Monday, August 3, 2009

Antara Husin Lempoyang dengan Unta


Saya menulis artikel ini bukan kerana saya marah dengan blogger Husin Lempoyang, saya menulis artikel ini kerana saya kesian kat dia dan orang-orang yang bersekutu denganya.

Sebenarnya beliau mempunyai simptom penyakit psikologi dalam bahasa Inggerisnys disebut sebagai masalah diri yang cuba di ‘project’ kepada orang lain.

“Projection is the most profound and subtle of our psychological processes, and extremely difficult to work with, because by its nature, it is hidden. It is the fundamental mechanism by which we keep our selves uninformed about ourselves. Humor has great value in any attempt to work with projection, because humor presents a forgiving posture and thereby removes the threatening nature of any enquiry into the truth”. (Wikipedia)

Nak pendekkan cerita, beliau mengunakan teknik jenaka dalam tulisannya untuk menyembunyikan masalah dirinya sendiri, dan masalah ini dilantun kepada orang lain. Maknanya ‘projection’ ini akan lebih berjaya jika dicampur dengan elemen jenaka.

Jadi jika beliau banyak merujuk kepada bahagian sulit seseorang, sebenarnya beliau kemungkinan besar sedang mengalami masalah dengan bahagian sulitnya sendiri. Dalam tulisan beliau “Khasiat telor setengah masak sama kicap dan lada sula” beliau cuba melantun masalah bahagian sulit yang kecil beliau dan sikap pondannya yang berselindung dibelakang nama samaran kepada orang lain seperti Khairy Jamaluddin.

Penulis blogger seperti Husin Lempoyang dan kawan-kawannya tidak boleh kita ubah dengan mengutuk atau dibalas dengan dengan apa cara sekalipun. Mereka tidak akan berubah dan tidak akan faham, sebab mereka besar kemungkinan sedang mengalami masalah mental dan mereka hanya boleh dirawat melalui kaedah psikologi.

Saya menyarankan ahli-ahli KJFC supaya tidak menghabiskan masa dan tenaga untuk menjawab atau bermusuhan dengan beliau. Anggap sahaja ini bukan cara orang Islam menulis untuk mengaibkan seorang lagi yang beragama Islam. Balasannya kelak hanya Tuhan yang boleh tentukan. Jika benar beliau sakit, selamatlah beliau, kalau tidak….

Anggap sahaja Husin ini membuang masa sahaja menulis bendan yang tak berfaedah, bagi saya beza antara sebuah Unta dan Husin Lempoyang ialah, Unta lebih berguna……

- From KJFC's Guest Columnist, Sdr. Stephen Doss

0 comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP