Thursday, November 13, 2008

SWOT Analysis bagi ketiga-tiga calon KP UMNO [Siri 1]


SWOT analysis adalah satu analisa yang biasa digunakan sebagai kaedah mengkaji dan menilai sesuatu subjek atau strategi secara sistematik dan metodologikal. Ia meliputi kajian dari perspektif dalaman iaitu kekuatan dan kelemahan serta pendekatan dari perspektif luaran yang meliputi ancaman dan peluang.

Untuk itu, susunan artikel ini mencuba untuk membuat satu analisa SWOT kepada ketiga-tiga calon KP yang bertanding. Dalam Siri 1, kita cuba menilai KJ dahulu:

Khairy Jamaluddin

Kekuatan

(1) Beliau merupakan calon yang mempunyai karisma; kekuatan, kepetahan dan kapasiti intelek yang tinggi dan diakui ramai, mendapat pindidikan dari university tersohor, Oxford University, serta pemikiran yang mencapah

(2) Beliau mempunyai kekuatan inkumbensi selaku Naib Ketua Pemuda UMNO dan jaringan sokongan kenalan. Ia jua mempunyai kekuatan organisasi hasil daripada gerak kerja, pendedahan dan penglibatan dalam UMNO sejak 1999 lagi serta jawatan-jawatan Exco dan jawatan kuasa yang di pegang, termasuklah projek atau gerak tindakan khas Pemuda UMNO

(3) Beliau merupakan calon termuda pada usia 32 tahun. Ini memberi kekuatan tenaga di samping membawa wajah muda yang boleh dirantaikan kepada generasi muda sekarang. Pada usia ini, beliau lebih memahami dan menjiwai nawaitu, iltizam, kehendak dan masalah yang dipendam dan dirasai oleh hati-hati orang muda

(4) Kekuatan dari segi pandangan ramai bahawa beliau adalah menantu Perdana Menteri. Namun begitu faktor ini tidak lagi menjadi kekuatan utama beliau cetusan dari keputusan Pak Lah untuk tidak mempertahankan jawatan Ketua Pemuda.

(5) Prestasi beliau sebagai seorang Ahli Parlimen jua terserlah sebagai salah seorang Ahli Parlimen yang lantang dan bijak berbahas.

(6) Pengalaman sebagai penulis di Economist, kajian dasar semasa bertugas di pejabat PM dan TPM, serta sebagai Pengarah di Syarikat Kewangan dan Pelaburan memberi kelebihan dan pendedahan berguna sebagai calon bakal KP

(7) Tema Setiakawannya begitu inklusif dan merangkumi bukan sahaja Pemuda UMNO, tetapi Pemuda BN dan golongan muda se Malaysia.

Kelemahan

(1) Beliau adalah mangsa serangan dan propaganda pembunuhan peribadi yang berterusan dan terancang , hatta menyalahkan beliau atas segala isu, termasuklah yang berkait dengan PRU 12

(2) Kurang dan lambatnya usaha menjawab dan memerangi tohmahan yang dilontarkan kepada beliau

(3) Beliau dianggap sombong, elitis dan bongkak oleh pengkritik beliau

(4) Hasil keputusan Pak Lah untuk tidak bertanding, memperlihatkan seperti adanya penyokong yang berubah haluan dalam proses pencalonan.

Peluang

(1) KJ sekarang dilihat sebagai seorang yang begitu memperjuangkan isu dan prinsip keterbukaan, ketelusan dan perbincangan yang berhemah sepertimana dalam forum UKEC, cadangan debat bersama calon KP UMNO yang lain serta yang terbaru adalah pelawaan debat bersama KP PAS, YB Salahuddin Ayub tentang isu ISA. Ini semua mencerminkan bahawa KJ sekarang adalah seorang yang mencerminkan kehendak masyarakat median dan golongan muda zaman ini.

(2) KJ juga dilihat begitu mudah didekati, wajahnya pula tampak manis dengan senyuman dan tangan yang murah menyapa dan dan bersalam dengan semua, terutama golongan kampong dan desa. Ini menggambarkan imej KJ yang manis kepada semua.

(3) Dengan keputusan Pak Lah tadi, mungkin inilah masanya KJ dilihat dan dinilai dari daya upaya kandidasinya sendiri

(4) Sepetimana kekuatan tadi, segmen muda adalah segmen idealis yang kadang-kala berubah mengikut rentak dan angin, terutama sekali dari impak idealisme dan pendekatan ikon yang mendekati mereka. Dalam hal ini, KJ merupakan calon yang paling terbaik dari semua calon-calon lain yang sudah luput usia dan tiada stamina, kekuatan, kepandaian dan idea mendekati golongan muda ini.

Ancaman

(1) Ancaman beliau masih lagi dari segmen serangan peribadi dan propaganda pembunuhan karakter yang telah di buat bertahun-tahun lamanya. Namun, strategi dan pendekatan pihak musuh seperti ini pasti ada kepenatan staminanya kerana lambat laun elemen kasihan akan muncul dan perasaan tak patut akan menjelma. Jua, muak pun akan datang.

(2) Dari segi upaya pembiayaan, calon-calon lain mempunyai empayar perniagaan serta track record sebagai kepala syarikat dan ketua negeri. Ini memberikan mereka added advantage.

(3) Adanya pihak yang menganggap sokongan kepada calon lain sebagai fenomena sokongan akar umbi, tetapi hasil kajian blog ini dalam artikel sebelum ini menggambarkan sebaliknya.

Secara keseluruhan dan keseimpulannya: KJ mempunyai gerombolan kekuatan dan peluang yang boleh di adun bersama untuk mengatasi segmen kelemahan dan ancaman beliau. Akhirnya, KJ kita lihat KJ mempunyai competitive dan comparative advantage yang lebih tinggi dari calon-calon lain, terutama dalam memenangi hati dan jiwa golongan pengundi muda.

KJ For Ketua Pemuda

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP