Wednesday, April 1, 2009

Berilah saya peluang - Khairy



Mukadimah

Biarpun kejayaan Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin memenangi jawatan Ketua Pemuda dilakukan melalui proses demokrasi yang menyaksikan beliau memperolehi 304 undi menewaskan dua calon lain iaitu Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir dan Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr.Mohamad Khir Toyo tetapi kemenangan beliau seolah-olah tidak dialu-alukan oleh ahli-ahli UMNO. LAGI

3 comments:

Anonymous,  April 1, 2009 at 11:39 AM  

Assalamualaikum YB Ketua Pemuda UMNO, saya berharap cadangan saya dapat dibawa ke atas untuk tindakan sewajarnya terima kasih -ezan

Nama: NUR MOHD EZAN BIN TAIB (Warga Petaling Jaya Utara)
Email: ezantaib@yahoo.com

Tajuk: Cadangan Perlaksanaan Program “Muafakat Bela Negara” (MBN)
Kepada: YAB Dato Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Presiden UMNO Malaysia
Tarikh: Isnin, 30 Mac 2009

Assalamualaikum YAB Dato Sri,

1. Tahniah diatas pemilihan sebagai Presiden UMNO Malaysia ke 7 bersama-sama dengan jawatankuasa yang baru di semua peringkat. Semoga ALLAH SWT memberkati kepimpinan YAB Dato Sri menerajui UMNO dan Barisan Nasional demi agama, bangsa dan negara (Amanah Rakyat).

2. Dalam usaha untuk mengukuhkan keyakinan Rakyat memenangkan Kerajaan Barisan Nasional menjelang Pilihanraya Umum ke 13 kelak, saya mengesyorkan agar satu pelan tindakan bersepadu secara “Fast Track” dilaksanakan iaitu Program Muafakat Bela Negara (MBN).

3. Sebagai permulaan, UMNO dan Barisan Nasional di peringkat akar umbi secara konsisten mendampingi masyarakat setempat dengan jaringan sokongan lebih 20,000 cawangan UMNO bertindak sebagai “Community Focal Point”. Ketua-ketua cawangan UMNO dengan kerjasama Badan NGO tempatan boleh bertindak sebagai Wakil Komuniti supaya segala permasalahan dan kritikan kepada Kerajaan akan mendapat pembelaan yang sewajarnya. Hakikatnya, kita kekurangan “grassroots watchdogs”. Wakil Rakyat yang dipilih wajib dipertanggung-jawabkan jikalau mereka gagal menjalankan tugas mereka menerusi Program MBN ini (Check and Balance).

4. Objektif Program MBN meliputi 3 skop utama iaitu Sosioekonomi, Belia dan Hubungan Kaum dimana Kerajaan perlu menekankan keberkesanan saluran komunikasi secara lansung dan tidak lansung dalam menerangkan kepentingan permuafakatan dalam membela negara menghadapi krisis ekonomi global masakini. Sudah tiba masanya Kerajaan bertindak tegas dalam 3 tahun akan datang untuk memastikan bahawa Rakyat tidak lagi terpengaruh kepada fitnah dan tohmahan anasir jahat untuk menimbulkan anarki didalam negara untuk kepentingan peribadi mereka. Ini akan membolehkan Rakyat menyedari reality semasa dalam membezakan antara kebenaran dan kepalsuan (Effective Line of Communication).

5. Saya mencadangkan agar Program MBN memperjuangkan Sosioekonomi dari sudut pembangunan usahawan (Entrepreneurship) dimana ramai pekerja yang diberhentikan oleh majikan tidak mempunyai punca pendapatan yang kedua. Malah ramai diantara mereka sudah berkeluarga dan terkesan oleh inflasi dan perbelanjaan isi rumah yang meningkat. Walaupun mempunyai simpanan wang, mereka hanya mampu untuk “Kais pagi makan pagi Kais petang makan petang”. Menerusi Program MBN, masyarakat setempat yang terjejas tanpa mengira Melayu, Cina, India dan lain-lain boleh didedahkan untuk bergiat dalam pembangunan usahawan sebagai “stop gap measure” sementara menunggu ekonomi pulih membolehkan suama-isteri untuk mendapatkan pekerjaan tetap dikemudian hari. Jikalau mereka tidak ada kemampuan untuk menjadi usahawan, Program MBN dengan kerjasama Kerajaan dan Badan NGO boleh membantu mengesyorkan perkerjaan sementara (Part Time).

6. Saya juga mencadangkan agar Program MBN memperjuangkan Belia dari sudut latihan (Skills) dimana ramai siswazah yang menganggur diberi peluang untuk bergiat aktif dalam aktiviti kemasyarakatan khususnya pendidikan dan kebajikan. Menerusi Program MBN ini, golongan belia akan berkhidmat mengendalikan kelas tuisyen kepada murid-murid sekolah rendah dan menengah serta membantu golongan OKU dan Warga Tua. Disamping itu, perkhidmatan “Children Sitter” akan membolehkan ibu-bapa yang tidak berkemampuan untuk mencari nafkah tanpa membelakangkan anak-anak mereka. Bagi belia yang dikenali sebagai “Bloggers”, Program MBN menyediakan platfom kepada mereka bertindak sebagai Mentor Generasi Muda ICT menegakkan keadilan dan kebenaran secara konstruktif khususnya perlaksanaan dasar kerajaan dalam membela Rakyat tanpa mengira kaum dan agama (1Malaysia).

7. Saya akhirnya mencadangkan agar Program MBN memperjuangkan Hubungan Kaum dari sudut komuniti bersama (Sense of Belonging) dimana penduduk Melayu, Cina dan India bekerjasama dalam suasana harmoni dan saling hormat menghormati. Program MBN ini akan membolehkan masyarakat setempat merapatkan tali silaturrahim menerusi aktiviti gotong-royong dan kebudayaan sepanjang masa dengan kerjasama Persatuan Penduduk dan Badan NGO berkaitan. Dalam masa yang sama, Konsep Dasar Ekonomi Baru juga perlu diterangkan secara holistik supaya masyarakat bukan melayu akan sedar bahawa kejayaan melayu bergantung kepada sokongan bukan melayu menerusi “Smart Partnership”. Malah ia perlu dikembangkan supaya membolehkan Usahawan Malaysia berjaya ke persada global.

8. Walaupun kami sedar bahawa betapa perlunya “Political Will” untuk memenuhi hasrat akar umbi yang kini lebih cerdik dan kritikal, ia juga memerlukan strategi yang berkesan serta para pelaksana yang ikhlas dan berwibawa untuk menjayakannya. Ramai pemimpin mengambil jalan mudah untuk menjadi popular melalui demonstrasi anti kerajaan dan rhetorik janji manismu untuk meraih simpati rakyat. Adakah UMNO dan Barisan Nasional mampu mengambil tindakan susulan yang “Decisive” dalam masa 3 tahun ini? Jawapannya terletak di tangan YAB Dato Sri Najib selaku nakhoda. Silap percaturan akan menyebabkan kehilangan terus keyakinan Rakyat kepada Kerajaan Barisan Nasional. Oleh itu, janganlah persiakan harapan kami YAB Dato Sri menyelamatkan negara dengan berbekalkan legasi Allahyarham YAB Tun Abdul Razak dan para pemimpin terdahulu (Coherent Team Effort).

9. Oleh yang demikian, YAB Dato Sri secara bijaksana harus menstruktur semula jentera UMNO dan Barisan Nasional demi membuktikan keikhlasan pucuk pimpinan memperjuangkan nasib bangsa dengan meramaikan golongan belia, professional dan intelek untuk berjuang bersama-sama dalam satu barisan. Kita memerlu ramai pejuang yang berkualiti terdiri daripada yang berjawatan dan tidak berjawatan dalam parti untuk memastikan kejayaan mutlak. (Quality amongst the Quantity).

10. Akhir kata, UMNO telah memerintah selama 50 tahun secara berpasukan dengan parti MCA, MIC, Gerakan, PBB, PPP dan Parti Komponen BN yang lain. PRU12 telah memberi “wake up call” kepada YAB Dato Sri dan rakan-rakan bahawa Rakyat, Parti dan Kerajaan perlu berganding bahu dalam erti kata sebenar untuk meneruskan kesinambungan dengan mengaplikasi strategi dan pendekatan Abad-21 menerusi Program “Muafakat Bela Negara” (MBN) “designed to complement existing measures and engagements”. Saya dan rakan-rakan seperjuangan diperingkat akar-umbi mendoakan agar YAB Dato Sri berjaya kelak (Amin Ya ALLAH).

Sekian, terima kasih.

Wassalam,
Nur Mohd Ezan bin Taib PJK
Warga Petaling Jaya Utara

Isnin, 30 Mac 2009

mrf April 1, 2009 at 11:45 PM  

gua sokong khairi..support lu sampai lu mati..gua support bapak mertua lu hingga ke liang lahad..

umno milik semua..bukan milik golongan-golongan tertentu yang berkepentingan..

org kutuk fitnah lu ngan bapak mertua lu..lu sabar je.. mereka tu tergolong dikalangan orang2 unsoundmind..

lu banyak penyokong..orang2 biasa mcm gua ramai support lu..lu jgn risau..teruskan dekati golongan muda walaupun lu tak pernah dekati gua yang muda ni, tapi gua support lu 500%

Anonymous,  April 5, 2009 at 3:00 PM  

Dalam musim pilihanraya kecil ni, mana Khairy? senya aja? takda cerita baru ke? Dulu masa kat p.pauh kan bukan main hebat lagi.

Ni, nak submit comment pun nak tapis2. agaknya dah berapa byk la yg hang dah tapis....Mesti yg mengampu aja dpt lepas tapisan hang tuh.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP