Tuesday, July 1, 2008

Nasihat berguna nasihat yang diminta

Oleh Satinah Markom

MEMBACA tulisan Minah Leter dalam akhbar Buletin Rakyat keluaran 15 Julai 2008 di muka surat 11, bertajuk Kahiry oh Khairy, rasa terpanggil untuk 'menasihat' penulis ini supaya janganlah merasakan diri ini, bila sudah jadi penulis, sudah boleh menerbitkan akhbar 'nyamuk', seolah-olah diri itu sudah terlantik menjadi 'penasihat'. Pepatah Inggeris berbunyi; 'nasihat berguna ialah nasihat yang diminta'. Maknanya, jika nasihat tidak diminta, tiba-tiba kita pandai-pandai mahu menasihat orang, ia menjadi seperti mengada-ngada dan emandai-mandai.

Minah Leter, dalam tulisannya; "Apa? Tak ada pemimpin Umno lain ke boleh membuat kenyataan menuntut kerajaan hapuskan tol kerana kenaikan harga minyak dan umumkan penyata kewangan Petronas selain Khairy Jamaluddin (KJ)? Tak habis-habis memancing kemarahan orang. Asyik dia (Khairy) saja mahu ke depan."

Begitulah luahan hati salah seorang pemimpin Umno. Dari nada suaranya Nampak begitu marah dengan Khairy. Jelasnya lagi sepatutnya Khairy berhenti dari membuat kenyataan-kenyataan berkaitan pentadbiran Negara kerana sedikit sebanyak orang ramai akan mengaitkannya dengan Pak Lah. Pada pendapat ML (Minah Leter) apa yang diperkatakan oleh pemimpin Umno berkenaan ada benarnya. Apa pun kenyataan Kahiry berhubung pentadbiran negara sedikit sebanyak orang ramai akan mengaitkannya dengan Pak Lah. Jesteru Khairy kena lebihkan kerja dan kurangkan bercakap. Kalau pun ada isu-isu tertentu berkaitan negara apa salahnya Khairy memberikan amanah kepada pemimpin Pemuda lain membuat kenyataan. Itu lebih manis dan sopan memandangkan Khairy adalah menantu Pak Lah.

Apapun nasihat ML Cuma satu, berharapkan Khairy belajar tentang politik Malaysia dan mempunyai semangat kebangsaan yang tinggi. Ramai tahu Khairy tidak mendapat pendidikan di sekolah kebangsaan jesteru lebih baik bersikap sederhana dan merendah diri bagi mengelakkan salah faham ahli Umno yang lainnya.

Minat Leter…sesekali suka menasihat. Entah apa yang penulis ini hendakkan dari KJ, tidak dapat saya teka tetapi pandangannya dan pandangan 'seorang pemimpin Umno' yang disebutnya dalam kolumnnya itu umpama cerita budak-budak berkaitan kisah 'sang kancil dengan buaya'. Sang kancil mengetuk kepala buaya dengan kiraan 'satu dua tiga lekuk…jantan betina kena ketuk'. Kata-kata 'seorang pemimpin Umno' yang tidak disebut nama, jawatan dan
tugasnya (entah ada entah tidak pemimpin yang dimaksudkan ini) adalah kata-kata seorang pemimpin yang tidak ada kelas langsung. Kalau dia tidak bersetuju Khairy bercakap, kenapa dia tidak bercakap? Kenapa hendak cemburu dengan Khairy jadi menantu Perdana Menteri?

Bukankan soal jodoh pertemuan, rezeki dan ajal maut semua ketentuan Allah? Bukan semua lelaki mampu menjadi menantu Perdana Menteri. Bukan semua menantu Perdana Menteri boleh terpilih menjadi Ahli Parlimen. Bukan semua senasib dengan KJ. Dan KJ pun tidak senasib dengan beberapa orang lain yang terlebih dahulu 'naik' seperti kenaikkannya dalam politik. Ambil contoh Datuk Seri Najib Tun Razak. Dia menjadi Ahli Parlimen menggantikan Allahyarham bapanya, Tun Razak Hussein yang meninggal dunia.

Datuk Seri Syed Hamid Albar menjadi Ahli Parlimen dan kemudiannya dilantik menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri kerana bapanya Allahyarham Tan Sri Jaafar Albar adalah bekas Ketua Pergerakan Pemuda Umno.

Mohd Tawfek Tun Dr. Ismail diberi peluang menjadi Ahli Parlimen Sungai Benut suatu ketika dahulu kerana dia adalah anak kepada bekas Timbalan Perdana Menteri, Allahyarham Tun Dr.Ismail Abdul Rahman.

Datuk Seri Mohd Tajol Rosli Ghazali adalah anak kepada Allahyarham Tan Sri Ghazali Jawi, Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad adalah anak kepada Allahyarham Tan Sri Sheikh Ahmad Hashim bekas MB Perlis, Tun Fatimah Hashim dan suaminya Allahyarham Tan Sri Abdul Kadir Yusof serentak duduk dalam kabinet, Allahyarham Tun Ghafar Baba ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri, anaknya Mohd Tamrin adalah Ahli Parlimen Batu Berendam dan Pengerusi MARA.

Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik adalah anak kepada bekas Exco Kerajaan Negeri Melaka dan ini adalah senarai pendek yang sengaja saya tuliskan untuk ML dan 'seorang pemimpin Umno' belajar erti politik sebenar. Tiada siapa yang minta dilahirkan ke dunia dan apabila mereka lahir,
kebetulan mereka menjadi anak menteri, anak bekas Perdana Menteri, anak kepada bekas Timbalan Perdana Menteri dan menemui jodoh dengan anak Perdana Menteri, ia sebenarnya ketentuan Illahi.

Kalau sudah menjawat jawatan Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, tidak pula boleh bercakap isu-isu yang berkaitan dengan negara, ML nak minta KJ bercakap soal apa? Takkanlah KJ nak bercakap soal 'isu liwat' dan cerita Mohamad Sabu yang kalah di Kuala Terengganu.

KJ buat kerja, sebagai Naib Ketua Pergerakan Pemuda, sebagai Ketua Pemuda Umno Bahagian Rembau, Ahli Parlimen Rembau dan Timbalan Presiden FAM, bukan dengan niat hendak jemput Buletin Rakyat buat liputan. Pergilah ke Rembau, sekurang-kurangnya seminggu sekali,
melihat sendiri apa aktiviti KJ yang sudah disusun dan belum disusun. Amatlah melampau kalau ada penulis yang rendah intergritinya, tinggi sifat cemburunya dan rendah akal budi, membelasah sesiapa sahaja yang mereka tidak suka, berdasarkan cakap-cakap 'seorang pemimpin Umno' yang kita sendiri pun tidak tahu apa yang dia buat selama 'bergelar pemimpin'.

Ada Ahli Parlimen seperti Mukhriz Tun Mahathir, kerjanya tidak ada lain, buat kenyataan minta Perdana Menteri berundur. Dia tidak ada masa untuk memikirkan macam mana hendak membantu rakyat supaya tidak terus terbeban dengan kenaikkan harga minyak.

Ada menteri yang bernama Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin. Pegang jawatan Naib Presiden Umno dan Pengerusi JK Etika dan Pemilihan parti. Dia berjalan ke seluruh Malaysia, menyalahkan kepimpinan kerana tidak Berjaya cemerlang dalam PRU 12.

Ada Timbalan Perdana Menteri, bernama Datuk Seri Najib Tun Razak. Dia juga sibuk dengan serangan dari PKR mengenai isu wanita Monggolia, Altantuya Shariibuu yang dibunuh kejam dan mayatnya diletupkan. Ada ramai menteri, timbalan menteri dan Ahli Parlimen, tetapi mereka tidak duduk diam sebenarnya kerana ada tugas dan tanggungjawab yang mereka pikul tetapi jika ada seorang Ahli Parlimen yang meminta pendedahan penyata kewangan Petronas, sokonglah, bukan caci. Kita pun, sebagai penulis, hanya tahu mengkririk, tetapi apakah cadangan dan pandangan kita terhadap kenaikkan harga minyak?

Mengkritik, boleh dibuat oleh sesiapa sahaja termasuk budak-budak yang tidak lulus SRP tetapi mencari jalan keluar dan mencadangkan, perlu dibuat oleh mereka yang berakal selain dari berpelajaran tinggi. Mulai hari ini, saya ingin melupakan untuk membaca akhbar Buletin Rakyat yang saya anggap sebagai 'akhbar kelas rendah' jika mereka tidak mahu berubah.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP