Wednesday, April 2, 2008

Mukhriz perlu dipecat dari jawatan Exco Pemuda UMNO Malaysia

petikan dari http://www.kpmu.net
by : pendeta

Sekarang ini Exco Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir begitu lantang mengkritik Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Paling terbaru semalam dalam satu forum di Petaling Jaya di mana beliau secara terbuka menghentam Pak Lah.

Yang saya hairan bagaimana Ketua Pemuda, Datuk Hishamudin Tun Hussein boleh senyap sahaja? Sepatutnya beliau menyelar Mukhriz kerana memalukan Presiden UMNO di khalayak ramai. Pemuda UMNO perlu bertindak tegas dengan memecat Mukhriz dari jawatan Exco Pemuda.

Kalau rasa tak sebulu dengan Presiden UMNO, lebih baik letak jawatan sebagai Exco Pemuda. Katakan Exco Pemuda bermesyuarat dan mengambil ketetapan berdiri teguh di belakang Pak Lah, apa pula dengan pendirian Mukhriz? Jika tak setuju, lebih baik letak jawatan sebagai Exco Pemuda.

Ini adalah kali ketiga Mukhriz memalukan Pak Lah. kali pertama pada dua tahun lepas, ketika beliau memberi komen kepada ucapan Pak Lah selepas merasmikan Perhimpunan Agung UMNO 2006. Beliau kata ucapan Pak Lah tidak ada yang luar biasa.

Ketika itu semua Exco Pemuda membantah Mukhriz. Kali kedua selepas pilihan raya baru-baru ini, beliau dikatakan menulis surat kepada Pak Lah untuk meminta Pak Lah berundur dari jawatan Perdana Menteri. Pemuda tidak ambil tindakan kepada Mukhriz kerana kononnya surat itu surat periba]di dan entah siapa yang membocorkan isi surat itu kepada media.

Paling terbaru, semalam Mukhriz menghentam Pak Lah lagi. Saya berharap kali ini Exco Pemuda biarlah tegas sikit ambil tindakan kepada Mukhriz. Buat apa Pemuda kalau Hisham tak ambil tindakan kepada Mukhriz. Mukhriz telah menyatakan persetujuan untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia jika Hishamudin tidak mempertahankan jawatan itu. Mungkin Hishamudin bertanding jawatan Naib Presiden UMNO. Kerusi yang bakal direbut oleh Khairy Jamaluddin nampaknya akan ditentang habis-habisan oleh Mukhriz.

Apakah kali ini Hisham akan memberikan Mukhriz kekebalan lagi dan menganggap apa yang Mukhriz lakukan adalah hak peribadi. Kita sama-sama saksikan apakah tindakan yang akan di ambil oleh Hisham setelah terang dan nyata seorang ahli UMNO/Ahli Parlimen/Exco Pemuda UMNO menghentam kepimpinan tertinggi UMNO. Bukti telah di gengaman.

Alasan apa lagi yang akan Hisham berikan untuk mempertahankan Mukhriz kali ini. Apakah Hisham akan berkata bahawa foorum itu adalah anjuran badan NGO yang mana beliau tidak ada hak untuk mengambil tindakan terhadap ahli nya. Apakah tindakan Hisham Apakah Hisham juga merestui akan insiden kasar yang berlaku terhadap salah seorang Ketua Pemuda dari Sekinchan.

67 comments:

Anonymous,  April 2, 2008 at 1:18 PM  

Woi jinggo untuk pengetahuan engkau pak lah,KJ,Hishamudin atau siapa saja di-MT UMNO memang dah tidak ada pelir.

Kalau sekarang pak lah kena ludah pun apa yang pembodek2 nya boleh buat.Semua sekarang nak selamatkan bontot masing2.

Aku percaya "amaran" akan di-beri sekali lagi kepada MUKHRIZ. Tak kan tak tahu kot sekarang kapal nak karam? I mean Kapal pak lah.Engkau pun cepat2 jinggo cari boss baru,jangan harapkan KJ aja.

Anonymous,  April 2, 2008 at 1:35 PM  

Nilah bukti UMNO ni dah tak boleh tegur Pak Lah. Terbukti lagi sahih. UMNO ni hanya untuk Pak Lah dan Khairy Si Kambing Hitam.

Siapa tegur dia orang, kena suruh berhenti dari UMNO. Dia orang ingat UMNO ni BAPAK dia orang punya ke.

Brader Jinggo, lu kena ingat Mukhriz dapat undi paling tinggi masa pemilihan UMNO yang lepas.

SI KJ dapat berapa undi? Oh! Lupa. Diakan masuk ikut tingkap. Menang tanpa bertanding.

Kalau ada telur, bertandinglah dengan Mukriz ke, atau dgn siapa pun tu aku tak kisah. Janji mahu tengkok hang betul ada telor ke? Kalau kambing senang sikit tengok telur dia dari belakang. Hang aku tak tahulah nak tengkok macam mana

Anonymous,  April 2, 2008 at 1:39 PM  

Kalau aku jadi Mukhriz,aku pekik kuat2 kat muka Pak Lah..."YOU'RE FIRED"....asshole!

blues untuk rakyat April 2, 2008 at 2:00 PM  

pecat...????

tak DEMOKRATIK langsung....!!!!

Anonymous,  April 2, 2008 at 2:48 PM  

Hoi jinggo!!! ko nak umno mampus ker???jilatlaa pelir &bontot paklah tu..minum air kencing khairy sekali....cukuplaa kerosakan dalam umno..

Anonymous,  April 2, 2008 at 3:15 PM  

eh sapa2 yg menggunakan nick name anonymous yang bodoh lagi bahalul.apa la yang koorg ni bangang nak mampus.eh bukan koorg tapi ko sebab aku percaya ko sorang ja.pastu buat2mcm ramai.buat lawak bangang la ko ni.buat kecoh tapi buat mcm suara rakyat konon.pegi dah.

Anonymous,  April 2, 2008 at 3:23 PM  

Bro Jinggo, semua parti politik di Malaysia dikatakan memperjuangkan demokrasi, hak bersuara dan mengutarakan pendapat. Tapi kalau dilihat dari apa yang terjadi sekarang di dalam UMNO, tiada lagi unsur demokrasi di dalamnya. Demokrasi hanya diucap, tapi takda siapa pun yang betul-betul paham dan cuba nak menegakkannya. Kalau terjadi percanggahan pendapat di antara ahli, kenapa ahli tiada hak nak bersuara? Apa salahnya untuk ahli bersuara?Kalau disebabkan menyuarakan sesuatu yang bertentangan dengan pandangan pucuk pimpinan boleh mengakibatkan ahli tu diambil tindakan, jadi di mana demokrasi yang cuba nak diperjuangkan. Rakyat mahukan negara demokrasi dan kalau parti yang memerintah itu sendiri tak mengamalkan demokrasi di dalam parti, macam mana nak mentadbir sebuah negara demokrasi? Perkara menegur pemimpin dalam UMNO dah isu lapuk, semua ahli seperti pak turut saja. Mengikut apa saja arahan pemimpin tanpa melihat pandangan pihak lain, terutamanya sesama ahli. UMNO sebenarnya lebih sebagai sebuah parti fascist.

Anonymous,  April 2, 2008 at 3:49 PM  

ZAMAN TUN MAHATHIR DULU SEMUA BLACKOUT. PRESS DAN MEDIA TERTUTUP. DEMOKRASI APA??? SAPA BERANI TEGUR TUN M? KALAU LAWAN ATAU TEGUR?.....JAWAPAN NYA I.S.A. OPS LALANG DAN FAIL FAIL PERIBADI DIBUKA OLEH ANJING ANJING TUN SPT AZIZ SAMSUDDIN DAN MEGAT JUNID. APA KAU ORANG SEMUA CAKAP NI. JANGAN HIPOKRIT DAN SOKONG MEMBABI BUTA LAH WOI. NIKMAT ORANG MELAYU DAN ISTANA SAPA GADAI DULU? MAHATHIR LA.....VINCENT TAN SAPA BAWAK? PENYAGAK MAXAM ABU JULING MAJU, HALIM SAAD, DAIM, SAPA PUNYA KRONI? MELAYU YANG RAKYAT BIASA DAPAT APA? DAPAT MASUK PAS DAN ADIL ADALAH.

JANGAN MENYOKONG SEMBARANGAN, RASIONALLAH SIKIT.

Ali Kota Damansara

Anonymous,  April 2, 2008 at 3:57 PM  

Sekadar memberi pandangan aku... Manusia-manusia opportunist yang tak berpijak di bumi nyata (seperti Tuan punya BLOG) inilah antara penyebab RAKYAT semakin berjauh hati dan bermusuh dengan UMNO.

Sokong membawa rebah...

Anonymous,  April 2, 2008 at 4:07 PM  

Sebenarnya buang Dollah Derhaka dan pecat Khairy, kapal UMNO masih boleh dibaik pulih dan diselamatkan. It saja punca nya. UMNO dibawah Dollah Derhaka dan Khairy kini disinonimkan dengan rasuah, ketidak cekapan, tiada haluan, ad-hoc, cakap tak serupa bikin, penipu dan pengkhianat kepada umat melayu dengan menjual negara kepasa Singapura.

Anonymous,  April 2, 2008 at 4:33 PM  

Khairy hero kita harus buat sesuatu utk pastikan Mukhriz dipecat. Khairylah harapan nusa & bangsa sebenarnya bukan Mukhriz.

Anonymous,  April 2, 2008 at 5:05 PM  

Mukhriz agak emosional dalam satu forum yang dianjurkan oleh sebuah laman web yang pro kepada Tun Mahathir telah menghentam Pak Lah secara terbuka di hadapan hadirin yang mengikuti forum berkenaan yang berjalan dalam suasana yang panas sehinggakan tercetus satu kekecohan apabila seorang hadirin menyoal kenapa UMNO tidak boleh menerima kepimpinan Anwar kembali dalam UMNO.

Mukhriz mendakwa berbagai kelemahan kepimpinannya telah menyebabkan prestasi teruk Barisan Nasional dalam pilihanraya umum baru-baru ini.Anak bekas Perdana Menteri itu turut berkata beliau sedia memimpin untuk membawa perubahan dalam UMNO.

Tiga panel forum itu ialah ahli parlimen Jerlun yang juga Exco Pemuda UMNO Datuk Mukhriz Mahathir,bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr Khir Toyo dan ahli parlimen Batu Pahat dan Ketua Penerangan UMNO Johor Datuk Dr Fuad Zakarshi.

Forum UMNO Pasca Pilihanraya Umum 12 yang bertemakan 'Satu Penilaian' itu turut dihadiri oleh Khalid Yunus, Sabaruddin Chik , Ibrahim Saad dan Marina Mahahthir.

Dr Fuad pula antara lain berkata Pemuda UMNO gagal untuk menawan hati generasi muda dan satu reformasi kepimpinan perlu dibuat dalam kepimpinannya.

Ucapan utama disampaikan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.Kira-kira 3,000 orang hadir.Mukhriz yang sebelum ini ada tulis surat meminta Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dalam ucapannya antara lain telah menghentam secara terbuka kepimpinan Perdana Menteri.

Tun mengaku salah da beliau tidak menyokong pemimpin yang tak betul, beliau mengaku salah pilih orang sebagai Perdana Menteri. UMNO boleh pulih jika ada pemimpin yang berani, dia tuduh Pak Lah takut dengan menantu sendiri.

Ada juga peserta yang Mahu satu barisan bersama , minta tun memimpin umno semula, Pak Lah harus bertanggunjawab dengan kekalahan dengan meletakkan jawatan. Tun menasihat kalau sayangkan Malaysia Pak Lah perlu berundur.

Beliau tidak menyokong Tengku Razaleigh nak lawan Pak Lah, dulu saya pun nak lawan, dah sama-sama tua, tetapi setuju padangan Ku Li adakan perhimpunan khas.

Beliau juga menghentam KJ yang terus melonjak naik dalam umno sedangkan kita bertatih untuk naik .

Dr Khir pula antara lain meminta semua pihak tidak emosi dan sebaliknya terus menjalankan usaha menarik balik sokongan rakyat.Semasa sesi soal jawab kalangan hadirin telah mengemukakan berbagai soalan 'panas' kepada para hadirin.

www.kpmu.net

Anonymous,  April 2, 2008 at 5:08 PM  

bro jinggo,

ur off tangent. balik lah ke pangkal jalan. in the effort to demonise mukhriz by belittling all his past contribution/achievements, u forget that kj has made an even smaller contribution. Take note that mukhriz was banned from being active in politics while his father was still PM, which all may say a good call since we do not want any allegations of nepotism (which anwar ibrahim was trumpeting in 1996). But Pak Lah n KJ and all their blind brown-nosing followers found it acceptable for this young chap to join Umno and climbed up the ladder this high? ARE YOU GUYS BEREFT OF YOUR COMMON SENSE?

blues untuk rakyat April 2, 2008 at 5:24 PM  

dua-dua sama saje....

----------------------------------

HIDUP ONN JAAFAR....

HIDUP BURHANUDDIN HELMY.....

HIDUP TUNGKU ABDUL RAHMAN

HIDUP AHMAD BOASTAMAN......

HIDUP FADHIL NOOR

HIDUP RASHID MAIDIN....

HIDUP CHEN PENG.....

HIDUP IBRAHIM LIBYA.....

kakitidur April 2, 2008 at 5:50 PM  

Bro_Jinggo, Taik hidung kaulah asyik nak pecat orang. Telur kau tu dah busuk asyik nak jilat buntut orang. Jadilah jantan sikit. Kalau kau ada anak dara tentu kau serahkan pada Pak Lah tu kan. Pak Lah tu suka orang yang muka macam cina. Gebu sedaplah dia dapat pegang bahu dan pinggang artis cina tu kan...

Anonymous,  April 2, 2008 at 5:56 PM  

ni semua salah mukhriz...beliau sepatutnya mengampu dan menjilat Pak Lah seagung2nya spt jinggo buat utk KJ...so dgn itu umno akan bertambah kuat! hidup umno!jilat jgn tak jilat!

Anonymous,  April 2, 2008 at 7:46 PM  

saja nak tambah sikit.

kalau bagi pandangan yang luarbiasa sikit ke, ataupun luar pada (k)otak pemikiran orang lain pun dah terasa, dah suruh amik tindakan, aku rasa2 la payah nak survive mana2 parti pun..

aku punya pandangan sebagai warga pemuda, memang tak setuju kalau di buang mereka yang berlainan pandangan dengan kita...macamana nak maju dan bergerak kedepan kalau setiap perbuatan yang melanggar tabii parti di buang..

tapi kalau di buang parti si mukhriz aku fikir sesuai sesangat... berduyun2 lagi pakat keluar parti...
parti buang yang muda2 dan penuh idea kritis, yang tinggal ahli dah kerepot dan muda-mudi yang hobinya merempit, seks bebas, amik gam, ais, kaki disko serta kaki togok cam menantu imam besar hadhari

HIDUP MALAYSIA!!!
HIDUP MALAYSIA!!!
HIDUP MALAYSIA!!!

Anonymous,  April 2, 2008 at 7:51 PM  

OK...NAK PECAT MUKHRIZ? AKU TAK RASA PAKLAH ADA TELUR SEBESAR ITU...TERIMA HAKIKAT PAKLAH SUDAH TAK BERKUASA...KES TERENGGANU,PERLIS...ORANG SUDAH UNDERMIND PAKLAH...RAJA-RAJA TAK PERLUKAN PAKLAH..SEMUA BUKTI PAKLAH SUDAH KENA TEKAN...TAKDA POWER...LEMAH..PM YANG LEMBIK...NAK AMIBIL TINDAKAN MUKHRIZ? KENAPA? SALAH KE DIA TEGUR ORANG YANG LEMBIK MACAM PAKLAH...WE DONT NEED MAN WITH NO BALLS LIKE PAKLAH..

BERCAYALAH PENJILAT KJ...PAKLAH LEMBIK...PAKLAH SUDAH HILANG GIGI (SEBAB DIA NI BUKAN ADA TARING PUN HUEHUE..)

SO..KJ...GENTLEMAN LA...TAKYAH LA NAK MINTAK MUKHRIZ KENA PECAT BARU NAK LAWAN...KALAH MENANG BIASA LA GENG...

Anonymous,  April 2, 2008 at 8:54 PM  

MT UMNO dah hilang TARING malah gigi pun dah hilang.Nak pecat MUKHRIZ? Sorry lah brother cuba pegang antara dua kelengkang,ada telor tak? Batu nesan mesti nak pesan tak lama lagi terkuborlah UMNO.

Anonymous,  April 2, 2008 at 9:54 PM  

Aku harap diam KJ diam berisi lah.

Sekarang ni dia cool down sekejap, reverse 1 step back and do some in-depth analysis before u guys come out with new strategy.

Cuma, tentang mahathir mohd tu, u all nak tunggu apa lagi? naik lemak dah tu, tak sedar diri tengok gayanya.

U all mesti ada semua kes-kes rasuah, salah guna kuasa dan bail out anak-anak dia dulu kan?

Bukaklah semua fail, isu linggam tu pun percepatkan biar naik nama dia tu. U all bukan buat fitnah, u guys just put the justice accordingly.

Biarkan hakim yang bersih menguruskan orang yg tak sedar diri tu

Anonymous,  April 2, 2008 at 10:05 PM  

Pecat saja Mukhriz yang bodoh ni. 2 x 5 macam kj, tengoklah sendiri di http://www.raksasabn.blogspot.com/

Anonymous,  April 2, 2008 at 10:23 PM  

Calon2 yang bakal menerajui ame No selepas PAU(Disember 2008) nanti sehingga....... (yang tinggal hanya dacing sahaja)


Presiden - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

T/Presiden - Datuk Ibrahim Ahmad Badawi

Naib Presiden - Sdra. YB Khairi Jamaluddin

Naib Presiden - Datuk Norza Zakaria

Naib Presiden - Datuk Reezal Merican s/o Naina Merican

Ketua Wanita - Datin Seri Jeanne Danker Abdullah

Ketua Pemuda - Datuk Kamaluddin Abdullah

Ketua Puteri - Sdri. Nori Abdullah

Bendahari - Datin Azrene Abdullah

Setiauaha Agung - Senator Datuk Kalimullah Hassan

Ketua Penerangan - Sdra. Jinggo

Ketua biro Putera - Sdra. Ali Jibrail Jamaluddin

Setiauaha Kerja - Datuk Ahmad Zaki

Pegawai Khas - Datuk Vincent Lim

INILAH BETUL-BETUL PIMPINAN PARTI YANG TERBAIK (CEMERLANG, GEMILANG, TEBILANG) !!!

Anonymous,  April 2, 2008 at 11:47 PM  

Sokonglah Mukhriz dan kita akan hidup masa zaman TUN MAHAZALIM....ISA, OPS LALANG...

Gizmo

Anonymous,  April 3, 2008 at 12:45 AM  

May Day For Justice The Background Behind Tun Salleh's BookThe Removal of Tun Salleh Abas
________________________________

Mahathir was continually upset with the Judiciary because the verdicts in a number of cases went against the Government. According to then
Deputy PM, Datuk Musa Hitam, one of his favourite slogans was "Hang
the Lawyers! Hang the Judges!" From 1987, he intensified his verbal attacks against the Judiciary in the news media, making damaging statements which clearly demonstrated that he did not understand the role of the Judiciary as being independent from the Executive and
Legislative arms of Government. That the Judiciary exists as a
check-and-balance against the excesses of the Executive appeared to have been a concept he never fully grasped. Instead, he accused judges of the sort of political interference that would result in confusion and loss of public confidence in the Government. Hence, to curtail the powers of the Judiciary and subsume it beneath the Executive became
one of his cherished dreams.

In April 1987, after an UMNO leadership contest in which Mahathir very nearly lost to Finance Minister Tengku Razaleigh Hamzah, there were allegations that several delegates who had voted were drawn from branches not properly registered under the Societies Act 1966. An appeal was filed by eleven UMNO delegates to have the elections declared null and void. This was a very serious matter for Mahathir because if the appeal succeeded, fresh elections would have to be held and he might lose. The matter finally came before Justice Harun Hashim of KL High Court who ruled that under the existing law, he had no choice but to declare not just the elections invalid, but the whole of
UMNO an unlawful society as well. The country and, more particularly,
UMNO, went into a state of shock.

In most modern democracies, a political catastrophe of this magnitude would have result in the immediate resignation of the party's President and Prime Minister. But Mahathir did not resign. He informed the country that the Government would continue running the country. Opposition Leader Lim Kit Siang and Tunku Abdul Rahman called for a
vote in Parliament to establish Mahathir's legitimacy but those calls were ignored. Mahathir then set in motion the machinery to form a new surrogate party called UMNO Baru. His opponents, however, wanted the old party revived. The eleven UMNO delegates then launched an appeal in the Supreme Court to have the 1987 elections alone declared illegal and the party not an unlawful society.

Mahathir fully understood the danger to him of this pending appeal. He had to act quickly. In October 1987, he launched the notorious Operation Lalang in which at least 106 people were arrested and detained without trial under the ISA, including three very articulate critics, the Opposition Leader Lim Kit Siang, political scientist Dr.Chandra Muzaffar and leading lawyer Karpal Singh. The official reason for the arrests was that a highly dangerous security situation had
arisen but this has been strongly disputed as nothing more than a
shameless fabrication. The broad sweep included even environmentalists and Consumer Association spokesmen. Four of the most outspoken newspapers -The Star, The Sunday Star, Watan and Sin Chew Jit Poh - had their publishing licences suspended. When, after five months, the
papers were free to publish again, they were no longer the same.

Mahathir's next move was to push through Parliament far-reaching
amendments to the Constitution so that the Executive gained in power
enormously at the expense of the Judiciary. There was general
indignation at this rude behaviour which shocked a good many people.
The indecent haste and the fact that the amendments were made at a
time when the Government's main critics were in detention, including the Opposition Leader and six vocal MPs and outspoken newspapers demoralized added further to the appalling injustice of the situation.
Tunku Abdul Rahman, Malaysia's beloved first Prime Minister, put it succinctly: "It was legal, but was it just?" Others noted angrily that the Constitution had been raped once again. In a speech, the outgoing President of the Bar Council, Param Cumaraswamy, said:

"The Prime Ministe's vile and contemptuous allegations, and the
accusations levelled at the Judiciary and our judges left many shocked beyond belief. His speech which was full of venom, hate and spite with no substance whatsoever, illustrated his complete and total ignorance of the role of the Judiciary and the judicial process itself. He has
indeed defiled and defaced the Constitution. It is surprising that
those 142 MPs who voted in favour, after taking the oath that they would preserve, protect and defend the Constitution, had no
compunction about destroying one of its basic structures."

One visiting parliamentarian was astonished at the lack of public
debate. In his own country, he said, such amendments would have taken years.

Next, after having curbed the independence of the Judiciary, Mahathir set about destroying its integrity. This was the removal of Tun Salleh Abas as Lord President in 1988, a move which Tunku Abdul Rahman described as "the most shocking story in modern legal and judicial history,"

________________________________

Tun Salleh Abas was a man of humble origins - his father was a sailor and small village trader - who rose to become Lord President, the highest judge in the land and head of the Judiciary while remaining a deeply religious man.

By March 1988, Mahathir's scandalous and violent public attacks on the Judiciary had so provoked the judges that Tun Salleh was obliged to call a conference. Twenty judges met in the Supreme Court one week
after the debilitating and shameful Constitutional amendments were made. By unanimous agreement, a letter was drafted to the King (also the Sultan of Johore) and copied to all Sultans, expressing disquiet over various comments made by the Prime Minister. The letter was delivered on 25 March and Tun Salleh left soon after for medical treatment in the United States followed by a pilgrimage to Mecca. He had a most important duty to perform upon his return: he fixed the hearing of the crucial UMNO Eleven appeal for June and, because of its overwhelming significance, decided that a full coram of nine Supreme
Court judges should hear this. Three days later, Tun Salleh was
suspended from his official capacity by the King on recommendation of the Prime Minister. In the same hour that he received the suspension letter, the Acting Lord President, Tan Sri Abdul Hamid took the UMNO Eleven case out of the calendar so that the link between the two was
difficult to deny.

Tun Salleh's suspension came after he refused to bow to Mahathir's pressure to either resign or retire, even though financial inducements were offered, including mention of a lucrative job in the International Development Bank in Jeddah. The initial reason given for the suspension was that the King had taken great displeasure over the
letter Tun Salleh had written on behalf of all judges. According to
official records prepared by the Attorney General, the King had
requested Tun Salleh's removal in an audience with the Prime Minister
on the "Wednesday morning of 1 May 1988" after the weekly Cabinet
Meeting.

There are serious doubts as to whether this audience actually took
place. The first of May 1988 fell on a Sunday, not Wednesday as the
Attorney General recorded. Even if the day of week were corrected,
there can be no Cabinet meeting on a Sunday. That the King expressed great displeasure only on 1 May, when he had in fact received the letter on 25 March cast further doubt over this assertion. It is difficult to believe that the King wanted Tun Salleh removed purely because he had protested about the public insults directed against the
entire Judiciary by the head of the Executive. In any event, royal
displeasure would not be a constitutionally valid ground for
dismissal. Indeed, Mahathir advised the King as much in a letter written four days after this probably fictitious audience; however, the Prime Minister went further in the same letter to say that he would investigate Tun Salleh for any evidence of misbehaviour. In any event, the King did not clear up the mystery and, in an audience with Tun Salleh, actually asked the latter to step down without giving
reasons although the Conference of Rulers had already asked for his
reinstatement. Amazingly, Tun Salleh was suspended and a Tribunal set up to determine his fate before any formal charges were laid.

The Constitution does not provide for the removal of a Lord President.While the Tribunal need not be an inappropriate means, its composition was to say the least, disgraceful. It was composed of six acting and retired judges, although the Constitution required an odd number to prevent deadlock. Of these -four from Malaysia, one from Sri Lanka and one from Singapore -only the Sri Lankan enjoyed a rank comparable to
Tun Salleh's. This was contrary to the very reasonable dictum that one should be tried by one's peers rather than one's juniors. The fact
that two retired Lord Presidents of Malaysia were available but not
invited was glaring. There were grave conflicts of interest with three of the Malaysian judges that should have disqualified them from
sitting: Tan Sri Abdul Hamid who was next in line to succeed as Lord
President and who had also participated in the conference of 20 judges which resulted in the letter to the King; Tan Sri Zahir who, being also the Speaker of the Lower House, was beholden to Mahathir, the principal complainant in the matter at hand; and Tan Sri Abdul Aziz
who, although a former judge, was then a practising lawyer and, more
incredibly, had two suits pending against him at that time. But Tun
Salleh's objections were ignored and when the Bar Council issued a
statement calling for the Tribunal to be re-constituted, both the New Straits Times and The Star refused to publish it. Further, it was
decided that the Tribunal would sit in closed sessions although Tun
Salleh had requested a public hearing.

The charges, when finally published, were manifestly absurd. Running
over 12 sheets of paper, it was clear that quantity had been
substituted where quality was lacking, and some of them actually
related to Tun Salleh's behaviour after suspension. Many of them
related to his speeches and press interviews, whereby sinister
meanings were imputed to various innocuous comments that he had made.
To cite an instance, in a speech at the University of Malaya, he had
said: "The role of the courts is very important to bring about public
order. If there is no public order there will be chaos in this country and if there is chaos, no one can feel safe" On this basis, Tun Salleh was charged with making statements criticizing the Government which
displayed prejudice and bias against the latter. Another statement of his, "In a democratic system, the courts play a prominent role as agent of stability but they can perform this function only if judges
are trusted," resulted in the charge that he had ridiculed the
Government by imputing that it did not trust the judges. These charges were doubly ludicrous in the light of Mahathir's many poisonous attacks against the Judiciary.

It is not surprising that Tun Salleh, after reading this catalogue of fantasy crimes, refused to appear before what was so evidently a
kangaroo court. The Tribunal, after refusing representations made by Raja Aziz, Tun Salleh's leading counsel, that it had no constitutional
validity to sit, chose instead to proceed so hastily that it wound up
deliberations, including the examination of witnesses with just four hours work. As it prepared to issue its Report, Tun Salleh's lawyers sought an urgent stay of proceedings in the High Court. This would normally be granted immediately at the least possibility that an
injustice may be about to be done but, here, events turned into utter
farce.

Instead of immediately reaching a decision as expected, the presiding
judge, Datuk Ajaib Singh, after the court had been in languorous
session the whole day that Friday, adjourned hearings for 9.30 am the next day. On Saturday however, the judge emerged in court only at11.50 am and, even then, postponed hearings again for the Monday! In desperation, Tun Salleh's lawyers, knowing that the Tribunal could easily release its Report before then, sought the assistance of Supreme Court judge, Tan Sri Wan Suleiman, in his Chambers. The latter agreed to hear them in open court in half an hour's time and called a coram of all remaining Supreme Court, one of whom, Tan Sri Hashim
Yeop, refused to sit. The soap opera reached an apogee of
ridiculousness when Tan Sri Abdul Hamid, head of the Tribunal and
Acting Lord President, gave orders for the doors of Supreme Court to be locked and for the seal of the Supreme Court to be secreted away!

Undeterred, the five Supreme Court judges ordered the policeman on duty to open the door forthwith. After less than half an hour, the Court ordered the Tribunal not to submit any recommendation, report or advice to the King. Tun Salleh's lawyers were typing the Order to serve personally to the Tribunal at Parliament House when news arrived
that the gates of Parliament House had been locked! At this point,Justice Wan Suleiman rose to the occasion and, calling the office of the Inspector General of Police, told a senior officer that any impediment to serving the Order would constitute contempt of court.
The gates of Parliament swung open and, at 4 pm, Raja Aziz and his team served the Order to the Tribunal members who were found to be still hard at work on a word-processor that Saturday afternoon. All six members accepted service without complaint.

It would appear that justice had at last prevailed but, four days
later, all five Supreme Court judges were suspended. Almost every rule that was broken to suspend Tun Salleh was broken again to suspend them. The prohibition order they had made were revoked within days. A
second Tribunal eventually reinstated three of the judge: Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri Eusoff Abdoolcader and Tan Sri Wan Hamzah but Tan Sri Wan Suleiman and Datuk George Edward Seah were removed from office.

The UMNO Eleven case was quickly dismissed. The removal of Tun Salleh also saw the resignation of Deputy PM Datuk Musa Hitam who, according to popular wisdom, could no longer stomach Mahathir's ways.

Anonymous,  April 3, 2008 at 12:50 AM  

ANWAR DAN TUN MAHATHIR medan perang baru.
11.30 malam, 31 Mac 2008

Anwar Ibrahim menghirup saki baki kopi yang terkandung di dalam cawannya itu. YB Nik Nazmi, sekarang bergelar Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor duduk di atas kerusi hitam yang berada hadapannya. Tangan YB Nik Nazmi memegang erat salinan kertas bersaiz A4 itu.

"Nik, bukan aku taknak jalankan hang punya strategi ni, tapi masa tak sesuai". Muka YB Nik Nazmi berubah. Dia sekadar mengangguk dan menyimpan rangka kerja yang telah mengorbankan dua malamnya di dalam fail yang dibawanya. "Buat apa hang nak buang tenaga bunuh orang tua ni?. Kalau orang yang kita benci nak lompat Jambatan Pulau Pinang, buat apa you nak stop?. Panggil je Guan Eng suruh ambik mayat dia". YB Nik Nazmi tidak berganjak.Matanya tidak mengelip. Baginya, pasti mantan Perdana Menteri 22 tahun lebih matang dalam percaturan politik daripada ini. Pasti ada perancangan lain.

Tetapi Anwar kenal diri Mahathir ini. Selagi ada hayat dikandung badan, dia pasti kenal diri Mahathir ini. Enam tahun dia bersendirian, ketika Mahathir diberi penghormatan sebesar-besarnya oleh rakyat Malaysia, Anwar bertemankan lampu suluh merangka strategi yang bakal menjatuhkan Mahahtir dan setiap ahli keluarganya. Anwar mengalihkan cawan yang berada dihadapanya. "Nik, Mahathir tak tahu kawal emosi. Dia dok bantai Pak Lah hang tu, yang dia tak sedar macam menconteng arang kat muka dia sendiri. Yang dia dok bunuh..UMNO. Yang dia dok bunuh..anaknya itu. Orang tua tu kalau dah naik angin tak pakai akal dah…dulu habaq lain la ni habaq lain. Dulu dia suruh I paksa orang Bahagian terima sistem kuota, hari ini dia dok bantai Pak Lah benda sama. Tapi dia lupa orang Bahagian yang dulu Ketua Pemuda la ni Ketua Bahagian. Dia ingat orang semua bodoh macam samseng UMNO zaman dia. Yang pi dok dengaq dia cerita itu bukan orang UMNO yang kita nak dakwahkan. Itu ahli UMNO yang buta".

"Hang jaga Khalid cukup. Kita masih memerlukan suara Mahathir. Bila dah cukup nanti, hang biar saja aku dan Azmin uruskan."

3.45 petang, 1 April 2008

Bilik VIP yang terletak di tingkat 2 Hotel Singgahsana itu agak sempit. Kesempitan itu menambahkan rasa kurang selesa Mukhriz yang sedang dikerumuni barisan kepimpinan Pemuda UMNO yang hadir pada forum yang dianjurkan oleh ayahnya. Mahathir masih berada dibawah bersama-sama Dato Fuad Zarkashi dan rakan-rakan Bahagian yang lain di lobi hotel tersebut.

Harison Hassan yang sudah bertukar bos didampingi oleh Haji Dollah diatas sofa ala 80-an itu. Anas pula sibuk menjawab SMS yang tidak berhenti datang bagaikan air pantai yang sedang pasang.

Forum Mahathir itu nyaris-nyaris dihancurkan oleh saf kepimpinan Pemuda seluruh Malaysia yang pada saat akhir tidak datang. Berpuluh ribu ringgit wangnya habis untuk menempah bas dan memberi wang saku kepada para hadirin. Lagi lambat, lagi mahal. Ramai pelajar MMU yang diangkut oleh Harison untuk meramaikan Majlis. Faizal Ipoh Barat selaku Pengurus Forum juga telah mengecewakannya kerana telah membiarkan dua sepanduk besar Pak Lah terpampang dihadapan pintu masuk Hotel Singgahsana itu. Yang paling ketara, tindakan Anas dan rakan-rakannya yang telah menggunakan kekerasan keatas seorang Ketua Pemuda Cawangan. Dihadapan semua hadirin, pemberita dan bloggers. Sudah tentu blog-blog pro kerajaan akan memutarkan insiden itu berulang kali malam ini.

Tiada kata yang boleh menggambarkan kekecewaan yang dirasai oleh Mahathir. Bukan sahaja Mukhriz telah menjanjikan ramai kepimpinan Pemuda akan hadir, setidaknya Forum yang begitu kecil seharusnya dapat dikawal dengan lebih baik. Tetapi dia tidak dapat menunding jari kearah Mukhriz kerana dia tahu, inilah Program politik terbesar yang pernah dijalankan oleh anaknya itu. Sufy mengetuk pintu bilik VIP. Mahathir mengorak langkah kecil memasuki bilik VIP itu.Semua yang hadir bangun diselubungi rasa ketakutan. Mukhriz hanya mampu duduk melihat pemandangan Petaling Jaya yang kini berada di tangan Anwar. Dia tahu dia akan menerima berang ayahnya dalam sedikit masa. Tetapi Mahathir hanya duduk sambil mengeluarkan kertas bersaiz A4 dari koceknya. Diatasnya bertulis:

Presiden: Ku Li

Timbalan: Najib

Naib Presiden:
1) Ali Melaka
2) Ghani Johor
3) Mukhriz

Ketua Pemuda: Khir

Naib Ketua Pemuda: Razali Muar

Mahathir memberi kertas itu kepada Anas dan membisikkan arahan seterusnya. Mukhriz sedar Dato Hisham hanya diperalatkan untuk menaikkan Khir.Khir merupakan seorang pemimpin yang dapat dikawal oleh Mahathir tanpa memerlukan pertolongan Dato Najib Razak. Tetapi hati Mukhriz tidak tenang. Dia hiba kerana ayahnya tidak yakin dengan kebolehannya untuk beradu tenaga dengan seorang anak muda bukan berdarah pemimpin dan tidak berkelayakan seperti KJ.

Baginya, KJ yang sudah hilang dibawa angin perubahan itu bukan setanding dengannya. KJ sudah berada diambang kemusnahan, tetapi ayahnya masih tidak yakin dengan kebolehan politiknya. Rakyat dah tolak KJ. UMNO dah tolak KJ. Kenapa perlu ada Khir sebagai calon simpanan?

Diamana dia hendak letak muka dihadapan Dato' Hisham?. Bagaimana dia hendak menerangkan kedudukannya itu kepada barisan Pemuda yang menyokongnya?.

1.20 tengah hari, 1 April 2008

Kereta Toyota Harrier yang bawarna hitam itu menyusuri lobi utama Hotel Singgahsana. Orang kuat UMNO yang tidak berjawatan itu memasuki pintu hadapan dan menutupnya dengan kuat. Pemandunya tidak mengalihkan pandangan kerana takut akan kelibat Dato' itu.

Dia tahu, kali ini UMNO mempunyai satu masalah yang besar. Perang 1998 yang menyaksikan pertumpahan darah pemimpin Melayu bakal berulang lagi. Seperti sedekad yang lepas, pelakon utamanya ialah dua tokoh UMNO yang tidak mempunyai sebarang jawatan politik pada masa ini. Bekas Timbalan Presiden, Anwar Ibrahim sedang menghitung hari sebelum dia berkuasa dan menggunakan kuasa tersebut untuk memporak perandakan Mahathir dan keluarganya. Dia mengarahkan bala tenteranya baik di dalam PKR mahupun UMNO untuk menunggu masa dan ketika Mahathir sudah kehabisan peluru sebelum melancarkan serang hendap yang akan mengakhirkan riwayat politik Mahathir dan sekutunya.

Dato' menyalakan rokoknya. Dia menggeleng kepala dan membetulkan songkok tinggi yang dipakainya itu. Mentor lamanya, Abdullah Badawi jelas gagal dalam Pilihanraya yang lepas, tetapi dia khuatir dalam keghairahan Mahathir dan Anwar menggunakan pentas UMNO untuk menyelesaikan agenda peribadi mereka, bangsa Melayu yang akan tergadai. Parti UMNO yang akan terjual.

Taktala UMNO sepatutnya bersatu untuk mematahkan rancangan Anwar, mereka dibuai oleh warkah politik yang tiada nilai seperti di Singgahsana itu. Apa jalan penyelesaian yang dibawa oleh Mahathir? Mukhriz?. Politik seperti itu hanya ada tempat di kedai-kedai kopi, bukan untuk dijadikan wadah arus perdana.

Tidakkah mereka yang memakai baju UMNO didalam dewan itu tadi tidak sedar jika Sabah dan Sarawak tidak teguh berdiri di dalam Barisan, maka cita-cita Mukhriz untuk menjadi Naib Presiden UMNO akan terkubur bersama roh pejuang-pejuang parti keramat ini?.

Anonymous,  April 3, 2008 at 12:58 AM  

The story where Mahathir calls AI PM of Israel

When Mahathir lashes out at Anwar, will it catch fire?

Tun Dr Mahathir at the Perkim annual general meeting on Saturday. -
Picture by Choo Choy May for The Malaysian InsiderKUALA LUMPUR, March
31 – The fight to drag Anwar Ibrahim into a political mud-fight began
yesterday when Tun Dr Mahathir Mohamad went back to his playbook of
1998 and accused the de facto opposition leader of being a stooge for
foreign powers.

Unlike 10 years ago, Anwar is not likely to be perturbed by this
attack. He will not take the bait and will dismiss his one-time mentor
as someone whose relevance to Malaysia has passed.

Anwar knows that he does not need to get into a street fight, as he is viewed by many Malaysians as the man who is ushering in a new dawn for the country while Dr Mahathir is seen as part of the old landscape.

Also, Anwar does not need to score points with Umno or convince them
of his fitness to lead. If anything, it is Dr Mahathir who has to audition for their support as he sets about to force a change of leadership in Umno. It was vintage Mahathir yesterday. He described Anwar as "a man of many parts", someone with a forked tongue.

"When he talks about Islam, Muslims will think he's a champion of Islam. When he is with the Jews, the Jews love him. When he is with the Muslims, the Muslims love him. When he is with the temple groups, they love him too.

"Everybody loves him. He is a convincing orator… If the Malays are willing to kowtow to the foreigners, then they can choose this person," he said during a question-and-answer session after he opened the annual general meeting of Persatuan Melayu Tanjong (Penang Malays
Association) here yesterday.

When someone in the audience wondered whether Anwar stood a chance to be the next prime minister, Dr Mahathir suggested that he would make a
"good prime minister of Israel". This was not a shot in the dark as
the former PM knows that Muslims here have great animosity with Israel over that country's handling of the Palestinian issue.

When the former prime minister sacked Anwar Ibrahim from the party and government 10 years ago, he repeatedly accused his one-time protégé of being a lackey of the West, especially the United States. But the difference between then and now is as stark as night and day.

This was evident at a recent seminar on the elections at Universiti Utara Malaysia. Among the panelists were Penang deputy chief minister Dr P. Ramasamy, PAS politician Mujahid Rawa and deputy minister Saifuddin Abdullah.

Saifuddin had a tough time getting his points across as he was booed
consistently by the young audience.

Dr Mansor Mohd Noor, a political analyst who was in the hall, said:
"There has been a change in the political environment in West
Malaysia. Malaysians want to know about the vision of this country.
Any attempt at character assassination or personal attacks will not go down well with the public. The focus is on integrity, good governance,just policies. If you cannot articulate all this, then your relevance
is limited.''

He noted that voters, including Malays, were upset that the Barisan
Nasional attacked Anwar a few days before the polls as an untrustworthy politician.

"Many people believe that he was the wronged party in 1998 and had 6
years taken away from him. Calling him a foreign agent will be like
selling an old newspaper. And not a credible one," Dr Mansor.

Still, he believes that Tun Mahathir is attempting to show the Umno rank and file that only he has the fire in the belly to take on Anwar.
His pitch – though old and out-of-date with many Malays – could find
support within a party searching for a leader to stop the seemingly
unstoppable march of the Anwar-led opposition.

Anonymous,  April 3, 2008 at 4:16 AM  

Kalau Pak Lah dan KJ betul-betul nak mencabar kesabaran ahli-ahli UMNO yang sebenar-benarnya....tunggu pemilihan UMNO atau mereka boleh pangkah pembangkang next election....tapi terimalah kenyataan akan datang iaitu penguduran dengan cara yang paling tidak terhormat dalam sejarah UMNO dan Malaysia yang akan dikenang sehingga anak cucu....

Anonymous,  April 3, 2008 at 4:56 AM  

siapa mukhriz?berapa tahun dalam politik?

sapa bapak dia??

tentulah bapak anjing..

Anonymous,  April 3, 2008 at 5:01 AM  

Waktu Tunku Abdul Rahman nak pergi minta kemerdekaan dari British dulu,apa orang Melayu buat untuk menyediakan tambang Tunku tu ? Sama2 kumpulkan derma kilat.Bukti bergambar ada kat Muzium Memorial Kemerdekaan di Melaka. Apa Umno lupa ke mengenai perjuangan Umno itu sendiri? Bila dah 50 tahun merdeka ( dah nyanyuk kot?)orang2 macam Siberukhairy tu senang2 nak bolot segala kekayaan bumi Malaysia dengan menggunakan platfom menantu hantu Paklahanat tu.Lebih malang lagi balaci barua macam pengendali blog pro khairy yang tetap nak jilat tombong beruk sekor ni.Berapa juta duit haram yang kau orang dapat? Buta ke kau orang? Kalau X dapat duit, kau orang gerenti x buat blog sesial macam ni.

Anonymous,  April 3, 2008 at 7:31 AM  

Wakakaa, tengok UMNO, seperti yg diduga, belum apa2 semua dah sibuk berkempen berebut pangkat..

Kawan2, bijak la skit, takda bezanya MUkhriz atau KJ, korang tu yg fanatik sangat..Bezanya Mukhriz anak Tun, KJ menantu Pak Lah, dan kedua-duanya nak kuasa..Dah tentu laa Hisham akan bertanding jawatan lain da bape lame die jadi ketua pemuda UMNO, sbb tu Khir Toyo ngn Mukhriz sudah buat persiapan awal nak lawan KJ..

Kalau diteliti dengan baik,sehingga sekarang semua masih merasakan polisi UMNO betul,tapi yg membezakannya ialah masing2 merasakan UMNO akan jadi lebih baik sekiranya "saya" yg memerintah.. lihat saja Khir Toyo,die cakap die tak buat salah,maksudnye die rasa memang hak die sebgai pemimpin untuk dapat kereta besar,rumah besar dan sedikit share dari duit rakyat.Sebgai pemimpin die rasa takpe rakyat kene susah skit, pemimpin boleh senang sbb kami pemimpin.

Bagi aku senang saja,kalau mana2 pemimpin UMNO yg berhasrat nak ubah UMNO,die patut berani bersuara tentang masalah negara,bukan duk sibuk cerita masalah kepimpinan.

Tetapi dalam kes ini,sememangnya Pak Lah juga bersalah,kerana die yg memberi ruang untuk orang menentang dia.Padahal masalah kepimpinan ini bile2 masa sajer boleh selesai sekiranya Pak Lah menyuarakan die rela meletak jawatan sekiranya tak disokong ahli UMNO masa pemilihan nanti.Dan sesiapa saja selepas itu yg masih lagi duk berkempen sekarang nampak sangat dah tak sabar2 nak dapat kuasa.

Anonymous,  April 3, 2008 at 10:04 AM  

Salam Perjuangan...

Apa sudah jadi... akhirnya perpecahan berlaku dalam UMNO sendiri. Namun sekiranya itulah harga yg harus dibayar bagi mengembalikan sokongan rakyat... saya rela... demi memastikan kelangsungan Islam, Melayu dan Malaysia kembali stabil...

Kita hrus rasional... saya pasti KJ nak sgt Mukhriz dipecat dan dijatuhkan... tapi atas alasan apa??? dia mengkritik Pak Lah??? itu saja dosanya... ingat Pak Lah bukan Nabi... yang maksum.

Kita sendiri lihat Pak Lah disebalik perwatakan "alim" selaku Imam besar Hadhari juga tidak terlepas dari godaan nafsu dunia... gambar-gambar byk membuktikan betapa "cepat mesranya" Pak Lah dengan gadis-gadis jelita... merangkul erat bersama usapan baru dan sentuhan lembut tangan... itu belum termasuk hal-ehwal pentadbiran negara yg tunggang terbalik(kes minta maaf dgn kerajaan cina sbb wanita melayu henjut kecapi bogel dalam lokap)... kegagalan menguruskan isu semasa (rakyat tak dapat penerangan baik kenapa hara barang n minayk naik)... tak boleh nak kawal menteri dan kakitangan bawahan (lihat menteri bergaduh secara terbuka...ekonomi tak berkembang (tanya bussines men terutama kaum cina ada projek tak?)... isu perkauman yg lambat diatasi (hindraf)... Maklumat dan penerangan lembab Islam Hadhari (pembangkan guna utk takutkan org cina)... mementingkan menantu dan kroninya dlm projek dgn jelas (siap call Hassan Merican suruh bg projek pada khairy)... Mencaturkan dan merelakan menantu bermaharaja lela(tgk semua takut KJ sbb KJ menantu Pak Lah, cuba bukan dah lama dia KO)...Terlalu mendengar nasihat penasihat-penasihat tak betul dikelilingnya (menasihatkan paklah supaya gagal)....gagal menguruskan BN dan pilihanraya dengan baik sehingga BN KALAH TERUK DALAM SEJARAH MALAYSIA. Insaflah... Berundurlah secara terhormat...

Saya tahu KJ nak sangat Mukhriz berundur kerana melihat Mukhriz sebagai pencabar terhebat bagi Jawatan Pemuda UMNO... tu yg beriya-iya nak jatuhkan tu... betul tak?

Mari Kita lihat apa jasa mereka Khairy... 1. My Team 2. Tunjuk Perasan Kedutaan 2. Timb Pres FAM... apa lagi... byk sgt ke sumbangan dia ni... bermakna ke?

Mari Kita lihat Mukhriz... 1. AMAN MALAYSIA... tak payah cakaplah dgn macam2 misi bantuan dln negara dan luar negara... 2. Dengan UMNO dah byk sgt dah... yang dilihat begitu bermakbna dan berjasa sekali kalau nak dibandingkan dgn KJ... patutnya dulu lagi Mukhriz naik jadi Timb Ketua Pemuda... klu tak sbb hormat Pak Lah sure dia menang...

Kenapa Mukhriz lantang bersuara... saya melihat ini adalah tanggung jawab... kita harus jujur dalam menegur kesilapan... pemimpin yg baik sentiasa terbuka pada teguran... Mukhriz harus menebus kesilapan kerana memberikan laluan pada KJ menjadi Timb Ketua PEMUDA menyebabkan KJ berpeluang merosakkan UMNO dari dalam.

buat tinjauan dan kajian... kekalahan UMNO bukan disebabkan Pembangkan Kuat tetapi UMNO itu sendiri yg lemah... Org UMNO sendiri UMNO pembangkang demi menyatakan protes pada Pak Lah... sihat sahaja jentera UMNO pada PRU ke 12 ini. pengalaman saya melihat inilah jentera paling lembek dalam sejarah BN dan telah dibuktikan pada keputusan PRU12 lalu... kenapa jadi begitu... Senang je.. Tidak Puas Hati dgn Pak Lah... dah lah byk isu... lepas tu tentukan dan letak calon suka-suka ikut logik akal oxford... jahanam... sokongan hilang...

Kesimpulannya cukup-cukuplah dinasti Pak Lah... kita perlukan perubahan... perubahan kepimpinan. Jika itu harganya biar kita berpecah seketika dan selepas mendapat kepimpinan baru kita rapatkan barisan mempelbaiki kelemahan kepimpinan terdahulu... demi membawa kestabilan dan keselamatan kepada Islam, Melayu dan negara serta anak cucu-cicit kita nanti.... daripada kita diam menerima kepimpinan yg lemah, berotakkan oxford, mendapat nasihat dari si dungu, mendewakan diri dan ego kononya dialah terbaik... mementingkan kerabat dan kroni... alamat rosak dan binasalah bangsa...

Kata org tua "biar kita bersakit- sakit dahulu... bersenang-senang kemudian... bersatu kita memilih pemimpin baru... bersatu kita menebus kesilapan kita yg lalu...

Anonymous,  April 3, 2008 at 10:09 AM  

UMNO perlu mencari pemimpin yang bercirikan Islam sejati.Bukan yang hanya pandai "bersajakan" damai abadi ataupun pembaharuan seperti tema Islam Hadhari.

Sekira nya Pak Lah masih tidak mahu letak kan jawatan,segala macam kemelut akan timbul satu persatu.UMNO akan binasa tidak lama lagi.Jangan jadi seperti MT UMNO yang masih lagi terbelenggu oleh SINDROM PENAFIAN.

Anonymous,  April 3, 2008 at 10:48 AM  

Cuba engkorang fikir...masa KJ takde BN & UMNO jd mcm skrg ni ke? Bila muka KJ hari2 keluar kat TV3 & Media kenapa sokongan BN & UMNO merudum? Ada sesape boleh bagi jaminan kalau Pak Lah masih jd PM Pilihanraya ke 13 BN & UMNO boleh menang majoriti 2/3? Pade Doh.. BN & UMNO yang tengah kuat bagi kat dia pun jd lemah inikan pula BN & UMNO yang sudah lemah...pade doh..

Anonymous,  April 3, 2008 at 11:38 AM  

Korang semua dalam ni ingat Pak Lah kalah teruk, tapi kalau nak tengokkan rekod buruk Tun Mahathir, awak semua dah lupa ke UMNO di HARAMKAN bawah Tun Mahathir 1988, dan beralku perpecahan dalam UMNO dan seterusnya Melayu yang menjadi Semangat 46. Lepas tu rekod yang juga amat buruk 1999 di mana '97 Keadilan lahir dari perut Tun Mahathir sehingga hari ini. siapa yang menentang UMNO sekarang kalau bukan taik UMNO yang mahathir berak kan??? spt anwar dan khalid ibrahim???

nak cakap rekod buruk??? sama saja lah dgn mahabangsat kau puja tu, rekod korupsi anak, rekod kroni halim saad da n daim...heh pergi lah baca buku sejarah umno lah sebelum nak berhujah.

Gizmo

Anonymous,  April 3, 2008 at 12:21 PM  

Yang penting Mukhriz dan TDM harus dipecat serta merta tanpa berlengah.

Kita semua ahli UMNO harus bersatupadu skrg berikan sokongan penuh kpd Pak Lah & KJ, yang merupakan harapan untuk membawa UMNO ke puncak kegemilangan semula.

Anonymous,  April 3, 2008 at 1:08 PM  

1 Pak Lah PM yang tidak tahu makna MALU

2 Pak Lah PM yang pertama kehilangan 5+1 negeri.

3 Pak Lah PM pertama yang menjadi ketua pembangkang di-negeri sendiri.

4 Pak Lah PM yang terbukti suka memegang bahu,tangan dan pinggang wanita yang bukan muhrim.

5 Pak Lah PM pertama yang melaungkan "saya pantang di-cabar." Tetapi terpaksa menanggung malu apabila puluhan ribu rakyat bangkit(BERSEH)dan mencabar balik Pak Lah.

6 Pak Lah PM pertama memberi cuti umum Deepavali.

7 Pak Lah PM pertama tidak berada di-negara apabila Malaysia di-timpa malapetaka banjir.Pak Lah sebuk bercuti di-Perth,dan membuka kedai nasi kandar abang nya di-sana.

8 Pak Lah PM yang terbukti kaki tidur di-majlis2 dalam negara dan juga luar negara.

9 Pak Lah PM yang derhaka apabila mempertikaikan keputusan Sultan dan Agung mengenai perlantikan Menteri Besar Terengganu dan Perlis.(Lim Guan Eng lebih santun dari Pak Lah)

10 Pak Lah PM yang kaki temberang.Satu hari kata tidak ada pembubaran parlimen tetapi esok nya parlimen di-bubar.Satu masa kata "khabar angin"mengenai hendak bernikah pada masa yang lain nya terus membuat kenyataan bernikah.

Banyak lagi kalau nak cerita tentang Pak Lah. Itulah dia pemimpin islam hadhari UMNO.Apa ilmu yang pak lah pakai?? dengar2 dia pakai ilmu "PENAHAN MALU."

Anonymous,  April 3, 2008 at 1:32 PM  

Siapa nama yg kita nak pecat ni? apa nama...mukhriz ke? anak siapa ye ni?

macam pernah dengar nama tu.. saya ingat saya nak sokonglah kalau dia ni di pecat. rasanya takde apa jasa pun dia ni.

tapi abangda hisham kita tu berani ke nak pecat dia? setakat angkat keris je, ish tak de nya dia berani! abang hisham tu rasanya cepat kecut perut tu!

Tapi rasanya dia ni masa muda2 lagi dah kaya ni! masa ayahanda dia dulu 'mentadbir' negara.

budak ni dah lama duk "kutip" duit nak bertanding selepas fathernya 'berhenti'.

Saya rasa je ni! kalau silap tekaan saya harap kemaafan la k. rasanya orng2 umno ni tak jauh sangat bezanya!

Anonymous,  April 3, 2008 at 2:31 PM  

nak cakap rekod buruk??? sama saja lah dgn mahabangsat kau puja tu, rekod korupsi anak, rekod kroni halim saad da n daim...heh pergi lah baca buku sejarah umno lah sebelum nak berhujah.

Gizmo

Inilah mentaliti pengampu Dolah & KJ...di samping tak cerdik suka merendah-rendahkan orang lain. Wahai Gizmo yang cerdik bestari tolong bagitau tajuk buku sejarah umno yang ko baca tu? malunya aku dapat PM yang negerinya pun kalah...dengar cakap menantu plak tu..tak dapat majoriti 2/3 lagi...hilang 5+1 negeri..malu-malu..mana nak sorok muka...Tapi, apa-apa pun "Saya masih disini. Saya masih disini. Saya masih disini." PM-PM sebelum ni ada ke mcm tu? CEMERLANG, GEMILANG, TERBILANG!

Anonymous,  April 3, 2008 at 2:41 PM  

Nak tanya sikit boleh? Masa Mahathir bagi jawatan PM kat Abdullah dia terima jawatan tu maksudnya dia dengar cakap Mahathir kan? Kenapa Mahathir suruh letak jawatan dia tak nak letak jawatan? Dia dengar cakap sape ya?

Anonymous,  April 3, 2008 at 2:59 PM  

Pemuda PKR gesa Abdullah jangan letak jawatan
Posted on Thursday, April 03 @ 14:48:28 MYT by greenboc

Oleh Mohamad Mukhreez
klpos

Ketua sayap Pemuda Parti Keadilan Rakyat (PKR) Shamsul Iskandar Mohd Akin meminta semua pihak terutamanya ahli-ahli Umno agar tidak mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan.

Ini kerana menurut Shamsul, Abdullah merupakan aset paling berharga kepada pembangkang ketika ini.

"Lebih lama beliau berkuasa, lebih baik kepada kita (pembangkang)," katanya kepada KLpos.com.

Shamsul berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai penafian Abdullah bahawa beliau akan meletak jawatan dalam tempoh terdekat.

Mengenai peluang pembangkang membentuk kerajaan pusat, kata Shamsul, "Insyallah dengan Abdullah memimpin BN, dan Anwar (Ibrahim) memimpin Pakatan Rakyat, saya beri tempoh empat bulan dari 15 April ini,"

"Selepas 15 Ogos, kerajaan pusat akan berubah tangan dan kita akan mengumumkan Pakatan Rakyat mengantikan Barisan Nasional," katanya.

Abdullah semalam memberitahu media bahawa beliau tidak akan lari daripada tanggungjawabnya sebagai Perdana Menteri.

"Saya masih di sini. Saya masih di sini. Saya masih di sini. Mereka semua membuat spekulasi. Saya larilah. Saya letak jawatan. Kenapa perlu saya letak jawatan.

"Kerajaan saya mendapat majoriti besar (walaupun) bukan dua pertiga tetapi amat kukuh... itulah sokongan yang diterima. Takkan saya nak lari, tinggal saya punya tanggungjawab," katanya.

Unknown April 3, 2008 at 3:12 PM  

Butoh.
Mahathir ngan Mukhriz sila mati oKKayh.
zaman Dr.M bapak lah gelap.
suma dicover.
berani lawan - ISA.
ciiiibai.
Rapatkan Barisan.
Satu kan sepakat.
Kepada PakLah dan KJ.

Unknown April 3, 2008 at 3:14 PM  

betol lah.
mahathir-u sudah tua dan juga nyanyuk.
be a better man la mau jumpa GOD dah.
all the MT of UMNO.
unity is strength.
supports to PAKLAH and KJ.
for the new era.
thanks.

Anonymous,  April 3, 2008 at 3:17 PM  

itu lah.
klu saya sudah tua.
i would like to retired peacefully.
not to interfere the current leadership.
Mahathir and Mukhriz is nonsense.
why would u bother PakLah and KJ.
because u want to instill that bullshit Vincent into your asset right.
Enough is enough.
KJ - GO ON.
KJ.
KJ.
KJ.

Anonymous,  April 3, 2008 at 3:57 PM  

Betul la...please la Pak lah...jgn la letak jawatan...pleaseee...
teruskanlah tidur mu itu...biar lena dibuai oleh penjilat2 juburmu dgn nyenyak sekali...biarkan kami mengatur strategi...utk BA mendapatkan kerajaan...supaya rakyat aman dan bahagia...

Anonymous,  April 3, 2008 at 4:32 PM  

Kapal Jahanam. Sudah mau karam, Pak Lah tak perlu undur.

Anonymous,  April 3, 2008 at 4:33 PM  

Aku malas nak register..jadi anonymous jer lah. Ni something to share from Syed Hussain Al-Attas blog.http://www.shalattas.com

"Terlalu sedikit orang yang benar-benar ambil peduli tentang kebebasan, tentang kemerdekaan, tentang kebenaran, terlalu sedikit. Terlalu sedikit orang yang memiliki keberanian, keberanian yang mana dengannya demokrasi boleh bergantung. Tanpa adanya orang yang memiliki keberanian sedemikian, masyarakat bebas mati dengan sendirinya atau tidak boleh dilahirkan"

Doris Lessing
The Golden Note

Sama ada anda setuju atau tidak terserah, yang penting ‘agree to disagree’ mengikut Imam Shafie.

"Aku yakin bahawa pandangan aku ini benar tapi ada kemungkinan juga ia salah dan aku yakin bahawa pandangan pihak lain itu salah namun ada juga kemungkinan mereka benar".

Saya mahu mengajak anda tak kiralah siapa anda, menteri ke, mat rempit ke, penoreh getah, nelayan, raja, Tengku Mahkota atau pekerja kilang mari kita semua muhasabah diri terutama YB-YB, YAB yang kehilangan kerusi kuasa, jangan mencari kesalahan orang lain, jangan hendak berlagak macam orang yang sempurna. Bila ada kuasa dulu bolehlah ego, diri sendiri saja yang betul, semua orang lain salah, kita saja yang betul, cari kesalahan diri sendiri.

Tuhan tidak akan ubah nasib bangsa kita melainkan bangsa itu sendiri. - Al-Quran.

Anonymous,  April 3, 2008 at 6:18 PM  

Kalau Pak Lah tu betul2 nak jadi pemimpin yang akan dihormati lagi, jawablah dengan jelas kepada rakyat jelata tentang tuduhan2 yang menjadi ketidakpuashatian rakyat. Sebagai contoh kalau Dr. M cerita pasal projek Monsoon Cup....ceritalah dengan jelas kepada rakyat dan begitu juga isu2 lain yang panas dalam blog...kalau tak rakyat akan fikir dia cuba mengelak dan bermain delay game.....modal islam hadhari tu dah basi sekarang.....

Kalau dia buat macam sekarang seperti isu dengan sultan tempohari sebab dia pun tak ada jawapan yang konkrit.....rakyat pun semakin menyampah...dan akhirnya seperti kata2 Dr. M....muka tembok.

Anonymous,  April 3, 2008 at 7:07 PM  

salam..

pada aku aku kesiankan paklah sebab diperguna oleh KJ dan pembesar-pembesar yang tidak membuat reporting yg baik pada beliau..tapi bila paklah bersikap 'buat buat bodoh' tu yang sebabkan orang melayu cina india marah kat dia..

ok...stop pasal paklah...mukhriz..
bagi aku perjalanan politik mukhriz dan kj ni masih pendek dan mentah...pada pendapat aku tidak salah untuk menegur pemimpin..

cuma terima lah hakikat TIADA TINDAKAN AKAN DIKENAKAN kepada mukhriz kerana

1) bersifat peribadi
2) menegur (bukan salah pun)
3) kalau benar KJ disokong tak salah untuk lawan dia walaupun KJ kata dia takmau lawan.
4) Hishamudin agak tersepit-mahu sokongan dari mukhriz atau KJ
5) kerajaan tersepit - kekurangan ahli parlimen kalau Mukhriz dipecat.
6) pengaruh Mukhriz yang meningkat (ini fact)
7) ahli-ahli umno akar umbi perlu tempat nak mengadu dan dalam kes ini kem paklah dilihat TIDAK LAGI MENYEDIAKAN KESELESAAN MEREKA UNTUK MENGADU NASIB

sebagai orang UMNO aku agak kecewa kerana paklah masih berkata kekurangan 2/3 seat dalam MP masih besar dan kukuh...ini melambangkan betapa standart paklah amat kecil..oklah..jika anak kita nak ambil periksa...adakah dengan mendapat nombor 25 dalam kelas dikira baik dan 'kukuh'...inilah standart PM kita...amat rendah...

*sekadar pendapat

dari HangLipat

Anonymous,  April 3, 2008 at 11:09 PM  

sebenarnya mcm ni...asasnya konflik antara junior dgn senior.alaa mcm budak2 sekolah la.pak lah ni junior,dr.m dah pencen tu,kita anggap senior.lazimnya senior akan buli junior.macam dulu dr.m kena buli jugak dgn tun hussein.cuma sekarang,dr.m gunakan teknik yang berbeza-hanya gunakan bantuan mukhriz.yang penting pak lah kena ada ketahanan,kita yang junior ni pun kena backup pak lah.saya percaya dr.m nak test pak lah shj,ataupun kritikan dr.m tu sebenarnya satu protokol standard kerana pak lah perlukan pengalaman2 yg dr.m telah lalui.saya menyeru supaya pro-bn yakin dengan bn.saya juga sangat yakin,semua pemimpin2 bn sangat berkualiti,berprofil tinggi,dan sangat komitmen.mereka semua ni telah laksanakan tugas dengan cemerlang.dan mereka ni buat kerja tidak seperti pembangkang.pembangkang hanya mampu buat kerja dgn guna mulut shj.apa yang dicakap oleh pembangkang hanya diulang-cakap oleh rakyat-rakyat bodoh untuk menunjuk perasaan kononnya merekalah yg betul.saya akui pembangkang mempunyai satu kemahiran bertaraf tinggi,skil semula jadi yang hebat,iaitu menyusun kata2 yang menarik untuk didengar.sememangnya merekalah kelahiran baru sebagai pendebat semulajadi.dan sebenarnya rakyat2 bodoh yang menyokong pembangkang ini hanya mahu kehidupan yang senang-lenang.saya ingin bertanya kepada 'perdana menteri bayangan' malaysia,saudara anwar ibrahim bodoh,setakat hari ini,pernahkah saudara anwar bodoh mendengar laporan kematian yang berpunca drpd kenaikan harga minyak,harga barang,atau tol?
sebenarnya anwar bodoh dan rakyat2 bodoh hanya mahukan kehidupan yg mewah dan senang lenang.bukankah,bodoh?

Anonymous,  April 3, 2008 at 11:34 PM  

Pak Lah muka tembok yang sepatut nya di-pecat.Dia yang menyebabkan UMNO berpecah dan menjadi lemah.Inilah akibat nya apabila jawatan negara terpenting di-beri kepada orang yang tidak sepatut nya.

Wahai Pak Lah undurlah, kehadiran mu membuat ramai ahli UMNO bercakaran sesama mereka.Pergilah bercuti di-Ostolia tempat kegemaran mu.Bersenang2lah bersama anak2,cucu2 dan si-Jean.Tugas PM adalah untuk orang yang cerdik akal nya,pantas tindakkan nya,tajam pemikiran nya.

Percayalah Pak Lah tugas PM tidak secucuk dengan kemahiran mu yang suka TIDOR!

Anonymous,  April 4, 2008 at 7:57 AM  

SOALAN..
KENAPA SI DOLAH TERGESA-GESA SANGAT PERGI PULAU PUNANG? KENAPA SI DOLAH TAK PERGI NEGERI-NEGERI LAIN YANG BN TEWAS YANG MB-MBNYA ORANG MELAYU? MUNGKIN SEBAB KM PULAU PINANG NAK HENTIKAN JAMBATAN KEDUA KOT. KEPENTINGAN NEGARA KOT?HEHEHE

Anonymous,  April 4, 2008 at 10:20 AM  

Pak Lah sekarang memperbodohkan Najib untuk menjalankan kerja yang sukar ia itu mengadakan pertunjukan sarkis UMNO di-negeri2 yang BN kecundang.Konon nya mahu memperjelaskan rakyat dan memperkuatkan lagi UMNO??....Mengapa? supaya memanjangkan lagi kuasa Pak Lah dan KJ? Sehingga UMNO menjadi binasa?

Semua kerja yang sukar Pak Lah berikan kepada orang lain,sama juga bila isu2 yang kena batang hidung dia Najib,Muhyddin,Rais Yatim
etc...etc..kena jawab.Dalam kebodohan Pak Lah dia ni pandai jugak memperbodohkan orang lain.MEMANG Pak Lah kaki PONTENG kerja...nak kerja senang aja.

Pak Lah ni tidak boleh di-manjakan dengan kata2 yang manis2 nanti dia jadi besar kepala.Kalau tidak betul MT UMNO mesti kasi ultimatum sama PM.Jangan Pak Lah ingat jawatan PM ni nak dia bawak sampai mati.Sedarlah rakyat dah menyampah.

Anonymous,  April 4, 2008 at 12:28 PM  

bro jinggo,

Kenapakah harga saudara begitu murah sekali. Kenapakah saudara sanggup mempertahankan seseorang yang sanggup menjual negara demi kepentingan peribadi. Adakah saudara seorang yang begitu menjijikkan sampai ketahap sebegitu rupa. Renung2kanlah saudara. tolong bagikan dalil-dalil yang saudara Khairy telah lakukan kepada negara. Setelah mendapat dalil-dalil tersebut barulah saya akan faham kenapa saudara menyokong beliau?

Anonymous,  April 4, 2008 at 12:43 PM  

Gelanggang dah dibuka bila Dato Seri KJ akan masuk, Hishamuddin dah letak kerisnya. Kalau dulu menang tanpa bertanding la ni lawan mu dan berada mula2 di gelanggang bukan satu tapi dua. Bila lagi nak isytiharkan diri untuk melawan. Orang semua menanti tindak tanduk mu...Jadilah pahlawan terbilang mati ditengah gelanggang bukan diluar atau mengharap ehsan orang...Lawan jangan tak lawan.

blues untuk rakyat April 4, 2008 at 12:54 PM  

betul kata kawan kat atas tu....

sekarang ni la kalu nak tunjunkkan KEJANTANAN mu KJ....

kepada kawan2 yang pro khairy....

beritahu la KJ supaya terima cabaran ni....

Anonymous,  April 4, 2008 at 1:11 PM  

UNTUK KITA MEMIKIRKAN SEJENAK.....APAKAH PERJUANGAN UMNO OLEH AHLI-AHLI UMNO YANG SEJATI, BERIMAN DAN BERTANGGUNGJAWAB......

Sedutan ucapan Tengku Razaleigh Hamzah di mesyuarat khas perwakilan bahagian Gua Musang yang bermula pagi ini bagi menilai sikap ahli akar umbi selepas ketewasan Umno dalam pilihanraya umum ke-12:


Sampai saat ini, setelah hampir sebulan Umno dan BN mengalami ‘malapetaka’ politik yang dahsyat itu, tidak ada apa-apa tindakan yang diambil oleh pucuk pimpinan parti untuk membincangkan sebab-sebab mengapa ‘malapetaka’ itu berlaku pada Umno dan BN.

Tidak ada usaha untuk mengajak para perwakilan Umno dari semua peringkat–peringkat bahagian dan cawangan – untuk mengadakan proses muhasabah secara terbuka, secara kritis tetapi tenang.

Matang dan rasional, tidak beremosi, dari hati ke hati sesama anggota parti sendiri, membincangkan ‘masalah rumah’ sendiri ini, dan mencari jalan yang baik dan benar dengan tujuan untuk memperbaiki diri dan menghindari berlakunya kejadian yang lebih buruk lagi baik sekarang mahu pun dalam Pilihan Raya Umum akan datang.

Kita mendengar bermacam-macam reaksi, pandangan dan keluhan, kritik dan tuduh-menuduh dari orang-orang perseorangan Umno, yang paling banyak ialah dari beberapa orang pemimpin dan menteri Umno.

Ada yang mengatakan bahawa kita sebenarnya tidak kalah, kita masih menang; ada yang berkata, "BN akan bangkit semula untuk menebus kekalahannya"; ada yang menyalahkan orang Melayu yang memilih parti lain, dan berkata orang Melayu itu "tidak mengenang jasa" (tidak tahu saya ‘jasa siapa dan apa’); ada yang menyalahkan generasi muda Melayu kerana kononnya mereka "tidak faham perjuangan Umno" atau kerana mereka tidak mendapat berita, maklumat dan cerita yang sebenar tentang kerajaan, Umno dan BN yang disiarkan dalam surat khabar arus perdana, tetapi membacanya dari blog-blog ‘anti kerajaan’ dan ‘anti Umno’ dalam Internet.

Jadi, nampaknya, kita masih mengekalkan fiil dan budaya lama, fiil tidak mahu memeriksa kesalahan dan kelemahan kita secara kolektif, secara rasional, bijak dan cerdik.

Kita mencari kesalahan orang lain, kesalahan pengundi, kesalahan parti lawan.

Para pemimpin parti – walaupun tidak semuanya – cuba menutup suara rakyat akar umbi Umno, tidak mahu mendengar pandangan dan kritikan dan teguran mereka.

Kita pergi ke sana ke mari menyebarkan propaganda dan dongeng bahawa parti akan rosak jikalau ahli akar umbi Umno tidak menyerahkan segala masalah yang dihadapi oleh Umno sekarang kepada pucuk pimpinan untuk ditangani dengan sebaik-baiknya – mereka diseru supaya memberikan kepercayaan kepada pucuk pimpinan.

Apakah mereka tidak sedar bahawa yang menjadi punca besar kelemahan Umno yang membawa kepada malapetaka yang tersebut itu bukan rakyat akar umbi Umno tetapi ialah kelemahan kepimpinan Umno, ini termasuk para menteri Umno, yang setengah-setengahnya tidak mempunyai rekod peribadi, moral dan budaya yang baik.

Merekalah yang tidak mahu Umno berubah; merekalah yang mahu kepimpinan Umno yang ada dikekalkan, jangan digantikan, jangan ditandingi.

Masalah Umno bukan masalah beberapa orang yang berkepentingan sahaja, tetapi masalah bersama semua ahli Umno.

Umno bukan kelab golongan elit, golongan hartawan dan peniaga, kelab ‘eksklusif’. Umno ialah parti politik kebangsaan Melayu.

Tugasnya bukan untuk menjaga periuk nasi anggota atasannya tetapi untuk memperjuang, menegakkan, dan memperkukuh tiga tiang kekuatan bangsa Melayu, yang saya sebut tiang Alif, Ba, Ta: Alif bererti Agama, Ba bererti Bahasa, Budaya dan Bangsa, dan Ta bererti ‘Tanah Air’.

Apabila Umno tidak lagi mempedulikan perjuangan Alif, Ba, Ta ini, yang merupakan perjuangan Melayu yang asas, yang fundamental, alamat Umno akan kehilangan pedoman dan petunjuk daripada Allah dan akan ditinggalkan oleh bangsa Melayu.

Masalah kita sekarang ialah, bagaimanakah anggota Umno sebahagian besarnya tidak akan lari meninggalkan kapal yang sedang rosak dan bila-bila masa boleh tenggelam kerana nakhodanya lemah, dan seringkali meninggalkan kemudi atau menyerahkannya kepada anak-anak kapalnya.

Anonymous,  April 5, 2008 at 11:33 AM  

khairy dah hilang pelir! Ahahaha! sekarang nak main kotor! bodoh betul lar jinggo dan kengkawannya!

Anonymous,  April 5, 2008 at 4:24 PM  

kater blog pro khairy...asal nak hentam mukhriz?? dah takder modal ker??

then lagi satu penulis blog pro khairy...ni tlg la confirmkan, betul ker berita yang aku dgr khairy kawin ngan cucu presiden singapore?? hahhaha...aper, tak dapat jadi pm malaysia, singapore pun jadi la ek?? kesian..

Anonymous,  April 5, 2008 at 7:19 PM  

KALAU KJ PERTAHANKAN NAIB KETUA PUN SECARA PERIBADI SUKAR...KERANA

1- MUKHRIZ ATAU DATO KHIR AKAN LETAK AYAM SABUNG MEREKA UNTUK LAWAN KJ

2- AHLI UMNO AKAR UMBI YANG MARAH DGN KJ

3- KALAHNYA KJ DIMANA-MANA PERTANDINGAN BERMAKNA PENOLAKAN AHLI TERHADAP PAKLAH

SO RASANYA TAK PAYAH LAWAN...ATAU MENYERAH DIRI UNTUK DITEWASKAN...MUNGKIN

Anonymous,  April 6, 2008 at 6:31 PM  

oit kakitidur..
aku dok rase ko ni dah kurang ajar
laaa..ni musti sebab ko xgi sekolah
kan..ko jangan nak sibok2 hal orang
lain bleh x..ko xtau pape pon pasai
khairy..main sedap mulut ko jer..
dosa free jer ko dapat..

Anonymous,  April 6, 2008 at 6:32 PM  

hidop kj..
butoh la kakitidur..
hidop kj..
butoh la kakitidur..
hidop kj..
butoh la kakitidur..
hidop kj..
butoh la kakitidur..
hidop kj..
butoh la kakitidur..
hidop kj..
butoh la kakitidur..

Anonymous,  April 6, 2008 at 6:33 PM  

hahaaa..korang ingat kalu anwar
ibrahim naik..dia nak ingat ker
kat korang sume yang selama ni
dok jilat jubor dia..haahaa pegi
mampos la korang..sengal ubi..

Anonymous,  April 6, 2008 at 11:08 PM  

x yah pecat la mukriz...
cukur botak licin terus..
pastue taruk kat umah org2 tue...
ngan bapak dia skali senang...

Anonymous,  April 7, 2008 at 12:49 AM  

Hari itu masa Mukhriz tulis surat kepada Pak Lah, Pak Lah kata terserah kepada Pemuda untuk ambil tindakan. Kali ini Mukhriz cakap secara terbuka, Pak Lah diam je... dia tahu Pemuda tak akan ambil tindakan. Boleh tengok gambar suratkhabar, exco Pemuda semua berdiri di belakang Mukhriz lepas Ketua Pemuda announced tiada tindakan pasal surat tu.
Bagaimana kalau semua exco Pemuda letak jawatan? Supaya pemilihan jawatan Pemuda boleh dibuat lebih awal.

Anonymous,  April 7, 2008 at 9:51 AM  

Gertak menggertak memang cara kehidupan orang berpolitik. Mengujudkan suasana ketakutan supaya ahli UMNO "toe the line."

Ingat Mukhriz takut kepada ancaman pemecatan? sorrylah bro mesti tahu dan ingat selalu bahwa Mukhriz mewarisi "gene" yang hebat bukan lembik punya.

Anonymous,  April 7, 2008 at 3:20 PM  

Takpa, biar Hairy duduk kerusi panas Pemuda UMNO. Biarkan dia terbakar buntut & biji telurnya sekali. UMNO dah separuh karam, kalu Hairy duduk situ lagi, hancur UMNO. Tahniah Bodowi.

Anonymous,  May 19, 2008 at 8:30 PM  

KJ is the biggest mistake ever hapen to UMNO....

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP