Wednesday, December 1, 2010

No bus, so Khairy walks to Parliament House


Rembau MP Khairy Jamaluddin walked to Parliament House when he was unable to get a bus after getting off the light rail transit (LRT) at Masjid Jamek.


He hopped on the LRT after a dialogue session with the Youth and Sports Ministry’s Youth Development Trans­formation Laboratory in Bukit Jalil near lunch hour.

“Going to see how close we can get to Parliament without car or taxi,” he posted on Twitter yesterday.

Relating his experience further, he said, when he arrived at the Masjid Jamek station, he wanted to see if there was any bus that could take him to Parliament House.

However, no one could tell him the location of the nearest bus stop.

He then started to walk and reached Pasar Seni but failed to find a bus stop.

He then decided to walk all the way to Parliament House.

Source: The Star

Read more...

Khairy Jamaluddin selepas tsunami

NOV 30 — Khairy Jamaluddin suatu ketika boleh dikatakan antara orang yang paling dibenci dan dimusuhi dalam arena politik Malaysia. Dilihat sebagai anak menantu kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi Perdana Menteri Malaysia ke 5, Khairy menjadi sasaran utama pihak pembangkang yang mengambarkan bahawa dia merupakan individu yang mempengaruhi hampir kesemua keputusan kerajaan. Tidak cukup dengan itu Khairy juga mendapat tentangan sengit dari dalam Umno apabila persepsi umum ahli parti menganggap Khairy sebagai salah satu faktor utama kekalahan teruk Barisan Nasional pada pilihanraya umum yang ke 12.

Penulis diminta oleh penyunting untuk menulis sebuah analisis tentang perubahan suasana politik semenjak berlakunya tsunami 2008. Namun kali ini, sedikit luar dari kebiasaan, saya ingin melihat kembali dan merencana perjalanan ahli politik muda yang sering mendapat perhatian. Setelah dipukul teruk oleh gelombang perubahan politik tanah air kemana telah dia tuju dan berada sekarang. Inilah kisah perjalanan saudara Khairy Jamaluddin selepas tsunami dari sudut pandangan penulis.

Pemilihan Ketua Pemuda Umno

Ketika itu Pak Lah sudah mengumumkan bahawa dia tidak akan mempertahankan jawatanya di dalam Umno. Ramai menjangkakan yang ini menandakan tamatnya perjalanan politik Khairy Jamaluddin yang dilihat bergantung kepada bapa mertuanya. Namun, luar dari jangkaan dia telah memenangi dalam pertandingan tiga penjuru merebut jawatan Ketua Pemuda Umno. Keputusan pemilihan yang dianggap sebagai kontroversi sehingga Khairy Jamaluddin di herdik ketika namanya diumumkan dalam mesyuarat pehimpunan agung Umno sejurus selepas pemilihan sayap pemuda. Malah dilihat Khairy akan menghadapi masaalah memimpin sayap pemuda apabila jumlah undi yang diterimanya adalah kurang dari separuh dari jumlah keseluruhan perwakilan, bermakna majoriti pada ketika itu tidak menyokong beliau.

Berhadapan dengan masaalah percakaran dan perpecahan dalam Pemuda Umno setelah tamat pemilihan, Khairy juga terpaksa menghadapi soal persepsi umum apabila nama beliau tidak disenaraikan dalam kabinet manakala timbalan beliau Razali Ibrahim dan saingan dalam pemilihan Mukhriz Mahathir dilantik menjadi timbalan menteri. Berhadapan dengan pelbagai halangan dan tentangan dari dalam dan luar parti, ramai yang mula mempersoalkan tentang masa depan politik Khairy dan juga Pemuda Umno sendiri.

Selangkah demi selangkah

Walaupun pada awalnya nampak seolah semuanya telah berakhir bagi graduan dari Oxford ini, namun sedikit demi sedikit persepsi dan pandangan terhadap beliau ini berubah. Titik permulaan perubahan adalah apabila Khairy Jamaluddin telah pergi berdepan dengan Naib Presiden PAS ketika itu, Datuk Husam Musa di Balai Islam Kota Baru. Dikelilingi dengan ribuan penyokong tegar PAS dan tajuk perdebatan yang langsung tidak menyebelahi Umno Khairy telah berjaya mematahkan banyak hujah Husam Musa dan memerangkap Husam dengan beberapa kenyataanya yang boleh dikatakan memakan diri. Malah ada yang beranggap bahawa antara faktor kegagalan Husam merebut jawatan timbalan presiden PAS adalah kerana beberapa kenyataan yang dikeluarkan beliau dalam perdebatan ini.

Penulis adalah ahli Pemuda Umno bahagian Gombak. Ketika waktu pemilihan jangan dikatakan undi malah cadangan pencalonan pun tidak ada seorang berani mencadangkan nama Khairy. Akan tetapi selang beberapa minggu selepas perdebatan di Kota Bahru dihebohkan, timbul kenyataan yang dikeluarkan oleh salah seorang pemimpin tempatan yang menyatakan,

“Ye lah, kalau nak diikutkan aku pun tak berapa nak suka dengan KJ, tapi kalau suruh aku pilihlah siapa nak pergi jumpa debat dengan pembangkang, antara Mukhriz, Khir Toyo dengan KJ, aku pilih KJ.”

Dari disitu penulis dapat melihat perubahan pandangan akar umbi sudah bermula, malah dengan mengambil pendekatan yang lebih merendah diri seperti terbang menaiki kelas ekonomi, atau sama-sama turun padang bermain bola bersama pemuda kampung, berani dan selalu berhadapan dengan perbincangan dan forum dilihat watak dari Menantu Pak Lah sudah mula terhakis dan Khairy sebagai seorang pemimpin sudah mula muncul. Penulis menganggap penglibatan Khairy dalam filem pendek “Teksi” untuk siri 15 Malaysia merupakan salah satu faktor yang memerikan kesan yang sangat ketara dalam perubahan persepsi terhadap beliau terutama di kalangan anak muda. Boleh dikatakan sebagai sesuatu yang baik apabila Khairy tidak dilantik sebagai seorang menteri kabinet kerana tumpuan yang lebih diberikan dalam memperkukuhkan kembali sokongan Pemuda terhadapa Umno dan BN.

Penyatuan Pemuda Umno

Selepas pemilihan umum diketahui Pemuda Umno berpecah kepada tiga, malah dari segi kepimpinan exco pemuda, tidak ada mana-mana satu kem sekalipun yang berjaya menguasai barisan kepimpinan. Pada awalnya perpecahan ini memang jelas ketara, apabila sesetengah exco dan ketua pemuda bahagian memboikot acara tertentu kerana ianya dianjurkan oleh orang-orang tertentu.

Namun Umno mempunyai budaya pragmatiknya sendiri. Sebagaimana gambar Anwar Ibrahim masih lagi tergantung di ibu pejabat Pemuda Umno sebagai mantan Ketua Pemuda, sebagai itulah semangat “pragmatism” Umno itu sendiri. Hakikatnya adalah umur Mukhriz dan Khir Toyo telah melepasi had untuk bertanding semula jawatan Ketua Pemuda Umno dalam penggal berikutnya, atau dilihat sebagai tidak lagi sesuai oleh itu tidak timbul soal untuk kumpulan tertentu untuk mencabar kedudukan semula. Ditambah semula dengan cabaran dan tentangan yang dihadapi dengan kekalahan di 5 buah negeri melihat bahawa majoriti pemuda sudah penat untuk berperang sesama sendiri dan lebih berminat dalam bersatu untuk mendapatkan kembali tampuk pemerintahan di negeri-negeri yang telah tewas.

Ini dapat dilihat dengan jelas dalam beberapa siri kempen pilihanraya kecil bermula dengan Manik Urai dan Bagan Pinang apabila kerjasama antara kepimpinan Pemuda mempengaruhi kemenangan di kesemua saluran undi muda. Malah dapat kita lihat dari segi rombakan jawatan exco pemuda Umno bagi menghadapi suasana politik baru mula menampakan hasil terutama dari segi penceramahan dan propaganda di alam maya. Dapat kita melihat pemimpin-pemimpin pemuda yang dahulunya mati-mati menentang Khairy kini sudah mula berkerjasama dengan Khairy atas kedudukan beliau sebagai Ketua Pemuda.

Perkasa

Nampak seolah penentang utama Khairy bukan dari dalam Umno mahupun dari Pakatan Rakyat akan tetapi dari sebuah NGO iaitu Perkasa. Pergeseran terbuka antara pengerusi Perkasa Ibrahim Ali dan Khairy dalam media massa menggusarkan segelintir akar umbi dalam Umno yang menyokong sesetengah pendirian Perkasa. Namun sekiranya dilihat secara halus sebenarnya pertembungan dan pebezaan pendapat antara kedua-dua pihak ini member manafaat kepada kedua-dua belah pihak. Pertamanya Umno yang membuktikan kepada parti komponen yang ianya teguh bersama Barisan Nasional manakala Perkasa membuktikan bahawa ianya sememangnya sebuah NGO yang tidak mempunyai sebarang ikatan.

Ada yang mengatakan bahawa Khairy mungkin kehilangan sokongan dalam Pemuda atas pertembungan ini namun penulis bependapat bahawa perkara itu tidak semestnya belaku. Kerana sering berlaku pendirian paradoks dalam politik Umno dan politik Melayu. Jangan terkejut sekiranya seorang pemuda, yang menyokong pendirian Perkasa boleh pada masa yang sama mengundi Khairy Jamaluddin. Pendirian beliau dalam mempertahankan beberapa isu Melayu seperti diskaun Bumiputera membuatkan hasrat penentangan terus dari akar umbi Umno sebagaimana yang diharapkan sesetengah pihak tertentu tidak berlaku.

Kesimpulan

Untuk mengatakan Khairy sudah bejaya membebaskan dirinya dari persepsi dan belenggu pandangan sejarah adalah meleset sama sekali. Sehingga hari ini masih giat gerakan dari dalam dan luar Umno itu sendiri yang menentang kedudukannya sebagai Ketua Pemuda, ini jelas dapat dilihat dalam kempen di internet melobi untuk dia tidak dilantik menjadi menteri kabinet. Walaupun semakin ramai pemimpin pemuda yang sudah mula berkerjasama dengan beliau namun masih ramai yang gusar dilihat secara terus takut-takut dilabel dan diserang sekali kerana masuk kedalam kem Khairy. Malah penulis sendiri mungkin akan dilabel mahupun dikritik oleh kerana menulis mengenai Khairy. Namun suka atau tidak, kita perlu mengakui bahawa pandangan dan perspektif terhadap Khairy Jamaluddin adalah bebeza sekarang berbanding dahulu. Rata-rata akar umbi pemuda Umno merasakan penat dan bosan dengan peperangan dalaman, dari segi jentera pemuda sehinggalah ke exco-exco ebih berminat dalam menentang Pakatan Rakyat dari Ketua Pemuda Umno.

Dahulu mungkin boleh dikatakan yang kedudukan yang terdapat pada Khairy adalah ehsan dan bantuan dari bapa mertuanya namun tidak kali ini. Penulis secara peribadinya tidak pasti apa yang akan berlaku atau kemana akan Khairy pergi selepas ini, samaada terus kehadapan atau jatuh tersungkur dalam permainan politik. Namun apa yang pasti, apa yang telah berlaku semenjak pemilihan tempoh hari dan apa yang akan berlaku selepas ini adalah atas usaha dan bakat beliau sendiri. Suka atau tidak, sokong atau tentang, itu adalah pandangan dan pendirian peribadi, tapi anggaplah begini, bukan senang untuk mengorak langkah dari seseorang yang menjadi antara sasaran paling utama kepada di mana dia berada sekarang. Itu kita kena akui.

Source : Lipas Sepi

The Malaysian Insider

Read more...

Tuesday, November 30, 2010

JOM : Khairy - Pemuda Memberi khidmat Kepada Masyarakat

Read more...

Monday, November 29, 2010

Khairy Jamaluddin: Kepimpinan PKR Tidak Sah Dari Segi Moral


JOHOR BARU: Kehadiran tidak sampai 10 peratus anggota pada perasmian Kongres Wanita dan Angkatan Muda Keadilan sempena Kongres Nasional Tahunan Ketujuh Parti Keadilan Rakyat pada Jumaat menimbulkan persoalan moral, kata Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaludin.

Ini, katanya berlaku apabila barisan kepimpinan yang dipilih tidak mewakili suara majoriti anggota parti.

"Sekiranya kepimpinan dipilih daripada sembilan peratus keahlian, maksudnya siapa yang dipilih adalah tidak sah daripada segi moral. Jadi bagaimana kita nak letakkan kewibawaan moral kepada kepimpinan PKR kalau yang keluar mengundi tidak sampai 10 peratus," katanya.




Khairy demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Khatan Perdana anjuran Pergerakan Pemuda Umno Tebrau di Johor Baharu di sini, Sabtu.

Beliau mengulas mengenai sambutan hambar dan keadaan lengang pada kongres berkenaan yang berlangsung di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya, di Petaling Jaya, semalam.

Lebih 1,300 ahli parti berkenaan di Cabang Hulu Selangor mengumumkan keluar parti berkuat kuasa serta merta.

Khairy berkata perkembangan itu membuktikan parti berkenaan semakin hilang sokongan dan dilanda krisis kepimpinan yang serius. - bernama


Lain2 Program YB KJ sila ke laman facebook : http://www.facebook.com/khairykj

Read more...

Monday, November 8, 2010

Banjir di Kedah... PAS diminta selesaikan masalah bekalan air.

ALOR SETAR, 4 NOV - Kerajaan PAS Kedah diminta menyelesaikan segera masalah bekalan air kepada penduduk berikutan banjir di negeri itu sekarang.



Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata meskipun bekalan makanan dan minuman di pusat-pusat penempatan banjir di negeri itu mencukupi, terdapat kekurangan bekalan air bersih untuk kegunaan seharian.

"Ada mangsa yang mengadu sudah dua tiga hari tidak dapat mandi kerana kekurangan bekalan air bersih. Malah ia menyusahkan mereka termasuk untuk memasak dan membasuh pinggan," katanya ketika melawat mangsa banjir di Sekolah Menengah Kebangsaan Alor Janggus di sini Khamis.



Katanya jika kerajaan PAS Kedah tidak mampu menangani masalah berkenaan, maka mereka mesti mengakuinya agar tanggungjawab itu boleh diambil alih segera oleh kerajaan pusat.

"Ini di bawah tanggungjawab kerajaan negeri, harap mereka dapat buat sesuatu sebab kita tidak tahu berapa lama lagi mangsa akan berada di pusat penempatan.

"Kalau tidak mampu mereka kena bagi tahu supaya Pusat boleh ambil alih kerana ini sudah sampai tahap krisis," katanya.

Masalah bekalan air bersih berlaku berikutan peningkatan keperluan penggunaan oleh mangsa-mangsa banjir yang semakon ramai dan ia diburukkan lagi dengan pemberhentian operasi Loji Bukit Pinang sejak dua hari lepas akibat ditenggelami air.







Khairy berkata Pemuda Umno menggerakkan inisiatif dengan membekalkan bantuan minuman dan roti kepada mangsa banjir di pusat-pusat penempatan termasuk di Kuala Kedah, Kubang Pasu, Pokok Sena dan Jerlun.

Katanya di kawasan lain yang terputus hubungan, bantuan kewangan akan disalurkan kepada Ketua Pemuda Umno negeri bagi tujuan sama.

Kedah adalah antara negeri yang teruk dilanda banjir kali ini. Sehingga 9 pagi tadi, lebih 28,000 dipindahkan ke pusat penempatan sementara.

(Sumber: Bernama)

Read more...

Thursday, October 28, 2010

[Video] PRK Dun Galas: Pemuda UMNO guna pendekatan sederhana, mesra kepada pengu...

Read more...

Tuesday, October 26, 2010

Jentera BN Jalan Kempen Secara Sederhana Dan Berhemah








Umno dan Barisan Nasional (BN) mengambil pendekatan untuk berkempen secara sederhana, berhemah dan berjumpa sendiri dengan setiap pengundi bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, untuk mengetahui lebih dekat permasalahan yang dihadapi.

Ketua Pergerakan Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata walaupun Wanita mempunyai jentera yang ramai, namun mereka tidak akan melakukan gerak gempur seperti kempen pilihan raya kecil sebelum ini, sebaliknya akan melakukannya dengan lebih tertib.

"Saya harap tidak ada apa-apa keganasan kerana kita tidak mahu terikut-ikut dengan cara kempen pembangkang yang kadangkala agak agresif. Kita akan lakukan gerak mesra untuk memikat hati pengundi wanita di DUN Galas ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui semasa proses penamaan calon Pilihan Raya Kecil DUN Galas di Pejabat Tanah dan Jajahan Gua Musang di sini Selasa.

Katanya, BN yang memilih Setiausaha Umno Bahagian Gua Musang Abdul Aziz Yusof, 49, sebagai calon, yakin mempunyai peluang yang cerah untuk menang berikutan rakyat di kawasan itu serta Kelantan amnya mulai sedar bahawa mereka tidak mampu menikmati pembangunan jika terus memilih PAS.

Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata BN akan menggunakan pilihanraya kecil ini sebagai medan membela nasib rakyat Kelantan.

Beliau berkata ia berbeza dengan parti Pas yang menganggap proses pilihan raya seperti suatu pesta.

"Kita tahu bila ada pilihan raya orang-orang dia (Pas) dari seluruh negara akan datang, buat jualan macam pesta, mereka menggangap ini macam pesta, kita anggap ini (pilihan raya) sebagai untuk mewakili rakyat bagi memastikan nasib rakyat dibela. Kita yakin rakyat lebih matang dan tahu mana nak pilih dan mana yang ditolak," katanya.

Bagi Naib Presiden MCA Datuk Dr Ng Yen Yen pula pendekatan berhemah akan digunakan oleh jentera MCA bagi mendekati pengundi Cina supaya memihak kepada BN terutamanya mereka yang dikategorikan sebagai pengundi atas pagar.

Katanya, pada masa kini seramai 970 pengundi atas pagar dikenal pasti daripada 2,317 pengundi Cina di Galas dan jentera MCA akan memperhebatkan perjumpaan bersama mereka dalam menerangkan segala dasar dan rancangan BN untuk kebaikan pada masa depan.

Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin pula berkata jentera Pemuda tidak akan terikut-ikut dengan kempen agresif yang dilakukan oleh jentera pemuda Pas sebaliknya lebih sederhana dengan berjumpa pengundi secara peribadi.

Di Galas terdapat 1,500 golongan pengundi muda dan dalam tempoh kempen selama 10 hari dan mereka akan mendekati golongan itu termasuk golongan muda Orang Asli, katanya.

Bagaimanapun, katanya, jentera pemuda di PRK Parlimen Batu Sapi menggunakan strategi yang berbeza kerana ia melibatkan kawasan yang luas.

Ketua Puteri Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata kali ini jentera pergerakan Puteri bersiap sedia lebih awal untuk menghadapi pilihan raya kecil kawasan Galas hasil pengalaman semasa pilihanraya kecil Manik Urai.

Beliau berkata persiapan jentera Puteri telah dilipatgandakan dalam usaha menarik sokongan wanita muda berumur 40 tahun ke bawah untuk menyokong BN.

"Kami menggunakan sistem berjumpa pengundi secara bersemuka di setiap rumah untuk mengetahui apa masalah mereka dan hasil dari tinjauan itu kami dapati rintihan mereka lebih menjurus kepada ekonomi serta peluang kerjaya.

"Menerusi sistem itu juga kami menjelaskan kepada mereka tentang kemampuan BN dan hasil dari pertemuan ini kami dapati sokongan awal sudah memihak kepada kita," katanya.

Beliau juga yang merupakan Timbalan Menteri Kesihatan berkata setakat ini seramai 500 ahli puteri telah bergerak untuk membantu pilihan raya kecil ini dan dijangka akan lebih ramai datang secara berperingkat untuk bersama-sama membantu menjalankan kempen bagi memastikan kemenangan BN.

Naib Presiden MIC Datuk Dr S Subramaniam berkata masyarakat India di kawasan Galas telah serik memilih PAS kerana sehingga kini gagal melakukan sebarang pembangunan atau memperjuangkan nasib rakyat di kawasan itu.

Beliau yakin undi masyarakat India di kawasan Galas memihak kepada BN berikutan mereka sudah tawar hati dengan sikap kerajaan negeri.

"Bilangan pengundi India kecil dan kita mempunyai peluang untuk berjumpa dengan mereka secara terus banyak kali dan saya yakin kebanyakan 186 pengundi India di sini akan mengundi BN," katanya.

Di KUALA LUMPUR, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Dr Awang Adek Hussin ketika dihubungi menyifatkan Pas ketandusan calon kerana mempertaruhkan calon yang beberapa kali kalah untuk bertanding semula pada pilihan raya kecil itu.

Katanya Zulkefli, pemangku Yang Dipertua PAS kawasan Gua Musang, pernah kalah dua kali termasuk kepada Tengku Razaleigh Hamzah dalam Pilihan Raya Umum 2008 bagi kerusi Parlimen Gua Musang.

"Dia (Zulkefli) pernah bertanding dan kalah, maka dia susahlah sebab ada bebanan politik, yang kita (Barisan Nasional) ini tak ada bebanan itu. Kalau pertandingan berlari 100 meter itu, yang tidak dibebankan oleh bebanan itu barangkali menanglah.

"Politik ini, kalau dah kalah banyak kali, dia ada bebanan politik. Orang tengok dia ini...oh dia ini muka kalah, jadi ini persepsi yang dia kena hadapi," katanya.

Awang Adek yang juga Timbalan Menteri Kewangan juga yakin peluang BN untuk memenangi kawasan DUN Galas amat cerah berikutan sokongan dan kerjasama padu yang ditunjukkan jentera parti kepada calonnya.

Pilihan Raya Kecil Dun Galas diadakan berikutan kematian penyandangnya Chek Hashim Sulaima, 46, (PAS) yang meninggal dunia 27 Sept lalu akibat penyakit kanser usus.

Read more...

Wednesday, October 20, 2010

Pemuda Umno Fokus Isu Rakyat Pada Perhimpunan Kali Ini


Pemuda Umno perlu memberi fokus kepada isu rakyat, dan peranan kerajaan melalui agensinya untuk menangani masalah rakyat serta kepentingan Melayu dalam perbahasan pada perhimpunan agung pergerakan itu.

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata, selain membangkitkan kepincangan pentadbiran negeri yang ditadbir oleh parti gabungan DAP, PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), anggota pergerakan itu perlu menampilkan imej baru.

"Pemuda Umno kini dilihat lebih inklusif dan progresif berbanding beberapa tahun lalu" yang mampu menarik sokongan golongan muda serta menjadi juara rakyat menerusi gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Ini merupakan perubahan yang signifikan kerana kita merupakan parti yang sentiasa bersikap progresif dan terbuka tapi mungkin beberapa tahun kebelakangan ini, tekanan daripada kumpulan etnosentrik telah mengatasi dasar parti," katanya.

Oleh itu, Pemuda Umno perlu seiring dengan apa yang dihasratkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang membawa falsafah baru perpaduan dalam 1Malaysia kerana momentum itu telah bermula, katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis ramah mesra dan makan tengah hari bersama perwakilan Pemuda Umno di Dewan Utama Hotel Seri Pacific di sini hari Selasa.

Khairy berharap Perhimpunan Agung Umno akan terus menyaksikan parti itu muncul sebagai parti yang berpaksikan progresif yang sentiasa mengutamakan kepentingan rakyat.

"Gerakan kita juga lebih tertumpu kepada usaha menarik perhatian pengundi muda. Selain itu kita mahu menunjukkan walaupun kita masih lagi memperjuangkan dan menjadi juara kepada isu-isu Melayu, kita tetap membawa isu semua rakyat dan menguatkan lagi semangat 1Malaysia," katanya.

Khairy berkata perhimpunan agung ini juga akan menyaksikan bahawa Umno masih sebuah parti politik yang unggul dan wadah bagi orang Melayu dan tiada siapa yang boleh membuang agenda melayu daripada Umno.

Malam ini, Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin akan merasmikan serentak perhimpunan agung ketiga-tiga sayap Umno iaitu Wanita, Pemuda dan Puteri yang dihadiri oleh lebih 2,300 perwakilan.

Sementara itu, berdasarkan senarai topik dan pembahas yang dikeluarkan oleh Pemuda Umno di sini hari ini, sebanyak 30 isu, termasuk konsep 1Malaysia, Model Baru Ekonomi (MBE) serta isu pembunuhan kejam jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan pelabelan pemimpin Umno sebagai pemimpin perkauman, akan dibangkitkan.

Selain isu tindakan kerajaan negeri di bawah DAP, PAS dan PKR yang didakwa mendiskriminasi orang Melayu, pengundi muda dan pengundi bukan Melayu serta permasalahan generasi kedua Felda akan turut disentuh dalam perbahasan yang melibatkan 13 wakil Pemuda Umno.

Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas yang akan diadakan pada 4 November juga akan turut disentuh wakil Kelantan menerusi tumpuan isu di negeri-negeri.

Perwakilan Pemuda akan membahaskan tiga usul iaitu ucapan dasar Ketua Pemuda, usul ekonomi serta pendidikan dan agama.

Sebelum ini, Ketua Penerangan Pemuda Umno Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican dalam sidang medianya telah memaklumkan bahawa pembahas Pemuda Umno yang terpilih telah diingatkan supaya menggunakan pendekatan berhemah dalam membahaskan isu-isu berkaitan Melayu.

Katanya, mereka perlu sentiasa menghormati bangsa lain di negara ini bagi memastikan isu yang dibahaskan tidak diputar belit pihak yang tidak bertanggungjawab.

BERNAMA

Read more...

Monday, October 18, 2010

Umno Tak Mampu Berbalah, Perlu Perkuat Diri Bersama Parti Komponen BN


http://www.facebook.com/Khairykj

Oleh Ahmad Shukran Shaharudin

KUALA LUMPUR, 17 Okt (Bernama) -- Perhimpunan Agung Umno ke-61 bakal berlangsung selama lima hari bermula Selasa hingga Sabtu ini seharusnya menjadi kesinambungan peringatan bagi anggota Umno untuk memperkuatkan parti, selain berusaha terus menerus mendapat sokongan jitu daripada kalangan rakyat Malaysia, terutamanya orang Melayu bagi memastikan parti itu terus relevan.

Sudah banyak kali pemimpin-pemimpin Umno -- yang terdahulu ataupun yang sedang memegang jawatan mengingatkan supaya parti keramat orang Melayu itu seharusnya relevan, inklusif bukan hanya kepada orang Melayu malah juga berkhidmat dan mendapat sokongan bangsa-bangsa lain.

Ini selaras dengan gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak sebaik sahaja beliau dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang keenam pada April 2009 bagi memastikan keamanan dan kestabilan dalam negara berkekalan dalam usaha negara mencapai status negara maju menjelang 2020.

Umno yang merupakan parti terbesar dalam negara dengan keanggotaan 3.4 juta orang tidak mampu berbalah sesama sendiri, malah harus merapatkan saf bagi memastikan pilihan raya umum ke-13 nanti membawa keputusan yang memberangsangkan untuk Umno dan BN.

Najib pada Jun lepas berkata beliau mahu semua parti komponen Barisan Nasional (BN) menghentikan perbalahan secara terbuka dan menumpukan kepada usaha-usaha serta amalan yang memperkukuhkan parti masing-masing dan BN.

"Sebagai komponen BN kita mesti buat BN kuat. Kita tidak sepatutnya berbalah di hadapan umum, kita patut lawan pembangkang, bukan sesama kita, lawan musuh kita," katanya semasa merasmikan Perhimpunan Parti Progresif Penduduk (PPP).

Umno, sebagai parti tunjang atau tulang belakang yang memerintah negara, perlu menunjukkan contoh terbaik kepada semua parti komponen dan tidak boleh hanya bersandarkan kepada kelemahan parti pembangkang untuk mendapatkan sokongan.

Untuk memastikan Umno terus relevan dalam abad ke 21, Najib semalam turut mengusulkan kemungkinan diwujudkan Model Politik Baru bagi memastikan kelangsungan Umno sebagai parti yang menerajui pemerintahan negara.

Selain itu, Umno terus berusaha memastikan masalah dalaman di peringkat negeri diselesaikan dengan baik, contohnya di Terengganu, melalui Konvensyen Umno Terengganu 2010 yang diadakan semalam, telah memberi gambaran jelas bahawa Umno negeri itu yang sebelum ini menghadapi masalah dalaman, kini semakin pulih.

Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu berkata konvensyen yang bertujuan membincangkan hala tuju dan masa depan parti membuktikan kesepakatan di kalangan pemimpin Umno negeri itu semakin utuh.

Beliau tidak menafikan berlaku perselisihan faham dan masalah dalaman tetapi melalui Konvensyen Umno, ia berjaya merapatkan semula pemimpin di negeri itu.

Bagi Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dalam mengulas keadaan kelam kabut dalam pemilihan peringkat cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengingatkan anggota Umno bahawa: " Rakyat memerhati kekuatan kita.

Kita perlu perkuat diri sendiri dan bukan hanya bersandarkan kelemahan pihak lawan." Perkelahian antara pemimpin bahagian, cawangan dan juga peringkat negeri harus dielakkan kerana ini akan memberi kesan yang negatif kepada Umno seterusnya BN bagi menghadapi pilihan raya kelak.

Bagi Umno, perhimpunan kali ini bukan saja akan hanya membahaskan tiga usul iaitu membahaskan ucapan dasar Presiden, ekonomi serta pendidikan dan agama, malah persidangan kali ini akan turut membicarakan usaha-usaha pembangunan kerajaan dalam Pelan Transformasi Kerajaan, Model Baru Ekonomi, Rancangan Malaysia ke-10 RMK-10) serta Bajet 2011, dan kemungkinan mengenai persiapan Umno menghadapi dua pilihan raya kecil pada 4 Nov ini dan pilihan raya umum ke-13.

Pemimpin Umno perlu merapatkan barisan dan mempamerkan semangat 1Umno pada perhimpunan ini bagi memastikan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas di Kelantan dan juga Parlimen Batu Sapi, Sandakan, Sabah yang akan diadakan serentak pada 4 Nov milik BN.

Pada perhimpunan kali ini, Umno membuat perubahan dengan mengadakan sidang antarabangsa sehari sebelum persidangan Umno bermula dengan menjemput pemimpin parti politik luar negara untuk bertukar-tukar fikiran mengenai isu 'Pembentukan Masyarakat Global: Liberalisasi Media dan Realiti Politik Baru'.

Acara julung kali yang didakan itu telah menerima penyertaan seramai 63 peserta daripada 22 parti politik dari 20 negara.

Melalui persidangan itu, wakil antarabangsa dapat melihat pendekataan baru Umno melalui Model Politik Baru yang menjurus kepada pembangunan teknologi maklumat masa kini, selain memperlihatkan kepada dunia konsep kongsi kuasa BN.

Menerusi forum itu juga para perserta dijangka dapat berkongsi pandangan bagaimana menghadapi serangan dunia maya serta membina kekuatan politik.

Perhimpunan Umno yang akan bermula Selasa ini dengan perasmian tiga sayap Umno oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Timbalan Presiden Umno akan dihadiri 4,907 perwakilan.

Mereka terdiri daripada 2,543 perwakilan yang akan ke Perhimpunan Agung UMNO, 793 perwakilan ke Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita, 795 Pemuda dan 776 ke Perhimpunan Agung Pergerakan Puteri.

(Sumber: Bernama)

Read more...

Sunday, October 17, 2010

Bajet 2011 pengiktirafan buat generasi muda




KHAIRY Jamaluddin melekatkan papan tanda rumah seorang penduduk, Norziana Harun di Taman Keramat, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 16 Okt. - Pemuda UMNO menyifatkan Bajet 2011 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam sebagai satu pengiktirafan kerajaan kepada generasi muda.



Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, ini kerana bajet itu memenuhi aspirasi golongan muda dalam usaha mereka untuk hidup selesa dalam suasana ekonomi global dan tempatan yang mencabar kini.



"Alhamdulillah, saya tidak sangka begitu banyak hasrat anak muda dipenuhi melalui pengumuman bajet semalam dan saya terima ribuan pesanan ringkas anak muda yang menzahirkan terima kasih mereka di antaranya kerana dasar pinjaman rumah 100 peratus bagi pembelian pertama.



"Ini satu laungan bahawa pada pilihan raya umum akan datang, pilihan untuk generasi muda tidak lain dan tidak bukan adalah UMNO dan Barisan Nasional (BN)," katanya ketika berucap melancarkan program 'Jelajah One Malaysia' (JOM) di Rumah Pangsa Taman Keramat, Hulu Kelang, dekat sini hari ini.



Selain itu, Khairy berkata, Bajet 2011 memberi manfaat besar kepada generasi muda melalui pelepasan cukai sehingga RM5,000 untuk perubatan ibu bapa dan pengumuman penubuhan Majlis Konsultasi Gaji Negara sebagai platform pengenalan gaji minimum mulai 2011.



Sebagai contoh, kata beliau, majlis konsultasi itu bakal memberi manfaat kepada kira-kira lima juta pekerja kilang serta ladang di seluruh negara yang kebanyakannya terdiri daripada generasi muda.



Katanya, pengumuman itu antaranya berkaitan dengan permintaan serta harapan golongan muda yang dizahirkan secara terus kepada Perdana Menteri sewaktu beliau hadir pada program Makmal Pemuda BN yang dianjurkan pada 27 Ogos lalu.

"Ini membuktikan Pemuda BN tidak hanya retorik dan kita sentiasa menjadi jurubicara kepada golongan muda supaya kerajaan dapat terus membantu mereka melalui pelbagai program dan dasar," jelasnya.



Dalam pada itu, Khairy memberitahu, Pemuda UMNO dan BN menyasarkan untuk membaik pulih 500 buah rumah di seluruh negara dalam tempoh tiga hingga enam bulan akan datang melalui fasa pertama program JOM anjuran pergerakan tersebut.



Katanya, JOM yang dilaksanakan secara bersama dengan GiatMara mengenal pasti rumah-rumah usang di seluruh negara tanpa mengira bangsa dan fahaman politik pemilik untuk dibaik pulih.



Selepas pelancaran itu, Khairy; Ketua Pegawai Eksekutif GiatMara, Meriyam Abd. Majid dan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Gombak, Megat Zulkarnain Omardin bersama-sama melawat ke empat buah rumah di sekitar kawasan Parlimen Gombak yang terlibat dalam program JOM.

Read more...

Pemuda BN : Lancarkan Program Jelajah ONE Malaysia



Read more...

Tuesday, July 27, 2010

Khairy: Surat sokongan MP bukan salahguna kuasa

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata adalah tidak benar sekiranya kita mengatakan bahawa setiap daripada surat sokongan yang ditulis seorang ahli politik adalah 'salah guna kuasa' untuk kenalan-kenalan politiknya.

"Seringkali sesuatu sokongan diberikan atas kapasiti seorang wakil rakyat yang hanya menjalankan tugas mahu membantu rakyat yang tidak mendapat bantuan yang sewajarny," tulis Khairy yang juga ahli parlimen Jelebu dalam blognya.

Tegasnya, mungkin ada yang akan mempersoalkan keperluan surat sokongan atausokongan secara lisan oleh ahli politik, biarpun untuk mereka yang tidak mempunyai hubungan politik.

Beliau mengulas pekeliling yang dikeluarkan oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Sidek Hassan baru-baru ini yang menegaskan sebarang keputusan dalam pemberian kontrak kerajaan perlu berdasarkan merit dan kelayakan sesuatu permohonan, bukan sebarang hubungan politik.

Pada dasarnya saya menyokong sepenuhnya usaha membanteras penyalahgunaan kuasa serta mengutamakan merit dan keperluan dalam apa jua permohonan kepada Kerajaan.

Berikutan itu, kakitangan awam kini diarahkan melaporkan sebarang kes ahli politik cuba mempengaruhi pemberian kontrak kerajaan melalui surat sokongan mahupun secara lisan.

Khairy berkata, pada dasarnya beliau menyokong sepenuhnya usaha membanteras penyalahgunaan kuasa serta mengutamakan merit dan keperluan dalam apa jua permohonan kepada kerajaan.

"Kita sedia maklum pada masa lalu memang wujud kes-kes di mana pemohon yang mempunyai hubungan politik diberi kontrak kerajaan atas dasar sokongan dari ahli politik.

"Saya juga bersetuju dengan Presiden Cuepacs Omar Osman bahawa fenomena ini adalah tidak adil bagi pemohon lain yang tidak mempunyai 'kabel' hubungan politik ini.

"Namun, berdasarkan pengalaman selaku seorang wakil rakyat, saya juga menyedari bahawa bukan semua yang datang meminta surat sokongan adalah mereka yang tidak layak dibantu jauh sekali bergantung harap kepada sokongan dari ahli politik semata-mata," tambahnya.

Malah, tegas Khairy, terdapat beberapa kes di mana pemohon yang ternyata berkelayakan terpaksa datang meminta sokongan beliau selaku wakil mereka di Rembau kerana permohonan mereka gagal atas sebab-sebab kelemahan birokrasi.

"Mereka ini bukanlah kenalan saya jauh sekali mempunyai hubungan politik dengan saya. Mereka berkesempatan berjumpa saya sewaktu saya berada di Pusat Khidmat Masyarakat Rembau," tegasnya.

Seringkali, katanya, sesuatu sokongan diberikan atas kapasiti seorang wakil rakyat yang hanya menjalankan tugas mahu membantu rakyat yang tidak mendapat bantuan yang sewajarnya.

"Mungkin ada yang akan mempersoalkan keperluan surat sokongan atau sokongan secara lisan oleh ahli politik, biarpun untuk mereka yang tidak mempunyai hubungan politik.

"Jika sesuatu permohonan itu mempunyai merit seperti kelayakan teknikal dan rekod kerja yang baik atau kerperluan yang mendesak, bukankah ia akan dipertimbangkan sewajarnya tanpa perlu sebarang campurtangan ahli politik?

"Sama juga bagi permohonan lain yang perlu melalui sistem awam seperti permohonan kerja, kediaman kos rendah mahupun biasiswa - bukankah semuanya boleh ditentukan oleh kakitangan awam berdasarkan merit dan keperluan?

"Di sini, saya ingin mengatakan bahawa suka atau tidak, di kalangan penjawat awam juga terdapat 'Napoleon Kecil' yang bertindak atas motivasi tertentu. Hakikatnya, kakitangan awam juga tidak terlepas daripada kemungkinan salah guna kuasa melalui tindakan 'pilih kasih'," tegas Khairy.

Akibat, daripada kelemahan birokrasi ini, ramai pemohon yang layak dan melalui saluran biasa ditolak.

"Dalam erti kata lain, sistem awam yang sedia ada telah menggagalkan mereka, lantas mereka terpaksa meminta bantuan dari wakil rakyat.

"Dalam hal ini juga, saya ingin membangkitkan persoalan mengenai peranan ahli politik yang dipilih rakyat. Apa guna kita mengadakan pilihanraya untuk memilih wakil rakyat sekiranya perkara seperti menulis surat sokongan pun tidak dibenarkan?

"Jika seorang wakil rakyat gagal membuktikan kebolehan membantu dan membela rakyat, maka beliau akan diundi keluar, manakala kakitangan awam pula tidak dipilih.

"Oleh itu, janganlah kita terlalu cepat memandang serong peranan wakil rakyat dalam menyokong sesuatu permohonan kepada kerajaan," tegasnya.

Menurut Khairy lagi, bukan niat beliau untuk memburukkan kakitangan awam, malah beliau yakin sebahagian besar daripada mereka mempunyai integriti dan keikhlasan yang tinggi.

"Namun, selagi wujud fenomena 'Napoleon Kecil' di kalangan kakitangan awam, kita tidak boleh menolak langsung peranan ahli politik yang mewakili kepentingan rakyat.

"Di sini saya ingin mencadangkan satu jalan tengah yang dapat menangani isu-isu berhubung pemberian kontrak.

"Cadangan saya, jika penjawat awam berperanan melaporkan sebarang surat sokongan dari ahli politik, maka ahli politik juga perlu diberi ruang untuk memanjangkan sesuatu permohonan apabila dirasakan sistem birokrasi telah menggagalkan permohonan itu sungguhpun mempunyai merit untuk diterima.

"Saya melihat kaedah ini dapat membantu dalam memantau penyalahgunaan kuasa di kalangan mereka yang mempunyai hubungan politik, serta kegagalan birokrasi atau juga rasuah dalam perkhidmatan awam.

"Saya ingin menegaskan di sini bahawa cadangan ini dibuat bukan berasaskan dasar campurtangan politik, tetapi atas prinsip merit dan keperluan," katanya.

Read more...

Sokongan Ahli Politik Dalam Permohonan Kepada Kerajaan

Dari Meja Ketua Pemuda UMNO

Kita dimaklumkan hari ini, kakitangan awam kini diarahkan melaporkan sebarang kes di mana ahli politik cuba mempengaruhi pemberian kontrak Kerajaan melalui surat sokongan mahupun secara lisan.

Pekeliling yang dikeluarkan oleh Ketua Setiausaha Negara Y.Bhg Tan Sri Sidek Hassan baru-baru ini menegaskan bahawa sebarang keputusan dalam hal pemberian kontrak Kerajaan - baik Kementerian, agensi mahupun jabatan - perlu berdasarkan merit dan kelayakan sesuatu permohonan, bukan sebarang hubungan politik.

Pada dasarnya saya menyokong sepenuhnya usaha membanteras penyalahgunaan kuasa serta mengutamakan merit dan keperluan dalam apa jua permohonan kepada Kerajaan.

Kita sedia maklum pada masa lalu memang wujud kes-kes di mana pemohon-pemohon yang mempunyai hubungan politik diberi kontrak Kerajaan atas dasar sokongan dari ahli politik. Saya juga bersetuju dengan Presiden Cuepacs Omar Osman bahawa fenomena ini adalah tidak adil bagi pemohon-pemohon lain yang tidak mempunyai 'kabel' hubungan politik ini.

Namun, berdasarkan pengalaman selaku seorang wakil rakyat, saya juga menyedari bahawa bukan semua yang datang meminta surat sokongan adalah mereka yang tidak layak dibantu jauh sekali bergantung harap kepada sokongan dari ahli politik semata-mata.

Malah, terdapat beberapa kes di mana pemohon yang ternyata berkelayakan terpaksa datang meminta sokongan saya selaku wakil mereka di Rembau kerana permohonan mereka gagal atas sebab-sebab kelemahan birokrasi.

Mereka ini bukanlah kenalan saya jauh sekali mempunyai hubungan politik dengan saya. Mereka berkesempatan berjumpa saya sewaktu saya berada di Pusat Khidmat Masyarakat Rembau. Maka, adalah tidak benar sekiranya kita mengatakan bahawa setiap daripada surat sokongan yang ditulis seorang ahli politik adalah 'salah guna kuasa' untuk kenalan-kenalan politiknya.

Seringkali sesuatu sokongan diberikan atas kapasiti seorang wakil rakyat yang hanya menjalankan tugas mahu membantu rakyat yang tidak mendapat bantuan yang sewajarnya.

Mungkin ada yang akan mempersoalkan keperluan surat sokongan atau sokongan secara lisan oleh ahli politik, biarpun untuk mereka yang tidak mempunyai hubungan politik. Jika sesuatu permohonan itu mempunyai merit seperti kelayakan teknikal dan rekod kerja yang baik atau kerperluan yang mendesak, bukankah ia akan dipertimbangkan sewajarnya tanpa perlu sebarang campurtangan ahli politik?

Sama juga bagi permohonan-permohonan lain yang perlu melalui sistem awam seperti permohonan kerja, kediaman kos rendah mahupun biasiswa - bukankah semuanya boleh ditentukan oleh kakitangan awam berdasarkan merit dan keperluan?

Di sini, saya ingin mengatakan bahawa suka atau tidak, di kalangan penjawat awam juga terdapat 'Napoleon Kecil' yang bertindak atas motivasi tertentu. Hakikatnya, kakitangan awam juga tidak terlepas daripada kemungkinan salah guna kuasa melalui tindakan ‘pilih kasih’ atau favouritism.

Akibat dari kelemahan birokrasi ini, ramai pemohon yang layak dan melalui saluran biasa ditolak. Dalam erti kata lain, sistem awam yang sedia ada telah menggagalkan mereka, lantas mereka terpaksa meminta bantuan dari wakil rakyat.

Dalam hal ini juga, saya ingin membangkitkan persoalan mengenai peranan ahli politik yang dipilih rakyat. Apa guna kita mengadakan pilihanraya untuk memilih wakil rakyat sekiranya perkara seperti menulis surat sokongan pun tidak dibenarkan?

Jika seorang wakil rakyat gagal membuktikan kebolehan membantu dan membela rakyat, maka beliau akan diundi keluar, manakala kakitangan awam pula tidak dipilih. Oleh itu, janganlah kita terlalu cepat memandang serong peranan wakil rakyat dalam menyokong sesuatu permohonan kepada Kerajaan.

Bukan niat saya untuk memburukkan kakitangan awam. Malah, saya yakin sebahagian besar daripada mereka mempunyai integriti dan keikhlasan yang tinggi. Namun, selagi wujud fenomena 'Napoleon Kecil' di kalangan kakitangan awam, kita tidak boleh menolak langsung peranan ahli politik yang mewakili kepentingan rakyat.

Di sini saya ingin mencadangkan satu jalan tengah yang dapat menangani isu-isu berhubung pemberian kontrak. Cadangan saya, jika penjawat awam berperanan melaporkan sebarang surat sokongan dari ahli politik, maka ahli politik juga perlu diberi ruang untuk memanjangkan sesuatu permohonan apabila dirasakan sistem birokrasi telah menggagalkan permohonan itu sungguhpun mempunyai merit untuk diterima.

Saya melihat kaedah ini dapat membantu dalam memantau penyalah gunaan kuasa di kalangan mereka yang mempunyai hubungan politik, serta kegagalan birokrasi atau juga rasuah dalam perkhidmatan awam.

Saya ingin menegaskan di sini bahawa cadangan ini dibuat bukan berasaskan dasar campurtangan politik, tetapi atas prinsip merit dan keperluan.

Khairy Jamaluddin

Read more...

BN Youth Lab: Tangani Pengundi 'Atas Pagar' Yang 'Muda Dan Resah'


Seramai tujuh juta pengundi muda akan menjadi faktor penentu dalam keputusan kemenangan calon Barisan Nasional (BN) atau Parti Pembangkang pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Bagaimanapun, kajian terbaru oleh Makmal Pemuda BN telah memberi wawasan tentang pemikiran golongan pengundi muda dengan kebanyakan mereka mengambil pendiriran 'non-partisan' (tidak memihak) berhubung politik negara.

Berikutan majoriti golongan belia bukan penyokong mana-mana parti, kajian itu mendapati tiga daripada lima pengundi muda atau 62 peratus daripada mereka masih 'duduk atas pagar' mengenai parti pilihan mereka.

Hasil kajian ke atas kira-kira 1,000 responden dari seluruh negara itu serta cadangan dasar telah disampaikan oleh Pengerusi Pemuda BN Khairy Jamaluddin kepada Pengerusi BN Datuk Seri Najib Tun Razak minggu lepas.

Kajian itu dijalankan oleh sekumpulan penyelidik khas selama dua bulan mulai Mac lalu itu adalah bagi membantu parti pemerintah menggubal dasar bersesuaian dengan keperluan generasi muda di negara ini.

Hasil laporan itu akan diumumkan kepada awam pada satu mesyuarat bersama Perdana Menteri dijadual pada 20 Ogos ini.

Kebimbangan utama yang disuarakan oleh responden adalah berkaitan dengan pekerjaan, pendidikan, peningkatan kos hidup dan pengangkutan awam.

"Golongan belia ini akan mengundi mana-mana calon yang mereka fikir adalah lebih baik pada pilihan raya umum akan datang," menurut hasil kajian itu.

Hasil kajian itu adalah serangkai dengan arah aliran politik semasa yang ditonjolkan oleh pelbagai pemerhati dan penganalisis politik termasuk pensyarah kanan Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah.

"Pengundi muda kini lebih berpandangan terbuka dan membina dan mereka tidak menilai sesuatu isu berdasarkan ideologi politik. Sokongan mereka mudah berubah atau bertindak kepada situasi pada bila-bila masa," kata Abu Hassan.

Menurutnya generasi muda tidak lagi berpegang kepada kata-kata atau janji ahli politik tetapi sebaliknya menilai bagaimana parti-parti berkenaan menangani pelbagai isu.

Bagi Khaw Veon Szu, pengarah Institut Pembangunan Sosioekonomi dan Penyelidikan (SEDAR), iaitu kumpulan pemikir Parti Gerakan, pula, beliau percaya kebanyakan belia di negara ini masih cenderung kepada pembangkang, walaupun perangkaan 60 peratus pengundi belia 'atas pagar' seperti dilaporkan oleh Mahkamah Pemuda BN.

"Saya percaya pengundi muda 'atas pagar' sebenarnya pada kadar 30 peratus dan saya tidak kata ia akan mencecah sehingga 60 peratus," katanya.

"Pengundi sentiasa berubah secara bulanan tetapi ia hanya sekadar mana tahap perubahan itu.

"Konsensus secara umum bagi golongan muda dan ligat itu pada amnya mereka memihak pembangkang," katanya.

Khaw berkata pembangkang mempunyai sedikit 'simpanan tetap' dalam masyarakat Cina dan ini dijelaskan mengapa mereka begitu gigih mendaftar pengundi baru dan muda kerana mereka menganggap golongan itu adalah tambahan kepada 'simpanan tetap' mereka.

Bagi memenangi hati pengundi muda, katanya, BN tidak mempunyai masa tetapi sebaliknya perlu mempunyai rancangan drastik bagi mengejar usaha pembangkang mendaftar pengundi baru.

Salah satu sektor yang boleh membawa impak segera dan berkesan yang boleh meninggalkan kesan mendalam dalam minda dan hati pengundi muda adalah rombakan dasar pendidikan.

Bagaimanapun, sebilangan pemerhati politik dan ahli parti berpendapat bahawa apa yang BN perlu sekarang ialah penyelesaian kepada masalah yang dibangkitkan oleh golongan ini dan bukan satu lagi kajian untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh belia.

"Anda tidak perlu menjalankan satu kaian untuk mengetahuinya. Sebagai seorang pemuda, saya boleh beritahu apa yang golongan pemuda inginkan -- pekerjaan, keselamatan, kualiti hidup yang lebih baik dan urus tabir yang cekap," kata seorang pemimpin pemuda dari sebuah parti komponen BN.

Bagaimanapun, sebarang bentuk kajian adalah penting dan dapat membantu BN merangka strategi bagi membantu golongan itu di peringkat bawahan.

Usaha kajian seperti itu adalah langkah tepat seperti dilakukan oleh Pemuda MIC di mana lebih ramai pemimpin muda diberi tanggungjawab di peringkat cawangan dan bahagian.

Ketua Pemuda MIC, T. Mohan, berkata pada 21 Ogos ini, sebanyak 50 cawangan pemuda baru dengan pemimpin baru akan dibentuk selain mendaftar ahli baru sebagai pengundi jika mereka mencapai umur 21 tahun.

"Sebelum ini, kita terpaksa menunggu sehingga seseorang itu melepaskan jawatan atau meninggal dunia. Tetapi kini, kita melakukan rimbakan dan maklum balasnya adalah baik.

"Kami kini mempunyai pengerusi cawangan berusia antara 20an dan 30an," katanya.

Ketua Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Anthony Loke Siew Fook menjelaskan kecenderungan pengundi muda kepada parti pembangkang sebahagian besarnya disebabkan faktor 'tolakan' dari BN dan bukan faktor 'tarikan' oleh pembangkang.

"Perebutan mendapatkan sokongan pengundi muda masih terbuka luas. Pengundi muda akan memilih calon yang dapat membuktikan kelebihan yang ada pada diri mereka," katanya.

Oleh itu Loke, berkata pembangkang menumpukan kepada dua pendekatan iaitu pendafataran pengundi baru secara agresif dan memaklumkan kepada golongan itu bahawa mereka boleh membuat keputusan dengan apa yang mereka fikirkan penting.

Pensyarah Sains Politik, Kolej Universiti Antarabangsa Sedaya (UCSI) Dr Ong Kian Ming berkata Pemuda BN tidak mempunyai rancangan bersepadu untuk membabitkan golongan pemuda serta gagal mempertengahkan dasar untuk mereka.

"Misalnya, isu biasiswa. Kita tidak lihat sebarang usaha bersepadu untuk menyelesaikan isu itu sehingga pengumuman oleh Perdana Menteri," katanya.

Pada 10 Julai lalu, Najib mengumumkan bahawa semua pelajar yang memperoleh keputusan 9A+ dan ke atas pada peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akan ditawarkan biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk melanjutkan pengajian di universiti tempatan atau luar negara.

Ong berkata golongan muda nampaknya lebih cenderung kepada pembangkang tetapi parti pembangkang tidak boleh mengambil mudah berikutan keputusan pilihan raya umum lepas menunjukkan sedikit peningkatjkan sokongan golongan muda kepada BN.

Pada PRU 1999 dan 2004, corak pengundian golongan muda menunjukkan penurunan sokongan terhadap BN tetapi pada 2008, terdapat sedikit peningkatan sokongan kepada BN khususnya dari generasi selepas reformasi berusia antara 21 dan 30 tahun, katanya.

Bagaimanapun, masih ada banyak cabaran bagi pihak pembangkang dan pemerintah tetapi kedua-dua pihak itu telah menampilkan beberapa pemimpin muda yang berjaya mendekatkan diri dengan golongan belia di negara ini, katanya.

Read more...

Pemuda Jangan Hanya 'Masuk Frame' Untuk Curi Perhatian - Khairy Jamaluddin


Dekatilah masyarakat dengan ikhlas, bukannya sekadar 'masuk frame' atau menonjolkan diri untuk mencuri perhatian, demikian ingatan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaludin kepada anggota pergerakan itu pada Ahad.

Beliau berkata, keikhlasan adalah lebih penting kerana sebagai pemimpin mereka tahu siapa yang membuat kerja dan siapa pula sebaliknya.

"Kita kena tunjuk bahawa Umno ini sentiasa dekat kepada rakyat. Sebab itu saya tegur Pemuda, sekiranya saya turun untuk membuat gotong-royong tak perlulah dikerumuni dengan rombongan... itu nampak macam kita sengaja nak masuk frame.

"Pemuda kena keluar daripada budaya nak masuk frame. Saya tahu siapa yang buat kerja. Jadi tak payahlah nak masuk frame kalau nak dinilai oleh saya sebagai Ketua Pemuda," katanya kepada pemberita selepas menghadiri program gotong royong dan kenduri rakyat anjuran Pemuda Umno Bahagian Kelana Jaya di Taman Desa Ria di sini.

Khairy berkata, budaya menonjolkan diri ketika menyertai aktiviti kemasyarakatan yang melibatkan pemimpin perlu dihindarkan, selaras dengan saranan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengingatkan pemimpin dan pegawai kerajaan agar menjauhi budaya ingin popular.

Beliau berkata, janganlah apabila hanya ketika pemimpin atasan turun ke bawah barulah seseorang itu menonjolkan diri sedangkan sebelum ini mereka tidak pernah melakukannya.

"Sebab itu saya sebagai Ketua Pemuda Umno menyahut saranan Perdana Menteri bahawa tak perlulah semua itu kerana tidak semestinya orang yang masuk dalam gambar itu orang yang buat kerja," katanya.

Khairy yang juga Pengerusi Pemuda Barisan Nasional (BN) berkata, dalam usaha menarik dan menambahkan sokongan generasi muda, pergerakan itu kini mula memperbanyakkan program yang melibatkan rakyat dan mengurangkan program-program berbentuk kepartian yang menjurus kepada penglibatan anggota Umno dan Barisan Nasional.

Beliau berkata, selain gotong-royong dan kenduri rakyat, pendekatan lain yang sedang dilakukan ialah program 'Jelajah One Malaysia' (JOM) yang membabitkan kerja-kerja kemasyarakatan seperti mengecat rumah dan menaik taraf kediaman rakyat.



Katanya, progam pertama JOM adalah mengunjungi Temerloh, Pahang baru-baru ini dan akan diteruskan ke seluruh negara di mana setakat ini pihaknya telah mengenal pasti sekurang-kurangnya 1,000 buah rumah untuk dinaik taraf seperti membina dapur dan tandas baru.

"Program ini akan diteruskan sehingga pilihan raya umum akan datang kerana yakin lebih berkesan daripada hanya berceramah kerana ia terus menyentuh hati rakyat dan pengundi,"katanya.

Khairy berkata, pergerakan itu juga mensasarkan untuk mendaftarkan kira-kira 150,000 anggota Pemuda di seluruh negara sebagai pemilih menjelang akhir tahun ini.

Beliau turut menyeru semua parti komponen BN terutamanya MCA, MIC dan Parti Progresif Penduduk (PPP) untuk sama-sama berusaha menambah keahlian baru dan menurutnya usaha itu penting kerana parti pembangkang terutamanya DAP begitu agresif menambah keahlian.

Katanya, setakat ini DAP telah berjaya mendaftar ahli baru sebanyak 55,000 orang berbanding Umno 53,000 dan jika dicampur pendaftaran daripada PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), jumlah pendaftaran keahlian baru pembangkang adalah sebanyak 100,000 orang.

Sumber: BERNAMA

Read more...

Khairy Jamaluddin : Gelagat Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat


Mutakhir ini kita dikejutkan dengan beberapa insiden dan isu yang mempamerkan betapa Kerajaan Negeri di bawah Pakatan Rakyat antara tidak telus dan tidak kompeten melaksanakan tanggungjawab mentadbir negeri.

Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin berkata, di Selangor, kepimpinan YAB Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sudah lama dipersoalkan, termasuk oleh pemimpin tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) sendiri. Skandal perlombongan pasir haram yang melanda kepimpinan Tan Sri Khalid menjadi episod terbaru dalam siri insiden pentadbiran longgar Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Apa yang menimbulkan kekesalan di kalangan rakyat bukan sekadar kejadian perlombongan pasir haram yang merugikan rakyat serta mengancam alam sekitar, malah juga respon dari Kerajaan Negeri yang seakan berada dalam sindrom penafian. Daripada kenyataan beliau, Tan Sri Khalid seperti tidak tahu menahu mengenai apa yang sebenarnya berlaku.

Contohnya, laporan media pada 12 Julai yang mendedahkan aktiviti perlombongan pasir haram di Kampung Bukit Changgang dinafikan langsung oleh Tan Sri Khalid. Beliau tanpa ragu-ragu mengatakan bahawa gambar-gambar dalam akhbar harian sebenarnya menunjukkan aktiviti perlombongan di Kampung Olak Lempit, sungguhpun 30 wartawan akhbar telah pergi ke lokasi perlombongan haram itu sendiri. Kemudian kita dimaklumkan bahawa sebenarnya memang wujud aktiviti perlombongan yang dibenarkan Kerajaan Negeri di Kampung Bukit Changgang Persoalannya, apakah kualiti kepimpinan Kerajaan Negeri Selangor sedangkan Menteri Besarnya sendiri seperti keliru lokasi sebenar aktiviti perlombongan di negeri sendiri?

Tidak cukup dengan itu, pada 17 Julai, Tan Sri Khalid tanpa segan silu menafikan sebarang pengetahuan wujudnya kontraktor-kontraktor kecil yang menjadi "orang tengah" dalam kegiatan perlombongan pasir di Selangor. Menjadi satu kekhuatiran yang cukup besar bagi rakyat sekiranya fenomena asas seperti kewujudan kontraktor kecil pun tidak diketahui seorang Menteri Besar. Bayangkan sahaja, apakah lagi yang sedang berlaku tanpa pengetahuan Menteri Besar Selangor?

Barangkali sebab ketidakmampuan pentadiran Kerajaan Negeri, mereka telah memohon bantuan Kerajaan Pusat untuk menyelesaikan masalah pasir ini. Anehnya, dalam isu pembinaan loji rawatan air pula, Kerajaan Negeri enggan bekerjasama dengan Kerajaan Pusat sungguhpun krisis bekalan air di Selangor agak genting sehingga mampu menyebabkan pencaturan air pada tahun 2014. Di manakah keikhlasan Kerajaan Negeri Selangor sekiranya perkara yang membabitkan kepentingan langsung rakyat seperti bekalan air pun cuba dipolitikkan?

Kalau Menteri Besar Selangor dengan gelagatnya yang tidak kompeten dan tidak tahu apa yang berlaku di negeri sendiri, Ketua Menteri Pulau Pinang pula mempamerkan sikap seorang yang tidak layak digelar pemimpin, jauh lagi seorang negarawan. YAB Lim Guan Eng menyerang habis-habisan Nik Ali Mat Yunus, seorang Pegawai Kemajuan Negeri (SDO) gara-gara beberapa isu termasuklah kes kecurian pasir di tapak cadangan membina politeknik di Balik Pulau atas tanah milik Kerajaan Pusat, sungguhpun aspek pemantuan adalah di bawah bidangkuasa agensi Kerajaan Negeri. Apapun isu yang menimbulkan konflik antara Lim Guan Eng dan Nik Ali, seorang Ketua Menteri tidak wajar menyerang keperibadian seorang penjawat awam dengan menggunakan ungkapan seperti "tidak berguna", "lidah biawak" dan "pengecut".

Apakah jenis pemimpin sekiranya seorang SDO pun habis dimaki? Lim Guan Eng sepatutnya memfokuskan masa dan usaha kepada isu-isu lain yang membabitkan kepentingan rakyat Pulau Pinang, bukannya menyerang keperibadian kakitangan awam. Kenyataan-kenyataan Lim Guan Eng menggambarkan seorang manusia yang cepat melatah dan mudah membenci. Beliau juga perlu akur bahawa kakitangan awam merupakan nadi pentadbiran sesebuah Kerajaan, dan mereka tidak wajar dipandang serong oleh ahli politik seperti Lim Guan Eng yang menggambarkan mereka ini seolah-olah mendapat bayaran lumayan tetapi tidak mendatangkan apa-apa kebaikan untuk rakyat.

Semua perkembangan ini menggambarkan Kerajaan Pakatan Rakyat yang tidak kompeten dalam melaksanakan amanah selaku pemimpin. Sikap bongkak, kabur fakta, malahan biadap yang dipamerkan sudah cukup menimbulkan tanda tanya sejauh mana kemampuan pentadbiran Pakatan Rakyat. Jika setakat memimpin beberapa buah negeri pun sudah menimbulkan pelbagai masalah, kita wajar mempersoalkan kesediaan mereka untuk memegang tampuk kepimpinan pusat.

Sumber: rembau.net.my

Read more...

Khairy wants open tender on KL MRT project

By Syed Jaymal Zahiid

KUALA LUMPUR: Umno youth chief Khairy Jamaluddin says there should be an open tender process on the KL MRT project, tweeting his disapproval against the possibility of awarding the contract, worth RM43 billion, to bidder Gamuda-MMC.

"KL MRT needs to be on an open tender. The EPU (Economic Planning Unit)-Treasury release requests for proposals. Make it benchmark for future projects," said Khairy in posting today.

Thus far, Gamuda-MMC, after handing out its unsolicited proposal, is the only bidder in what is termed as the 'Swiss Challenge' tender process for the project, a key feature under the Najib administration's 10th Malaysia Plan.

The 'Swiss Challenge' is a form of public procurement used in usually less-developed countries, where public authorities receiving an unsolicited bid for a project, to publish the bid and invite third parties to match or exceed it

The public authority would also usually give the original proponent, in this case, Gamuda-MMC, an advantage in a competitive bidding process.

This mean, bids from competitors would have to be substantially lower or more cost-effective, to defeat any proposal from the original proponent.

Gamuda already 'Swiss cheesed' other projects?

It has been reported that Gamuda has already commenced soil investigation and survey works to prepare the groundwork for the project and is expecting a decision in three months.

Khairy, however, appears sceptical about Gamuda's ability to run the project, again tweeting his denunciation towards the company in particular.

"Can't do RM40 plus billion via Gamuda-MMC 'Swiss Challenge' or whatever. They've already Swiss cheesed Smart Tunel and double tracking (projects)," he said.

"We need a new MRT. I have no doubt about need. But award properly. Move away from legacy," he said further in a subsequent tweet posting.

Gamuda has come under heavy public scrutiny over the Stormwater and Road Management Tunnel or the Smart Tunnel project.

Many felt the stormwater tunnel, the second longest in Asia, had failed to solve the problem of flash floods in the city and also to reduce traffic jams along Jalan Sungai Besi and the Loke Yew flyover at Pudu during rush hour.

The same infrastructure giant is also involved in the fiasco over the construction delay on the costly electrified railway double-tracking (PLBKE) project that is meant to speed up traveling along the West coast line.

Government leaders have denied the accusation and maintained that the project will be completed on schedule.

Source: http://www.freemalaysiatoday.com

Read more...

Khairy Jamaluddin : New ways needed to create a strong BCIC

By: Khairy Jamaluddin

(this post appears as a column in the latest edition of The Edge)

In case you missed it, I have been embroiled in a war of words with the Member of Parliament for Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali, lately. What began with my criticism of his unfounded attack on my MCA counterpart's remarks about government scholarships quickly descended into an admittedly juvenile rally of name-calling and petty insults.

But sometimes, in politics, a brusque and unrefined approach is a necessity, especially when dealing with individuals who embody the uncouth and only understand the language of confrontation. But beyond the derogatory labels we gave one another, my spat with Ibrahim goes to the core of the modern Malay dilemma that is at the epicentre of our nation's survival.

As far as the future of the Malay economy is concerned, Ibrahim represents the orthodox school, while I bat for the reformists. In a nutshell, he believes that there should be more of the same old affirmative action and I want radical changes to policy instruments that have in part failed in their objective of creating a competitive bumiputera commercial and industrial community (BCIC). He has also gone about his business in a rather nasty manner with rhetoric that, to me, falls foul of the inclusiveness inherent in 1Malaysia. Predictably, however, for emotional and political reasons, many have jumped on his orthodox bandwagon that will only perpetuate the Malay siege mentality characterised by mediocrity and dependency.

Let me say this clearly; fundamentally, I do not have an issue with the objectives of Ibrahim and his associates. I too want to see an economically developed bumiputera community. They are correct in frequently quoting the Yale law professor Amy Chua, who has written about the politically and socially destabilising effects of economies that have market dominant minorities. I also want to see a reduction in income disparity, especially across ethnic lines since racial identity markers result in potentially combustible groupthink.

But our paths diverge on how we go about achieving these aims. I have examined in some detail the resolutions adopted by both Perkasa and the Majlis Perundingan Melayu (MPM), which are both led by Ibrahim. These are well-meaning if somewhat misguided documents that attempt to defend the Malay community from the New Economic Model that they perceive relies too much on the market and therefore will eventually result in Malays falling further behind economically. Among the specific measures the resolutions demand are for the nation’s wealth to be divided according to demographic representation, the continuation of ethnic quotas in strategic sectors and that the government not abolish quotas for open approved permits (APs) for used cars given to bumiputera companies.

The entire tenor of the resolutions is very much an extension of what there already is – quotas, government intervention and enforcing the bumiputera agenda across the entire economy. On the plus side, the resolutions recognise a wider benchmark for bumiputera economic success that goes beyond corporate equity ownership (the sacred 30% target of the New Economic Policy) and includes income, real estate and intellectual property.

Notwithstanding, the more all-encompassing view of economic advancement, the resolutions do not examine the fundamental flaws inherent in the existing affirmative action programme. They call for an intensification of same old policy instruments that are no longer, and probably never really were, effective. For instance, the resolutions speak of the need to continue the strategy of growth and distribution – in simple terms, enlarging the cake and giving more of the extra bits to the bumiputera community.

They fail to acknowledge the fact that the period during which growth was at its highest also saw a stagnation in bumiputera corporate equity and a deterioration of inter-ethnic income. From 1990 to 1999, despite high growth rates for most of that decade, bumiputera corporate ownership fell from 19.3% to 19.1%. In terms of inter-ethnic income inequality, between 1987 and 1997, when growth rates were at 10.1%, the ratio of average Chinese to bumiputera household income went up to 1.83 from 1.65 in 1987. This in itself illustrates that the existing policy instruments did not work as they should have, otherwise we would have hit the magical 30% corporate equity target and seen greater income parity long ago.

The only thing that I agree with the orthodox school is that you need growth to redistribute wealth and opportunities. Otherwise you would be robbing Ah Chong to pay Ali, which is clearly not what anyone wants. But how do you possibly get an economy to grow when you have already pre-determined a distributive outcome the way Ibrahim’s resolutions do? How can we promote economic growth and attract investments when a stated aim of the orthodox school’s resolutions is to divide the country’s wealth into two – 67% for the bumiputera community and 33% for the non-bumiputeras. The last economic system that tried to determine distributive outcome in such a manner ended with the demolition of the Berlin Wall, notwithstanding a couple of holdouts, that surely we don’t want to model ourselves after.

I fail to see how an economy with a fixed distributive outcome based on ethnicity can be competitive and drive growth, something which everyone has agreed is needed for redistribution. So the orthodox school immediately gets itself caught in an economic paradox with no chicken let alone an egg. If they have accepted that there must be growth before we can improve income inequality between ethnic groups, they must also accept that any suggestion that will prevent such growth from taking place is a non-starter.

Moving on from this brief critique of the orthodox position, it is important for the reformist approach to explain what changes in policy instruments are needed to achieve both aims of growth and redistributive justice. Let’s take the most obvious failure – corporate equity ownership. Under the original affirmative action programme, corporate equity was seen as an important measure of economic advancement. It roughly translated into a desire to see the BCIC own a sizable portion of the private sector, which would then translate itself to greater income and job creation for other bumiputeras. It also presented itself as a chance for ordinary bumiputera individuals with low incomes to own part of the nation’s private sector through trust funds like the various Amanah Saham schemes. The trust fund managers would pool money and use it to buy controlling stakes in big companies and in turn nurture bumiputera management to run these corporations.

To be sure, not all of this has been a failure. In fact, the emergence of many qualified and highly competitive bumiputera professionals is the direct result of this approach. Also many ordinary bumiputera (and later non-bumiputera) investors have received steady returns from their various Amanah Saham investment schemes.

However, the big issue here is whether or not a genuine BCIC has been created through the transfer of equity ownership. It is well known that the policy instrument of choice for this were special bumiputera share allocation schemes popularly referred to as pink forms. And it is equally well known that many recipients of the discounted shares had no intention of hanging onto their corporate ownership and expanding their investment organically. Rather, they flipped their stocks at the first available moment – usually after having secured some back-to-back arrangement with a non-bumiputera partner.

It wasn’t clear how rampant this practice was and how large the “leakage” it caused until Prime Minister Datuk Seri Najib Razak himself stated recently that out of RM54 billion worth of shares allocated to bumiputera investors, only RM2 billion remains in their hands. That is a clear indictment that this policy instrument needs to be consigned to the policy trash can of history.

So what takes its place? What can help create a strong and competitive BCIC and yet adhere to the tenets of being market-friendly, transparent and merit-based? Well, an innovation in this regard would be something like private equity fund Ekuiti Nasional Bhd and similar investment agencies. Their brief is not to create new shares for bumiputera investors just so that there can be nominal corporate ownership but rather to invest in bumiputera companies that require capital to take their businesses to the next level. They may be looking to list or are already publicly traded, like Tanjong Offshore Bhd. In short, this policy instrument assists those who deserve help based on potential, ability and merit.

There are many other examples which I will highlight in my next column on proposed and also fresh policy instruments which can do what Ibrahim and his friends want – which is to see an economically competitive BCIC – without scaring anyone off and dragging the nation’s economy down with a pre-determined distributive outcome.

I want to end this column by recommending a book to Ibrahim. Since he is so fond of quoting from Amy Chua’s World on Fire, I suggest he expand his literary horizon ever so slightly by reading her other book, Day of Empire. In that publication, Chua charts the rise and fall of dominant powers throughout history, from imperial Rome, the Mongol and British empires to present-day America.

The common traits she identifies as key to the initial success of these powers are tolerance, inclusiveness and embracing differences of ethnic and cultural origin in these empires. While some of these differences were exploited, Chua concludes that these civilisations flourished because they were able to get the best out of all their diverse subjects in a tolerant environment. Chua goes on to say that these powers collapsed because of intolerance and an insistence on racial superiority or purity. I think even Ibrahim can draw the obvious conclusion from this.

Source: http://www.rembau.net.my

Read more...

Monday, July 19, 2010

Kita perlu adil kepada Khairy Jamaluddin

Ketika Khairy Jamaluddin baru sahaja terjun ke dalam dunia politik boleh dikatakan sebagai budak budak lagi. Keadaan ini mungkin menyebabkan Khairy terlalu ghairah sehingga menyinggung perasaaan ramai pihak tidak kira orang dalam BN atau luaran daripada Pakatan Rakyat.

Jika sebelum ini masyarakat luar mungkin benci pada Khairy kerana penjenamaan politiknya yang terlalu bersifat Melayu dan ada juga yang anggap sebagai terlalu bersifat perkauman politik Melayu maka orang benci padanya.

Tapi kini Khairy sudah mula belajar selok belok politik dan menjadi semakin matang dengan pembungkusan baharunya yang lebih adil kepada semua kaum di Malaysia maka orang dalaman dan organisasi tertentu pula mula tidak suka padanya kerana dikatakan sudah hilang kemelayuannya. Keadaan ini memaparkan kepada kita jika Khairy dulu silap kerana dirinya tapi adakah silapnya pada hari pula disebabkan menjadi mangsa persekitaran politik di Malaysia? Jika kita ialah Khairy dilemma kita pula sama ada kita ke kiri atau ke kanan kita tetap akan dipancung.

Jika orang dalaman BN hendak salahkan Khairy antara punca kekalahan BN pada PR 12 maka kita perlu terlebih dahulu membezakan antara satu satunya punca dan antara puncanya. Jika antara puncanya maka terdapat lagi banyak faktor yang menyebabkan kekalahan BN termasuk orang tertentu yang hendak menyalahkan Khairy.

Realitinya kini seolah olah Khairy dilihat sebagai satu satunya punca kekalahan BN tanpa disedari. Begitu juga apabila Khairy semakin silap dulu juga disebabkan orang orang kini yang mula meludah padanya adalah orang orang yang menjilat tapak kakinya yang pahit dan dikatakan manis. Mereka mengeruhkan lagi kesilapan Khairy pada ketika itu.

Jika ramai yang menggangap kebangkitan Khairy dalam politik datang dengan mudah kerana kewujudan Bapa Mertuanya sebagai Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu maka pandangan ini adalah benar.

Namun jika kita hendak katakan kelangsungan Khairy dalam politik datang dengan mudah sehinnga hari ini maka pandangan ini tidak tepat sepenuhnya. Bapa Mertuanya walaupun pernah menjadi aset politiknya tetap tidak lama kemudian sebenarnya sudah menjadi lemah dalam politiknya.

Perjalanannya mungkin singkat namun di pertengahan jalan keadaan sudah mula merubah.

Adakah kita masih ingat zaman pengakhiran Pak Lah dimana pada ketika itu beliau berada dalam kuasa dan pengaruh yang paling lemah dalam sejarah politik seorang Perdana Menteri ?

Pada ketika itulah Khairy sebenarnya sudah kehilangan tongkatnya. Khairy sendiri sudah kena berjalan dan berlari dengan kakinya sendiri tanpa tongkat yang dipegangnya selama ini. Cabaran besar mula timbul apabila Khairy sendiri disabitkan oleh Lembaga Disiplin Umno dalam pemilihan merebut jawatan Ketua Pemuda.

Jika kita masih ingat ramai sudah mula percaya bahawa Khairy akan kalah kerana bagaimana Khairy hendak berdepan dengan aura dan bayangan Tun Mahathir yang begitu bersinar pada pemilihan tersebut?

Mukriz mungkin lemah tapi bukan bapanya. Khir Toyo pula seorang politikus yang begitu lama dan berpengalaman dalam politik dan apatah lagi delegasi paling ramai datangnya dari Selangor. Pertembungan ini adalah pertembungan maut dimana Khairy tidak mendapat sokongan daripada Najib dan juga Tun Mahathir pada ketika itu.

Akhirnya Khairy tetap menang. Secara adilnya Khairy sepatunya kalah disebabkan kelemahan pengaruh Pak Lah pula menang akhirnya maka kita tidak boleh lagi memiliki pandangan adanya Khairy pada hari ini disebabkan Pak Lah. Permulaan mungkin ya tetapi bukan pada fasa pertengahan sehingga ke hari ini. Khairy yang kehilangan tongkat dan sedikit kecacatan pada pemilihan tersebut berjaya mengalahkan bayangan dan aura seorang bakal Perdana Menteri dan juga seorang bekas Perdana Menteri yang paling berpengaruh dalam sejarah Malaysia.

Analogi terhadap isu tersebut pula ibaratkan Parameswara yang merupakan seorang Putera di Palembang kerana masih muda sehingga menyinggung perasaan kerajaan Majapahit yang menyebabkan Putera ini hilang kebergantungan apabila Palembang sudah semakin lemah dan akhirnya melarikan diri ke Temasik.

Di Temasik pula Parameswara perlu berdepan 2 kuasa besar pada zaman tersebut iaitu Siam dan Majapahit yang hendak merampas Temasik. Bezanya Parameswara terus melarikan diri sehingga wujudnya sebuah kerajaan bernama Melaka tetapi bezanya Khairy pula tidak melarikan diri ketika tiba di Temasik.

Dengan limitasi yang ada padanya dia berjaya mengalahkan dua kuasa besar dan akhirnya menjadi pemerintah Temasik namun sayangnya tidak diiktiraf.

Jika kita suka melabel Khairy sebagai budak Oxford yang tiada kualiti sebagai seorang graduan Oxford maka tepuklah dada dan tanyalah selera berapa ramai dalam kalangan yang mengelar Khairy sedemikian ada juga kualiti asas untuk memasuki Oxford?

Jika kesilapan kesilapan lampau Khairy adalah pada fasa dimana beliau seorang budak budak lagi dan secara perlambangannya di Malaysia budak budak yang melakukan jenayah sekalipun jauh beza hukuman dengan orang dewasa. Khairy sepatutnya dihukum atas hukaman juvana. Khairy sebenarnya sudah pun dihukum atas ego , ketidakmatangan dan kesilapan lampau beliau. Sudah berkali kali diketepikan jawatan dalam kabinet. Kini janganlah sampai kita jatuhkan hukuman mandatori dalam karier politiknya.

Secara dalaman Umno mungkin sinar Khairy tidak terpancar namun di luaran Khairy sentiasa berdebat dan berforum dengan pelbagai pihak daripada pembangkang. Mereka yang ada status Menteri pun tidak mendapat sambutan dan pengiktirafan sedemikian. Nasihat kepada Umno pula jangan disebabkan perjuangan peribadi sendiri sehingga mengabaikan perjuangan holistik dalam jangka panjang.

Tepuklah dada bahawa anak Tun Mahathir memang hebat atau bapanya yang hebat? Adakah bapanya seorang individu yang akan hidup selama lamanya di negara kita ? Adakah ketika bapanya yang maha hebat sudah mula meninggalkan kita maka pada ketika itu aura Mukriz mula kehilangan? Mukriz tidak pernah hidup dalam sinarannya sendiri. Jika insan ini yang hendak mengetuai pemuda Umno maka anda hanya beri markah percuma kepada pembangkang . Satu pemberian hadiah yang pembangkang akan amat menghargainya.

Razali pula seorang yang baik , bersih , disukai dan kurang kontroversi. Namun aura yang ada Razali pada hari ini tidak beza dengan aura yang mula mula dimiliki oleh Pak Lah ketika mula mula menjadi Perdana Menteri. Adakah orang sebegini akan mampu bertahan lama? Anda hanya beri ruang kepada pembangkang melancarkan serangan membabi buta dengan mudah sama juga yang dilakukan oleh mereka terhadap Pak Lah dahulu.

Penulis berasa hairan mengapa Umno sudah wujud lebih daripada setengah abad perlu tunduk pada pertubuhan Perkasa yang baharu beberapa bulan sahaja wujud. Adakah Perkasa lebih besar daripada Umno?

Mungkin perjuangan Perkasa adalah aset kepada Umno tapi mungkin juga perjuangan Perkasa adalah liabiliti kepada Barisan Nasional. Anda sebagai seorang bapa mungkin akan menjadi lebih berkuasa tetapi isteri dan anak anak kamu pula akan semakin lemah.

Anda ibaratkan cuba menghapuskan Khalid Al Walid sebagai Jeneral perang yang sebenarnya boleh digunakan dalam peperangan demi kemenangan jangka masa panjang anda pula anda hendak pancung. Kalau begitu maka pancunglah. Anda dan pembangkang akan sama sama meraikan pemancungan ini.

Oleh : Shen Yee Aun

Read more...

KJ Tidak Pertahankan Jawatan Timbalan Presiden FAM




KUALA LUMPUR, 18 Julai (Bernama) -- Timbalan Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) Khairy Jamaluddin mengumumkan bahawa beliau tidak akan mempertahankan jawatannya pada pemilihan badan induk itu pada 31 Julai ini.

Beliau, yang pertama kali memegang jawatan itu sejak 2007, berharap calon baru yang akan menggantikan tempatnya itu akan melihat semula perjalanan FAM secara menyeluruh.

Beliau juga mendakwa FAM gagal membentuk struktur bola sepak yang mantap sehingga kepincangan dalaman menyebabkan ramai penaja menarik balik tajaan masing-masing.

Bercakap kepada pemberita di sini, Khairy mendakwa satu ketika dahulu liga tempatan dikerumuni oleh banyak penaja tetapi kini situasi berubah dengan pihak swasta banyak menaja iklan untuk Piala Dunia dan Liga Perdana Inggeris.

"Kita tidak boleh persalahkan penaja kerana mereka mahu hasil pulangan yang tinggi. Lebih-lebih lagi untuk menarik ribuan penyokong untuk satu-satu perlawanan liga tempatan pun susah," katanya.

Khairy juga mendakwa bahawa FAM turut gagal menyelaras struktur bola sepak di peringkat akar umbi yang juga menjadi punca badan induk itu gagal menyerapkan pemain serba boleh ke dalam skuad kebangsaan.

Malah beliau juga turut mendakwa FAM tidak mempunyai sumber kewangan yang cukup untuk memperkasakan pembangunan bola sepak di peringkat akar umbi.

"Lebih daripada 90 peratus peruntukan kewangan dalam FAM dibelanja untuk penganjuran liga tempatan sehingga FAM gagal untuk tunaikan janji memperbaiki struktur bola sepak tanah air," katanya.

Khairy mendakwa tidak sampai 10 peratus peruntukan kewangan FAM dibelanjakan untuk liga peringkat daerah.

Penglibatan Khairy secara aktif dalam sukan itu bermula pada 2006 apabila beliau bersama rakannya Jason Lo dan Serbegeth Singh atau lebih dikenali sebagai Shebby menubuhkan pasukan MyTeam, yang kini dikenali UPB-MyTeam FC.

Selepas itu, beliau menjadi pengerusi Liga Super Malaysia Sdn Bhd pada 2007.

-- BERNAMA

Read more...

Friday, July 16, 2010

Khairy Beri Pandangan Bernas Bela Rakyat Dalam Pindaan Akta Sewa Beli 1967





Semasa sessi perbahasan Rang Undang-undang Pindaan terhadap Akta Sewa Beli 1967 pada Selasa lepas, YB Ahli Parlimen Rembau yang juga Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin telah membangkitkan 4 cadangan bernas berkaitan pindaan terhadap Akta tersebut.


Berikut adalah intipati cadangan-cadangan beliau:

[1] Pada masa kini tidak ada sebarang undang-undang yang menyeragam atau mengawal amalan penarik kenderaan – yang ada cuma Guidelines on the Appointment and Conduct of the Repossessor,’ yang dikeluarkan oleh the Association of Finance Companies of Malaysia. Sehubungan dengan itu, selain pindaan positif ini yang semewangnya wajar bagi melindungi pengguna selaku pembeli kereta, Kerajaan juga harus mencari jalan atau mekanisme di mana amalan penarik kenderaan dapat dipantau dengan lebih efektif melalui penetapan garis panduan etika dan perilaku penarik-penarik kereta.

[2] Salah satu isu bagi pelanggan adalah caj yang dikenakan bagi penarikan balik dan penyimpanan (repossession and storage fees) yang tinggi dan berbeza-beza. Adalah dicadangkan agar caj ini dinilai dan dipertimbangkan supaya satu carta garis-panduan berkenaan caj ini dikeluarkan dan dijadikan sebahagian daripada Akta.
Pada masa sekarang caj penarikan kereta dan penyimpanan ditentukan secara arbitari oleh pihak Bank.

[3] Fasal 7 daripada RUU mencadangkan Seksyen 16 dipinda. Secara ringkasnya isu pokok bagi pindaan Seksyen 16 adalah berkenaan pembayaran 1/3 daripada jumlah hutang. Jika dibayar kurang daripada 1/3 maka pihak bank boleh mengambil kereta atau repossesses the vehicle secara direct atau terus tetapi jika peminjam telah membayar melebihi 1/3 daripada jumlah hutang, pihak bank hendaklah mendapatkan perintah mahkamah terlebih dahulu.

Pendekatan ini adalah suatu yang positif dengan mana ia membezakan antara proses penarikan semula kereta bagi hutang yang sudah dibayar lebih tinggi berbanding pembayaran yang rendah dan memberi ruang sedikit, breathing space kepada penghutang dengan adanya keperluan untuk mendapatkan perintah mahkamah.

Namun, dalam aspek 1/3 pembayaran pinjaman ini - secara realitinya, kebanyakan peminjam sewa beli yang bermasalah adalah di bawah kategori peminjam yang menjelaskan kurang daripada 1/3, yakni pembeli kereta yang baru dan golongan muda yang baru menjejaki alam perkerjaan. Mereka dilingkungan umur 20-an dan 30-an adalah yang tergolong ramai di dalam kelompok ini dan banyak yang baru sahaja bekerja. Jadi, saya pohon agar Kementerian dapat mempertimbangkan untuk menurunkan kadar minima untuk perintah mahkamah ke satu kadar yang lebih rendah, mungkin 1/5 atau ¼ daripada jumlah hutang bagi meringankan beban peminjam terutama di situasi ekonomi sekarang.

[4] Dari segi perubahan berskala besar pula, adalah diharapkan agar Kerajaan dapat mempertimbangkan cadangan supaya kesemua akta-akta, atau peruntukan yang melibatkan kredit pengguna di bawah akta-akta berkenaan, yang berkaitan dengan kredit pengguna digubal dan disatukan di bawah suatu akta iaitu akta kredit pengguna, sebagaimana amalan negara-negara membangun seperti United Kingdom dan juga New Zealand. Ini penting kerana undang-undang sedia ada tidak menyeluruh dan berpecah-pecah sebagai contoh Akta Pemberi Pinjaman Wang, Akta Pajak Gadai dan juga Akta Bank dan Institusi Kewangan. Perubahan ini akan pastinya lebih komprehensif dan mengambil kira kepentingan pengguna melebihi entiti-entiti lain.

Sumber: http://hang-tegar.blogspot.com/

Read more...
Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP