Wednesday, March 24, 2010

KJ: Anwar pernah umumkan GST


Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata, idea memperkenalkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) sebenarnya pernah diumumkan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa menjadi menteri kewangan l17 tahun lalu.

“Ini yang akan saya bangkitkan dalam parlimen, menteri kewangan pada tahun 1993 telah sebut bahawa 'saya (menteri) akan memperkenalkan satu cukai baru untuk menggantikan SST (cukai jualan dan perkhidmatan'.

“Walaupun dia tak gunakan (perkataan) GST, maksudnya sama,” kata Khairy dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini minggu lalu.

Mengulas isu kontroversi tersebut, ahli parlimen Rembau dan menantu mantan perdana menteri itu berharap “kita jangan mudah lupalah apa yang kita cakap dulu.”

Berikut petikan wawancara dengan Khairy:

Terdapat keraguan terhadap pelaksanaan GST, apa pandangan YB berhubung isu ini?

Secara dasarnya saya sokong usaha untuk distrukturkan semula sistem percukaian kita. Sebab kalau kita lihat hari ini, sistem percukaian kita terlalu bergantung kepada cukai secara langsung seperti cukai pendapatan dan korporat.

Dan akhirnya, sistem ini, apabila tidak seimbang antara cukai langsung dan tak langsung, ia menyebabkan kedudukan di mana pendapatan kerajaan tidak menentu. Jadi kita hendakkan sistem yang lebih stabil. Dalam negara maju perkara ini lebih kurang sama.

Kita perlu lihat kepada rombakan kepada sistem percukaian yang ada tanpa membebankan rakyat dengan cukai baru atau kadar (cukai yang) lebih tinggi. Berbalik kepada GST ini, kenapa kita perlu rombak percukaian kita kepada sistem baru?

Pertama, asas (ekonomi) kita perlu seimbang antara cukai langsung dan tak langung.

Kedua, kalau kita lihat antara 5 hingga 15 tahun akan datang hasil minyak kita akan lebih kurang daripada hari ini. Jadi kita kena dapat sumber pendapatan yang lebih stabil dan baru untuk menggantikan sumber yang dibawa Petronas selama ini.

Jadi saya melihat GST sebahagian daripada penstrukturan semula (percukaian). Kenapa GST? GST bukan cukai baru tetapi pengganti kepada cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang sedia ada, antara 5 hingga 10 peratus.

Malah, ini yang akan saya bangkitkan dalam parlimen, menteri kewangan pada tahun 1993 telah sebut bahawa, 'saya (menteri) akan memperkenalkan satu cukai baru untuk menggantikan SST. Walaupun dia tak gunakan (perkataan) GST, maksudnya sama.

Tahun berapa?

Tahun 1993. Menteri kewangan (itu) namanya Datuk Seri Anwar Ibrahim. Dia sendiri kata dalam ucapannya 'saya akan bangkitkan (perkara ini) dalam parlimen'. Kita jangan mudah lupalah apa yang kita cakap dulu.

Kita kena faham, GST ini cukai yang boleh kita tuntut balik daripada kerajaan. Satu lagi kesilapan (dengan mendakwa) cukai GST 4 peratus, tetapi oleh kerana dikenakan di setiap peringkat pengeluaran, (peringkat) kilang pemborong, pengedar, peruncit, maka (jumlahnya) 16 peratus.

GST ini dikenakan kepada banyak syarikat dan produk, ia dapat dituntut balik. Contohnya apabila pengilang kenakan bayaran 4 peratus pada pemborong, pemborong itu boleh tuntut balik 4 peratus itu daripada kerajaan apabila buat tuntutan GST. Akirnya rakyat akan dikenakan dengan GST 4 peratus sahaja. Itu yang penting.

Mungkin benar apabila GST diperkenalkan, ada sedikit peningkatan kos. (Tetapi) sekali sahaja, (pada) beberapa barangan.

Tetapi daripada segi inflasi, peningkatan harga yang berterusan tidak akan berlaku. Saya telah bangkitkan perkara ini kepada kementerian kewangan. Saya kata, pastikan bahawa dalam jangka masa panjang, inflasi neutral. Beban cukai pun saya rasa kurang daripada apa yang sedia ada.

Ketiga, (kepada) syarikat, ramai keluar kenyataan kata tak setuju denagn GST. Tetapi kalau ada cukup masa sebelum pelaksanaan, GST sesuai untuk SME (perusahaan kecil dan sederhana). Sebenarnya perkara ini tidak akan menjadi masalah besar.

Saya difahamkan oleh kementerian kewangan, banyak syarikat yang telah setuju dengan pelasksaan GST. Malah ada syarikat yang sepatutnya tak payah bayar GST, pilih GST, sebab dia hendak tuntut (balik) daripada syarikat besar. Jadi GST ini selaraskan semua sistem supaya pungutan cukai jagi lebih sistematik.

Satu lagi saya hendak sebut soal pelaksaan, saya bangkitkan, salah satu kebimbanggan syrikat kecil ini ialah kecekapan kerajaan dalam membayar tuntutan kepada syarikat. Syarikat ada aliran tunai kalau lambat sampai kepada kastam. Sebab ada persepsi bahawa agensi kerajaan ini sangat perlahan. Kalau tuntutan pembayaran balik lambat akan jejaskan aliran tunai. Saya tanya pada kementerian kewangan dan kastam, bersediakah kalau dalam akta GST itu diletakkan satu jangkamasa pembayaran balik.

Kementerian kewangan kata, kita sedia, sebab kita yakin dapat laksanakannya dengan baik.

Kalau kerajaan sudah bersedia, kenapa perlu tangguh?

Saya rasa tahap kesediaan itu belum sampai tahap yang saya rasa perdana menteri dan menteri kewangan kedua rasa puas. Kita kena ingat, Datuk Sei Najib (slogannya) pencapaiaan diutamakan. Bila kita laksanakan sesuatu, kita kena pastikan betul-betul dapat laksanakannya dengan baik. GST bukan melibatkan seorang dua, ia melibatkan semua. Berapa puluh ribu syarikat, kita mesti pastikan semuanya ok.

Berapa lama boleh tangguh?

Itu terpulang kepada kerajaan. Tetapi kita hendak pastikan GST bila dibentangkan dan bila parlimen lulus, dapat dijalankan secara teratur dan berkesan. Itu terpulanglah kepada kerajaan.

Tidak ada keperluan yang mendesak untuk ke arah itu?

Saya rasa apa pun usaha kita perlu segerakan untuk mensturkturkan semula sistem percukaian kita. Saya hendak tekankan semula, GST itu banyak perkara yang disalahfaham. Saya sendiri bangkitkan banyak perkara. Saya kritik sebab saya tak mahu perkara ini membebabkan rakyat. Tetapi kalau saya sendiri dapat jaminan bahawa kerajaan mampu buat, saya rasa tidak ada masalah.

Masalah dalam GST, untuk buat tuntutan semula, sebagai individu, sukar untuk mereka simpan resit?

Tidak, pengguna biasa tak perlu tuntut balik kerana kamu di penghujung (end point). Macam kamu bayar SST.

Berdasarkan apa yang YB kata, orang macam kami perlu baca dua kali (untuk memahaminya). Bagaimana YB hendak cerita dengan orang (pengundi) di Rembau?

Ya betul. Saya mengaku bahawa perkara itu bukan mudah. Saya pun susah juga hendak mahir dalam GST ini. Sebab itu kita kena turun ke bawah. Saya kata, pertama, adakah perkara ini akan tingkatkan inflasi? Tidak. Bila kamu kata tidak, kita turun ke bawah dan beritahu perkara ini tidak akan membebankan raykat.

Maksudnya bila pengundi di kawasan saya pergi beli barang di mana-mana, setelah GST diperkenalkan barang itu sama harganya. Maka buktinya di situ.

YB tidak bimbang isu ini akan menjadi duri dalam daging kepada BN dalam pilihan raya umum yang akan datang?

Memang itu keputusan politik yang perlu dibuat pimpinan parti. Cuma saya nyatakan, kalau sekiranya hendak dilaksanakan, kita bersedia. Saya antara pengkritik utama GST dalam kerajaan. Bukan kritik kerana tidak mahu dilaksanakan, tetapi kritik hendak pastikan ia bersedia. Saya kata sekiranya tidak bersedia jangan buat.

Kalau tangguh, dalam pilihan raya (terjadi) dua perkara. Pertama, pelabur asing kata ini satu dasar pusing balik, tidak konsisten. Kemudian pembangkan akan turun juga, (berkempen) kalau undi BN pasti dia akan kenakan GST. Lebih baik kita buat sekarang dan buktikan tidak ada peningkatan (harga). Akhirnya GST ini bukanlah isu.

Berapa lama YB perlu masa hendak terangkan perkara ini pada orang Rembau?

(Ketawa) Jangan pandang rendah orang Rembau. Kamu pandang rendah orang Rembau. Janganlah. Orang Rembau ini cerdik pandai, pilih wakil rakyat daripada Universiti Oxford (ketawa).

Versi Facebook

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP