Tuesday, June 24, 2008

KJ - Bersama Membangunkan dan Membela Wanita



Seremban 21 Jun – Tradisi pembelaan dan peranan wanita di Negeri Sembilan memang begitu istimewa berbanding dengan Negara luar kerana di Negeri Sembilan khususnya di Rembau, mengunakan konsep adat perpatih dan berbeza di negeri-negeri lain.

Demikian kata-kata Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin ketika berucap di Program Selingkar Kasih anjuran Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga Parlimen Rembau Bersama LPPKN Negeri Sembilan. Majlis perasmian penutup tersebut disempurnakan oleh Yang Mulia Raja Datin Seri Salbiah Bt Tengku Nujumuddin, Isteri kepada YAB Menteri Besar Negeri Sembilan.

Turut hadir sama tetamu kehormat Penasihat Hal Ehwal Pembangunan Wanita dan Sosial Kepada YAB Perdana Menteri Merangkap Pengerusi MPWK Kebangsaan, Y.Bhg. Dato Seri Shahrizat bt Abd Jalil.

Ucapan tahniah dan syabas juga turut disampaikan oleh Khairy kepada Dato Seri Shahrizat kerana Dato Seri telah dilantik menjadi Penasihat Hal Ehwal Pembangunan YAB Perdana Menteri. Selain dari itu Dato Seri juga dilantik sebagai Pengerusi Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga Kebangsaan.

Khairy juga berasa kagum dengan kebolehan Dato Sri Shahrizat yang telah berjaya mewujudkan sekretariat khas bagi membantu golongan wanita Islam mencapai keadilan sebagai asas utama pembangunan masyarakat ke arah pembentukan sebuah negara maju sejajar dengan pengumuman yang di buat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau berpendapat program tersebut akan dapat membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh golongan wanita Islam terutamanya dengan masalah-masalah hal wanita berhubungan dengan masalah hak wanita di Mahkamah Syariah yang berkaitan dengan hak penjagaan anak, harta sepencarian, perceraian, masalah-masalah yang tidak dapat diselesaikan seperti beberapa kes yang telah lama tertangguh di Mahkamah Syariah dan lain-lain.

Katanya lagi, oleh kerana terdapat lebih kurang 1,000 ibu tunggal yang pro aktif dan tidak pro aktif di Negeri Sembilan ini, beliau akan turut bekerjasama dengan Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga (MPWK) Rembau untuk mengadakan beberapa program bagi memastikan golongan yang pro aktif ini dapat diserapkan kedalam arus perdana dan bagi golongan yang tidak pro aktif akan dimasukkan ke dalam Jaringan Keselamatan Sosial.

Sepertimana yang telah diumumkan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Utama Mohamad Hasan, bahawa beliau mempunyai program khusus iaitu Jaringan Keselamatan Sosial yang akan menjaga kebajikan dan keselamatan kepada mereka yang memerlukan bantuan dan sebagainya.

Khairy juga yakin dengan kepimpinan Dato Seri Shahrizat akan meningkatkan keupayaan Wanita Umno untuk lebih menyumbang kepada pembangunan negara melalui penyediaan perkhidmatan sokongan dan program-program membina kapasiti yang cekap dan berkesan.

Sesungguhnya Kerajaan sentiasa komited dan prihatin terhadap kemajuan kaum wanita di Malaysia dengan pelbagai usaha telah dilakukan oleh Kerajaan bagi memelihara dan melindungi hak dan kepentingan kaum wanita, sama ada dengan mengadakan dasar dan perundangan mahupun melalui pelaksanaan pelbagai program dan aktiviti. Kerajaan juga tidak lupa untuk menghargai dan mengiktiraf sumbangan dan peranan aktif wanita Malaysia dalam membangunkan negara ini.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP