Thursday, November 20, 2008

Hala tuju Pemuda UMNO akan datang di bawah KJ


Tajuk ini cukup menarik kerana ia berkait rapat dengan visi dan kepimpinan baru pada Pemuda UMNO. Dengan semua calon telah melepasi 39 pencalonan ,masing-masing yakin mempunyai kelebihan masing-masing termasuk YB KJ yang menjadi pilihan saya .

Saya cuma agak musykil kerana pada mulanya Muhkriz menganggap dirinya favourite setelah menjadi calon pertama melepasi pencalonan tetapi kini beliau menganggap dirinya pulak underdog .Hal ini kerana pada minggu 3 dan ke 4 ,graf pencalonan muhkriz telah turun dan 90% pencalonan pergi kepada KJ dan KT. Adakah benar seperti yang Muhkriz cakap dalam The Star mengatakan bahawa di mendapat sokongan seluruh akar umbi.

Di sini saya sertakan soal jawab kepada YB KJ oleh Wawancara Sinar Harian pada 12 Nov 2008 yang menarik dan beliau berjaya mengemukakan visi dan misi untuk membawa Pemuda ke mana ?

SOAL : ADAKAH ANAK DAN MENANTU INI MENJADI FAKTOR PENCALONAN KALI INI ?

KJ: Saya tidak pasti apakah menjadi menantu PM ada kelebihan dalam meraih pencalonan.Saya sendiri tidak suka dikaitkan dengan mertua. Dia orang kata sebab saya menantu PM,orang calonkan saya. Boleh jadi betulnya.Saya tidak salahkan orang yang ada anggapan demikian. Tetapi ,ada baiknya juga Pak Lah akan melepaskan jawatan MAC depan. Orang yang calonkan saya sekarang sedar saya bukan menantu PM ketika pemilihan tahun depan .

Kalau tengok kepada peringkat permulaan ,saya tidak dapat banyak pencalonan.Tetapi sejak awal saya yakin dapat melepasi kuota,bukan kerana menantu PM,tetapi saya ada kekuatan sendiri. SAYA MAHU ORANG CALONKAN SAYA SEBAB KEKUATAN SAYA SENDIRI. Tetapi kalau ada persepsi bahawa saya dicalonkan sebab saya menantu PM ,saya tidak boleh buat apa.

Sebenarnya saya sudah lama dalam keadaan serba salah.Dia orang tuduh saya jadi BUDAK TINGKAT 4 ,ada kuasa yang cukup besar yang boleh menentukan semuanya. Ini satu tuduhan tidak adil. Bukan sahaja tidak adil pada saya tetapi tidak adil pada Pak lah juga.

SOAL: Sekiranya dilihat jumlah pencalonan,boleh dikatakan semua calon kuat.Sejauh mana pencalonan sekarang akan diterjemahkan dalam bentuk undi nanti pada Mac 2009 ?

KJ : Saya yakin saya dicalonkan kerana kekuatan dan keupayaan saya.Saya percaya bahagian -bahagian yang mencalonkan saya telah memahami saya. Mereka melihat apa yang saya telah lakukan semasa menjadi Naib Ketua Pemuda. Dia orang kata sepanjang menjadi Naib Ketua saya lebih menonjol daripada Ketua dan ada yang merasa tidak senang .Pada hal apa yang saya lakukan selama ini adalah benda-benda yang patut saya lakukan untuk Pemuda. Apakah dia orang lebih suka saya diam sahaja sepanjang menjawat tugas Naib.

Suara dan tindakan saya selama ini adalah atas rasa tangungjawab .Bagi saya orang yang diberi amanah menjawat satu-satu jawatan mesti melaksanakan amanah tersebut.Say telah buat apa yang patut saya lakukan . Walaubagaimanapun, masa masih panjang ,apa-apa pun boleh terjadi dari sekarang hingga Mac depan .Pencalonan telah dibuat,saya serahkan kepada kebijaksanaan perwakilan untuk membuat penentuan pada pemilihan nanti .Saya percaya mereka semua sudah matang.

SOAL: Sekiranya dipilih nanti menjadi Ketua,apakah yang akan dilakukan untuk memperbaiki parti khasnya Pemuda.Apakah visi dan misi ?

KJ : Selama menjadi Orang No 2 dalam Pemuda,saya bercampur dengan semua orang dari pemimpin hingga ke peringkat akar umbi.Menerusi lawatan-lawatan tersebut saya boleh buat kesimpulan bahawa semua mahukan perubahan dalam kepimpinan dan tindakan.Orang muda hari ini berbeza sangat dengan orang muda dulu. Saya memahami ini sebab saya masih muda dari segi usia.

Pada hemat saya apa yang terjadi pada Mac tahun depan bukan sahaja peralihan kepimpinan tetapi juga peralihan generasi . Kita harus melihat ke mana generasi ini 10 tahun akan datang ? Apa keperluan mereka , dan apa yang mereka boleh sumbangkan kepada negara ?

Sekiranya saya diberi peluang untuk memimpin Pemuda, saya akan merealisasikan apa sebenarnya yang dikehendaki oleh golongan muda. Saya tahu apa yang mereka kehendaki ,saya memahami apa inspirasi golongan ini.

Mereka ada idea yang baik ,tetapi mereka perlukan bimbingan .Mereka boleh memberi sumbangan besar kepada parti ,tetapi mereka perlu diberitahu apa yang patut dilakukan. Saya akan bersama mereka.

sumber :wawancara sinar harian

Pada hemat saya ,dengan pengunguman Pak lah tidak mempertahankan jawatan ,YB KJ akan masuk ke gelanggang tanpa bayangan PM. Beliau akan bertanding di atas kekuatan sendiri berlainan dengan muhkriz dengan pengaruh bapanya. Kepada perwakilan , masa depan Pemuda di tangan anda , pilih la calon yang boleh memimpin dan berkualiti seperti kata rakan saya Saudara blogger SUKJ .

By Pejuang Bangsa

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP