Tuesday, June 24, 2008

Salur terus levi keuntungan TNB kepada pengguna



KUALA LUMPUR 23 Jun - Kerajaan dicadangkan mewujudkan satu mekanisme untuk menyalurkan terus levi keuntungan besar Tenaga Nasional Berhad (TNB) kepada pengguna bagi mengelakkan mereka terpaksa menanggung beban daripada kenaikan tarif elektrik.

Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin berkata, mekanisme pembayaran itu harus dilaksanakan oleh kerajaan supaya levi keuntungan dapat digunakan untuk mengurangkan kos penjualan tenaga pengeluar tenaga bebas (IPP) kepada TNB.

"Ini bagi membolehkan ia disalurkan kepada pengguna akhir melalui pengurangan kadar tarif elektrik," katanya pada sidang media di lobi Parlimen di sini hari ini.

Beliau yang menjelaskan ucapannya semasa membahas usul kenaikan harga minyak dan barangan yang berkaitan dengan tarif elektrik pada persidangan Dewan Rakyat hari ini menjelaskan, buat masa ini, mekanisme yang dicadang untuk dilaksanakan adalah semua levi keuntungan IPP sebanyak 30 peratus daripada keuntungan pulangan aset yang melebihi sembilan peratus perlu disalurkan kepada kerajaan.

"Jadi kerajaan boleh terus dengan keputusan untuk menaikkan tarif elektrik dan cadangan saya supaya levi keuntungan itu terus pergi kepada pengguna," katanya.

Khairy juga mencadangkan supaya diadakan sistem terkumpul bagi bidaan tenaga daripada IPP dengan satu operator sistem grid berkecuali akan membeli tenaga daripada IPP berdasarkan harga terendah.

Katanya, melalui sistem ini para IPP akan bersaing dan berusaha untuk mengurangkan kos operasi serta meningkatkan kecekapannya supaya dapat menawarkan harga terendah di samping memenuhi margin keuntungan syarikat.

Hasilnya, kata beliau, pengguna akhir akan mendapat faedah melalui bekalan tenaga yang lebih murah hasil kecekapan dan peningkatan operasi tersebut.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP