Wednesday, June 11, 2008

6 beradik daif dapat pembelaan


SEREMBAN 7 Jun – Nasib malang enam beradik yang terpaksa hidup dalam keadaan serba daif di Kampung baru Paroi, di sini akhirnya mendapat pembelaan.

Keenam-enam mereka yang berketurunan India Cina, berusia antara lima dan 18 tahun terpaksa menumpang di sebuah bilik sepanjang dua meter dengan lebar satu meter setelah ditinggalkan oleh ibu bapa mereka kerana kesempitan hidup.

Anak sulung, Too Chee How, 18, akhirnya terpaksa memikul tanggungjawab menjaga lima adikya yang masih kecil dengan bekerja sebagai buruh kasar di sebuah bengkel kereta berdekatan.

Kisah adik-beradik malang ini pernah mendapat liputan meluas media pada April lepas yang seterusnya membuka mata masyarakat setempat untuk tampil menghulur bantuan.

Ekoran pendedahan itu juga, seorang dermawan yang merahsiakan identitinya menghulurkan bantuan dengan menyediakan tempat tinggal baru iaitu sebuah rumah teres yang lebih selesa terletak di Taman Margosa, Paroi di sini.

Pada masa yang sama, MCA Negeri Sembilan di bawah pimpinan Pengerusi MCA negeri, Datuk Dr. Yeow Chai Thiam mengambil inisiatif menubuhkan satu tabung mengutip dana bagi membantu adik-beradik tersebut atas nama Tabung Bantuan Too Chee How.

Sejak ditubuhkan, sebanyak RM23,555 berjaya dikumpul dan kutipan tersebut disampaikan oleh Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin di kediaman baru keluarga tersebut, kelmarin. Turut hadir ialah Chai Thiam.

Sumbangan wang tunai berjumlah RM1,955 dan baucar bernilai RM500 diberikan kepada mereka untuk meneruskan kehidupan.

Selain itu, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) turut menyumbangkan bantuan sebanyak RM400 sebulan sementara Persatuan NS Wah Chai pula memberikan bantuan makanan sebanyak RM200 sebulan.

Ibu kepada adik-adik tersebut, M. Thannabakiyam yang sudah kembali ke pangkuan anak-anaknya setelah berita kedaifan mereka tersiar di akhbar ketika ditemui memberitahu, dia berasa terharu dengan sumbangan yang diberikan.

“Saya sangat terharu kerana ada juga yang sudi membantu kami sekeluarga yang serba daif ini. Saya berjanji untuk menggunakan bantuan tersebut sebaik mungkin bagi membesar dan menyekolahkan anak- anak saya demi masa depan mereka,” katanya.

Chee How juga melahirkan rasa gembira kerana dengan bantuan tersebut sekurang-kurangnya masa depan adik-beradiknya akan terjamin.

“Saya gembira kerana saya dan adik-beradik sudah mempunyai rumah yang selesa. Kami juga dapat hidup seperti kanak-kanak lain,” katanya yang sudah mempunyai pekerjaan tetap di sebuah bengkel.

28 comments:

Budak Baghuh June 11, 2008 at 1:52 PM  

lama aku x jenguk blog ni...apapun..aku back-up tang belakang bro...nnt ader story aku post..free je..xder nk charge apa2.

Anonymous,  June 11, 2008 at 2:20 PM  

Bro Jinggo, pesan pada YB Khairy minta dia pesan pada sepupu dia YB Shaziman, tengok-tengokkanlah projek kementerian dia, pembentungan yang banyak menyusahkan penduduk Senawang , dalam parlimen Rembau. Apa guna ada menteri dari Negeri Sembilan tapi tak ambil peduli projek kementerian dia sendiri di N.Sembilan.

Anonymous,  June 11, 2008 at 4:36 PM  

terharunya..dah pandai amik berat psl rakyat..

Anonymous,  June 11, 2008 at 8:25 PM  

memang bangang....pal but

Anonymous,  June 11, 2008 at 10:05 PM  

Woi Khairi jgn la cerita kau tlg org tapi cerita la pasal ECM Libra & Avenue Capital, pasal Scomi, RapidKL, monorail, kenapa tak berani?
Kau dgn Pak Mentua kau & Kamaludin & Kali belasah duit rakyat kau tak nak cerita! Pasal kau tlg org sikit je dah nak heboh satu Malaya!

Pasal ECM & Avenue, Scomi, rapidkl banyak org tanya kenapa kau tak jawab? Kau kan pandai keluar U yg bagus , jawab la rakyat nak tahu!

Jgn jadi bapak mentua kau tu bila org tanya dia kata I"m not involved & I dont know. Apa pinya PM mcm tu, mcm tak da akal langsung! Kau pun dah mcm bapak mentua kau bila rakyat tanya pasal ECM Libra lansung kau tak nak jawab! IDIOT!!!!!!

Anonymous,  June 12, 2008 at 12:34 PM  

Aku rasa RAKYATPARLIMENREMBAU said... Sakit jiwa agaknya.Mungkin dia jalous dengan Khairy kot. Saudara.. apa ni, org buat baik pun salah ker..

Aku Hairan juga dgn sikap manusia... Inilah org2 yg akan menjatuhkan negaranya sendiri.. kerana bg dia.. dia sahaja yg betul.. Org lain semua x betul.. Aduh... apa masaalahnya orng macm ni... Insaflah saudara...

Anonymous,  June 12, 2008 at 4:13 PM  

aku sokong rakyat parlimen rembau,khairy bukan org yg baik sebenarnye...dia lah bapak segala jin kat dunia ni..bertopengkan manusia...BUAT BAIK HANYA UNTUK KEPENTINGAN POLITIK BUKAN DR HATI YG IKHLAS..KAMU JGN SLH TAFSIR HAH....

Anonymous,  June 12, 2008 at 8:54 PM  

Woi kau nak kata aku sakit jiwa ke ape ke aku tak de hal. tapi sakit jiwa aku pun aku tak makan & belasah duit rakyat & aku tak makan duit haram. Aku buat baik pun aku tak de nak keluar paper mcm KJ buat.
Kalau kau cakap aku tak betul, kau betulkan la & suruh la KJ jawab pasaal ECM Libra, Avenue, Scomi dan yg lain-lain. Kenapa tak nak jelaskan & betulkan tanggapan salah aku ni?
Kenapa tak berani bercakap benar?
Kenapa nak sorokkan dari rakyat?
Kenapa rakyat mcm aku ni tak de hak nak tahu?
Kenapa Pak Lah selaku Menteri Kewangan bila kena tanya pasal ECM Libra dia kata dia tak tahu & tak terlibat? Jadi sapa yg terlibat di kementerian kewangan pasal ECM Libra & Avenue?
Patutnya kau suruh KJ & Pak Lah yg insaf bukannya rakyat mcm aku sebab kerja-kerja ni dia org yg buat & bukannya rakyat yg mcm kita!

raw observer June 13, 2008 at 11:55 AM  

http://www.petitiononline.com/PakLah/petition.html

bagitau bapak metua ko...tgk website nie

kakitidur June 13, 2008 at 12:03 PM  

Aku tak kisah atau peduli jikalau korang semua nak kutuk atau hina aku terutama penjilat-penjilat KJ dan Pak Lah tetapi demi untuk kebaikan dan kesejahteraan negara ini dan untuk mengekalkan kewarasan kepada diri aku sendiri aku akan mengatakannya. "PAK LAH, KELUARGA TERUTAMA KHAIRY JAMALUDDIN DAN KAMARUDIN ABDULLAH DAN KRONI2NYA AKAN MENGHANCURKAN NEGARA MALAYSIA INI JIKALAU DIBIARKAN BERMAHARAJA LELA MENYALAH GUNAKAN KEKUASAAN YANG ADA PADA MEREKA. HANYA ORANG2 YANG BAHLUL DAN BANGANG YANG TIDAK NAMPAK. HANYA ORANG YANG PENAKUT DAN DAYUS AKAN BERKATA TIDAK. BUKTI BUKTI ADA DIKELILING KITA AKAN PENYALAHGUNAAN KUASA OLEH PAK LAH DAN KAUM KELUARGANYA. KHAIRY JAMALUDIN DENGAN ECM-LIBRANYA. KAMALUDDIN ABDULLAH DENGAN SCOMINYA. PAK LAH DENGAN RUMAH DIAUSTRALIA, KAPAL LAYAR, KAPAL TERBANGNYA,KES MINYAK DIIRAQ. MANA ADA PEMIMPIN DI MALAYSIA YANG TIAP2 HARI KITA MENDENGAR KEBURUKANNYA SELAIN DARI PAK LAH. OOOOI ORANG MALAYSIA KAU ORANG PEKAK KE? BUTA KE? BISU KE? PAK LAH NI AKAN MENJAHANAMKAN MALAYSIA. OOI ORANG UMNO KAU ORANG PEKA BUTA TULI KEEEEEEE? SEKARANG NI HARGA MINYAK NAIK, BERAS NAIK. GULA NAIK. AYAM NAIK HINGGAKAN HARGA SELUAR DALAM PUN NAIK. SEMUA NAIK, MACAM MANA DENGAN RAKYAT MALAYSIA YANG SUSAH. MACAM MANA MEREKA MAU HIDUP. MACAM MANA MEREKA NAK BERI MAKAN MINUM PADA ANAK ISTERI MEREKA. ORANG ADA KERETA ADA MOTOSIKAL ADA SUBSIDI MINYAK RM620 DAN RM150 TAPI ORANG SUSAH YANG TAK ADA KERETA DAN MOTOSIKAL, HABUK PUN MEREKA TAK DAPAT. OOOOOI ORANG UMNO KAU ORANG TAK SEDIH KE? TAK ADA HATI PERUT KE? DULU ORANG TUBUH UMNO UNTUK APA? BUKAN UNTUK TOLONG ORANG SUSAH KE? BUKAN UNTUK KEPENTINGAN MASYARAKAT KE? TAPI SEKARANG KENAPA LUPA? KENAPA BESAR DIRI DENGAN KEKUASAAN YANG ADA. MENANGIS AKU LIHAT ORANG YANG SUSAH BELI BERAS IKUT KATI LAGI SEBAB DALAM KILO TAK MAMPU. NEGARA MALAYSIA NI SEDANG MENANGIS, SEDANG SEDIH, SEDANG MERAUNG MELIHAT KESUSAHAN DAN KEPEDIHAN HIDUP RAKYATNYA TAPI PAK LAH DAN SEKUTUNYA TAK HIRAU ITU SEMUA. PERUT AKU! PERUT AKU! ITULAH YANG DIJERIT OLEH PAK LAH.

Anonymous,  June 13, 2008 at 3:51 PM  

hahaha..caya lah..die ingt kite bodoh mcm dulu..
yg di tolong 6 org
yg di tololkan 26 juta rakyat m'sia
ko tunggu jela pak mertua ko turun..
tau la nasib ko time tu

Anonymous,  June 14, 2008 at 3:48 PM  

Aku rasa blog ni paling bangsat sekali di dunia, sapa yang buat blog ni memang penjilat dubur si KJ malaun tu. Bodoh bangang...tak pernah aku tengok blog sebangsat ini di arena maya ni...sesapa yang bagi komen menyokong tu pun memang keturunan bangsat dan pengampu yang teramat gila....Kalau korang percaya cerita dalam blog ni pasal baiknya si KJ ni memang korang bodoh tahap gaban le...

Anonymous,  June 15, 2008 at 4:35 PM  

kepada pak lah... PM kesayangan ku

saya ingin mengucapkan terima kasih kepade pak lah kerana menaikkan rege minyak..
selepas ini apebile rege minyak naik.. rege barang yg lain akan naik..
saya akan merubah tabiat saya dari makan ikan kembung yg dah merah mate dan pecah perut kepade ikan kering sahaja..
saya sanggup berkorban untuk UMNO dan bn..
anak saye yg seramai 5 org itu boleh bekerje selepas waktu sekolah untuk membantu keluarga dan meneruskan tradisi menyokong UMNO dan bn
saya akan merubah bilik bilik yg ade di rumah saya untuk dijadikan tempat menternak ikan dan menanam sayur secare hidroponik
saya terpakse tanam dalam bilik kerna saya dok kat umah flat..
rebet yg diberikan kepade saya memang melebih dari keperluan saya..
apebile saya congak.. saya hanya menggunakan 20 sen aje duit minyak moto sehari.. ade untung 21 sen
saya tak pakai pon kete... sebab bile minyak naik.. saya kene jual datsun kotak mancis saya.. dapat gak duit..
anak anak saya, saya akan soh eksesais setiap hari dengan berjalan kaki atau naik beskal ke sekolah.. sejauh 5 km
walaupon saye berpendapatan rm 1000.. ia terlebih cukup untuk keluarga saya...

buat permulaan untuk merubah kehidupan saya..
saya tidak akan menggunakan gula... tak akan menggunakan tepung untuk buat jempot-jempot
akan menggantikan beras ngan ubi... setiap hari saya dan keluarga akan berpuasa (kecuali pade hari hari yg dilarang ajerk)
saya akan buat minyak masak sendiri
itu antara care saya merubah hidup..
ade banyak lagi care
semuanya kerna UMNO dan bn...

dan saya ingin meminta pak lah supaya menaikkan lagi rege minyak yg ade..
bukan tu ajerk.. diminta menaikkan lagi rege tol kerna org sebelah rumah saya nih org pembangkang dia selalu ikut highway, bior padan ngan muke dia.
mungkin pak lah boleh melawat saya dan bersedekah kepade saya sehelai kain pelikat dekat-dekat pilihanraya nanti..
insyaallah kain pelikat itu saya akan framekan dan gantung dirumah.. tapi jangan lupa.. pak lah tandatangan yerk..!

jgn lupe pak lah.. naikkan lagi rege minyak..
jgn turun kan gaji menteri menteri dan tuan penasihat 25%..
saya tetap akan menyokong pak lah..

akhir kata bior pak lah senang, janji kami susah.. hidup UMNO, hidup bn..

sekian terima kasih..

ps/ sampaikan salam saye pade KJ dan patrik badawi.. dan tak lupe gak tuan punya syarikat scomi

pecah kaca, pecah gelas,
sudah baca, harap balas.

Anonymous,  June 16, 2008 at 4:42 PM  

http://forum.mykmu.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=18697#491659

Anonymous,  June 17, 2008 at 12:03 PM  

Kami suka Kayjay woooo..

Anonymous,  June 17, 2008 at 12:13 PM  

Saya berasa amat kecewa dengan perbuatan terkutuk setengah tengah blogger yang utuhnya tak fasih bahasa. Laman ini namanya prokhairy.

Kata depan 'pro' boleh dibandingkan dengan lawanya 'anti'. Jika kita proKhairy kita ke blog ini dan sama sama membuat benda benda yang menunjukkan ke-prooan kita terhadap Khairy dengan mengampu dan sebagainya.

Ini kandang Jinggo yang punya, KALAU TAK SUKA BOLEH KELUAR dari kandang ini!

Anonymous,  June 17, 2008 at 4:08 PM  

hahaha..emosi nmpk
bkn ape,takut die tak tau org xsuke die.mcm pak mertue die yg xbape phm bahasa manusia..bahasa duit tau aje

Anonymous,  June 18, 2008 at 11:33 AM  

Bro Jinggo mengapa tak update blog ini??

MELAYU NUSANTARA June 19, 2008 at 2:03 PM  

hahhah,

Katakan pada Khairy...dia pukimak bangsa...


Angkatan LKN

MELAYU NUSANTARA June 19, 2008 at 2:03 PM  

hahhah,

Katakan pada Khairy...dia pukimak bangsa...


Angkatan LKN

MELAYU NUSANTARA June 19, 2008 at 2:05 PM  

hello bro...


lepas Pak Lah kami turunkan....kamu dan Khairi pukimak ini kami akan bogelkan..



Melayu tak sebodoh yang kamu ingat, bro...kamu sama pukimak juga dgn Khairi

MELAYU NUSANTARA June 19, 2008 at 2:05 PM  

hello bro...


lepas Pak Lah kami turunkan....kamu dan Khairi pukimak ini kami akan bogelkan..



Melayu tak sebodoh yang kamu ingat, bro...kamu sama pukimak juga dgn Khairi

NAJIHA NAHBEE June 19, 2008 at 8:40 PM  

TO KHAIRY DAN BRO,,,


PAK LAH AKAN DI TEKAN HABIS SAMPAI LETAK JAWATAN>>>



SIAPLAH NAK LARI KE LUAR NEGARA....



KAMI RAKYAT AKAN BOGELKAN KHAIRI DAN KONCO....


ORNG REMBAU JANGAN JADI BODOH>>>>


EDEN DAH KOBA....SI KHAIRY KO, JAHAIT...


JANGAN NAK SENANG...TUTUP MATA SEBELAH....

NAJIHA NAHBEE June 19, 2008 at 8:43 PM  

ermmm


maaflah kalau terlajak cakap...Oooo ini blog pro khairy...


so ...kena jilat AL Juburi Kahairi ker..?

kakitidur June 20, 2008 at 3:18 PM  

Pak Lah & Khairy bangsat negara. Pak Lah Perdana Menteri Malaysia paling bangang.

kakitidur June 20, 2008 at 3:18 PM  

Pak Lah & Khairy bangsat negara. Pak Lah Perdana Menteri Malaysia paling bangang.

Anonymous,  June 21, 2008 at 2:21 AM  

WOI MANUSIA BANGANG;

TAK PAYAH LA KOMEN KAT BLOG NI
SEMUA NANTI PUKIMAK KHAIRY PADAM JE

Anonymous,  July 31, 2008 at 10:45 PM  

Aiseh. sejak Bro Jinggo menutup suis komen, memang meranalah hidup saya. Tak Dapat Ampu KJ dan Bro Jinggo.. Huuuuuhhuhuuhuhuiii
Tolonglah buka balik suis tu. Kepada blogger lain yang suka mencarut, mencarut kepada musuh Kj itu lagi baik. Jangan carut pada KJ, berdosa

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP