Monday, June 23, 2008

YONG TAK SEDAR KENA PERLI DENGAN KHAIRY

Oleh Sabrani Muin

Bila Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee menyifatkan dakwaan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin beliau akan dilantik Timbalan Perdana Menteri sekiranya menerima tawaran Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebagai tak masuk akal dan gila, sesungguhnya Teck Lee tak faham beliau diperli.

Semua orang tahu, Anwar bukan gila untuk meletakkan Teck Lee sebagai Timbalan Perdana Menteri kalau beliau berjaya membentuk kerajaan. Banyak lagi orangnya seperti Azmin terutamanya yang pasti orang pertama dinamakan sebagai timbalannya.

Untuk meletakkan Teck Lee sebagai timbalan perdana menteri jauh panggang dari api. Menafikan kenyataan itu sudah cukup menyatakan yang Teck Lee sudah mula perasan untuk memegang jawatan-jawatan penting dalam kerajaan. Beliau tak kiralah apa kerajaan pun asalkan beliau ada tempat yang baik.

Apa yang dilihat dari pergerakan Teck Lee sejak menyuarakan hilang kepercayaan terhadap Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, beliau sebenarnya sedang merancang sesuatu untuk mengelakkan diri dari sesuatu bagi mengalih pandangan kepada perkara lain yang melibatkan
peribadi beliau yang sudah tersalah langkah.

Demi kepentingan peribadi, Teck Lee terpaksa menggunakan partinya untuk berselindung. Kerana itulah ada terdapat percanggahan antara kenyataan beliau dengan sekutunya yang lain.

Lebih lagi apabila BPR pula sedang menyiasat Teck Lee terhadap satu kes rasuah yang melibatkan RM5 juta sudah cukup untuk kita menilai siapa Teck Lee sebenarnya. Itu yang kita tahu dari BPR mendedahkannya. Yang kita tidak tahu entah berapa puluh juta lagi kalau tidak ada siapa ketengahkan.

Atas sebab-sebab itu Teck Lee mengelabah dan sedia apa saja jenis gula-gula yang disuapkan ke mulutnya. Malah dalam helah untuk menarik orang terdesak seperti Teck Lee, tidak menghairankan Anwar atau orang-orangnya boleh menawarkan bukan sekadar timbalan perdana menteri, malah perdana menteri dalam giliran pun mungkin.

Dalam perkara yang belum jadi, apa pun kita boleh bayangkan. Kalau ada orang yang berkata selepas ini Teck Lee layak dijadikan Presiden bertaraf exekutif menggantikan tempat Gabenor Sabah pun boleh atas sifat memerli beliau yang gilakan sangat pangkat besar untuk melindungi dirinya.

Sayang Teck Lee yang dalam keadaan gelabah sekarang ini, tidak tahu yang dirinya sudah menjadi mainan orang ramai. Bukan setakat Khairy perli yang dia akan jadi timbalan perdana menteri kalau Anwar memerintah, malah ada yang kata dia sama dengan tahap Yong Tau Foo di semenanjung.

Kata gurauan perli itu, kalau di semenanjong makanan Cina yang popular kita panggil Yong Tau Foo, di Sabah kita panggil Yong Teck Lee. Begitulah teruknya orang mengejek bekas Ketua Menteri yang berfikiran tersangat cetek itu. Akalnya dilihat lebih pendek dari jambangnya.

Dalam kemelut bergelut antara mahu mengajukan usul tak percaya kepada perdana menteri dan mahu keluar dari BN ini, tindakan Teck Lee bukan sahaja dipandang beliau tidak cerdik dan tidak berpendirian, tetapi cara beliau memberi kenyataan pun telah dipandang tidak sihat dari
kalangan parti pimpinannya sendiri.

Ramai yang yakin bahawa Teck Lee macam rasa terhina apabila timbalannya dalam parti berkedudukan Timbalan Ketua Menteri Sabah. Begitu juga dengan rayuan beberapa anggota SAPP kepada perdana menteri supaya jangan ambil sebarang tindakan terhadap presidennya, rasanya tidak perlu rayu kerana perdana menteri bukan dari kalangan orang tidak berhati perut.

Tapi kalau soal terlibat rasuah dan dijatuhkan hukuman oleh mahkamah,itu adalah di luar bidang kuasa perdana menteri kerana perdana menteri kita sekarang bukan Tun Mahathir Mohamad yang suka-suka boleh campur tangan dalam institusi kehakiman sepertimana yang pernah dilakukan
sebelum ini.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP