Monday, April 21, 2008

Enam beradik terpaksa tinggal dalam bilik sempit


BERTANGGUNGJAWAB: Teo (kanan) bersama empat daripada lima adik yang dijaganya sejak ditinggalkan ibu bapa.




Enam beradik terpaksa tinggal dalam bilik sempit di belakang sebuah rumah di Kampung Baru Paroi, dekat sini selepas ditinggalkan ibu bapa mereka lebih enam bulan lalu dipercayai akibat kesempitan wang.

Mereka yang berumur lima hingga 18 tahun terpaksa menumpang di sebuah bilik sepanjang dua meter dan semeter lebar yang hanya mampu memuatkan dua katil dan sebuah almari pakaian.

Abang mereka, Too Chee How, 18, berkata dia terpaksa mengambil upah harian sebagai buruh kasar di sebuah bengkel kereta bagi menanggung adik sejak bapa mereka yang berusia 58 tahun dan ibu keturunan India berusia 34 tahun melarikan diri akibat kesempitan wang.

Katanya, mereka sebenarnya mempunyai 16 beradik tetapi hanya enam tinggal bersama ibu bapa, manakala abang sulung berusia 19 tahun dan adik-beradik lain diserahkan kepada orang lain sejak lahir dan tidak diketahui di mana mereka.

"Sejak kecil, kami sudah berpecah dan hanya lima bersama saya. Sebelum ini, kami enam beradik tinggal bersama ibu dan bapa tetapi saya tidak tahu kenapa mereka tinggalkan kami begitu saja," katanya selepas dikunjungi oleh YB Khairy Jamaluddin bersama Timbalan Pengerusi MCA Negeri Sembilan, Datuk Dr Yeow Chai Thiam, semalam.

48 comments:

Raksaksa BN April 21, 2008 at 1:29 PM  

Cybertooper Toyo kalau berani gelangan raksasabn sentiasa terbuka. Kami bukan bacul mcm blog toyo yg ada polis. tapis setiap komen.

Kalau kau orang anak jantan jom lawan

www.raksasabn.blogspot.com

tolong sampaikan salam raksasabn kat TOYO KIMAK tu.

Anonymous,  April 21, 2008 at 3:32 PM  

bagus kekalkan pergaduhan sesama korang...tapi klakar pulak lepas tu korang suruh pulak perpaduan umat melayu antara umno/PAS/PKR...memang umno ni dah huruhara aku rasa

Anonymous,  April 21, 2008 at 6:05 PM  

kalu betul prihatin,bagilah biasiswa,rumah sebiji serta duit belanja.apa juga tu wang kecil bagi kamu jutawan ECM libra.ini kalau setakat duduk menghabiskan air liur serta tangkap gambar saja,apa jadah faedahnya?memanglah kj ni pewaris perangai mak bapa dia.semua macam bangsat.

sokong,  April 21, 2008 at 6:30 PM  

sapa bangsat. ko tu lagi la bangsat haram jadah.sekurang2nya KJ ni ada juga buat amal kebajikan,.bukan macam ko tu. Yang ko tahu hentam orang ja. Orang buat baik salah apa lagi ko nak dalam hidup ko ni. KJ jangan layan komen2 org macam diaorang ni. Pedulikan apa diaorg nak kata. Memang perangai sorg makhluk Allah yang tak pernah nak bersyukur. Kalau dilayan diaorang ni memang tak jadi kerja. Seperti cite P Ramlee `selagi boleh kerja, kerja kerja kerja.

bro_jinggo April 21, 2008 at 7:08 PM  

Mulai hari ini Moderetor terpaksa memadam komen yang berunsur lucah. Ini bukan budaya kita. Harap maklum..
Salam perjuangan...

teoh ai ling,  April 21, 2008 at 8:18 PM  

To bro jinggo.
nice efforts.
This nonsense is not our culture as Malaysian.
KJ,your good deeds is priceless.
Go on.
KJ!

azizah,  April 21, 2008 at 8:32 PM  

bagus kj...ang memang prihatin kat rakyat..
bukan senang nak carik yb cam kj nih...
bukan gi asyik cucuk botox kat muka..

teruskan usaha murnimu kj...

penjaga neraka,  April 21, 2008 at 8:32 PM  

perpaduan adalah pokok kepada segala kejayaan.
berpadu serta bersatu di bawah pemimpin yang ada.
masa serta sokongan adalah amat perlu sekarang.
Pak Lah - fokus kepada pentadbiran.
KJ - teruskan usaha murni anda.
Kerana,sokongan saya tetap bersama anda!

hamid bangla,  April 21, 2008 at 8:44 PM  

berpadulah.
bersatulah.
sokonglah pemimpin yang ada.
kerana angin pertukaran akan memudaratkan lagi keadaan.
bersabarlah serta berdoalah untuk keamanan.
Paklah dan KJ sila tabah dan teruskan usaha anda.

samy vellu,  April 21, 2008 at 8:52 PM  

yup!
good deeds - good job.
is always measured by public.
please keep it real.
my support is yours KJ.

saravanan,  April 21, 2008 at 8:57 PM  

Thanks KJ.
Go on.
People will gradually see it and appreciate it.
As for me,you deserve it!
thanks again.

Anonymous,  April 22, 2008 at 12:01 AM  

Jinggo,

Kirim salam kat KJ, ckp kat dia, Pemuda DUN Kota sentiasa bersamanya! Alhamdullilah. walaupon kita kalah di DUN Paroi, YB masih turun ke sana dan membantu.

Salam,

Jamal
Cawangan Batang Nyamor Kota Rembau

meet uncle kj,  April 22, 2008 at 8:38 AM  

tahniah untuk brother KJ. siapa kata KJ anti cina? anti india? nah! tgk tu. siapa yg KJ bantu tu? bukan ke sebuah keluarga yg amat daif yg berbangsa cina? inilah nilai2 murni yg ada pada KJ. dimana wakil rakyat2 DAP yg kononnya memperjuangkan nasib bangsa cina. alih2 KJ juga yg sanggup turun padang utk merasai sama penderitaan keluarga tersebut. aku dapat rasakan mereka akan diberi bantuan yg menncukupi untuk mereka meneruskan hidup di paroi. aku tak rasa KJ hanya melawat kerana agenda lain. KJ turun untuk memperjuangkan nasib rakyat yg tinggal dikawasan parlimennya! hidop KJ!

Anonymous,  April 22, 2008 at 9:04 AM  

ok la tu.

kj dah boleh bantu orang cina.
lepas nie boleh la bantu jual babi kat selangor pulak.

Anonymous,  April 22, 2008 at 9:05 AM  

kakakakakaka

woi orang atas , majal la lawak kau

Suara Jejaka Lantang April 22, 2008 at 10:47 AM  

"layari alam maya dengan ilmuan dan prihatin.."
Kunjungi www.suaralantangjejaka.blogspot.com
lebih panas..lebih hangat...lebih berani... www.suaralantangjejaka.blogspot.com

Tun Dr. M Berada Diambang Kejatuhan

Oleh: M.H Mizie

Begitu lantang sekarang ini Tun memperlekehkan setiap apa yang di usahakan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam memperkasakan institusi kehakiman Negara.Namun, jika dilihat dari sudut lainnya, ternyata Tun telah mempamerkan satu keadaan diri yang gentar dan seseorang yang sedang berada didalam ketakutan.

Memang takut rupanya Tun ini,sehinga ketika berada di luar Negara pun beliau masih sempat membicarakan soal ex-gratia yang diberikan kepada bekas hakim-hakim Negara sebelum ini.

Tun cuba memutarkan kepercayaan rakyat yang mula berasa yang sangsi terhadap kritikan beliau selama ini.( mungkin hanya mereka yang masih takut kepada kuasa jahat Tun sahaja yang masih menganggukkan kepala) kerana semakin hari kritikan ditujukan kepada Pak Lah semakin hari itulah rakyat semakin menyampah.

Buktinya, kenapa Tun begitu taksub mengatakan wang pampasan tidak perlu kepada bekas hakim tersebut kerana yang remeh diperlalaikan oleh Tun sewaktu menjadi PM.Jika Tun yang disanjung seorang budiman, mengapa perlu dipertikaikan peri-kemanusiaan seseorang.
ikuti selanjutnya di; www.suaralantangjejaka.blogspot.com

Suara Jejaka Lantang April 22, 2008 at 10:50 AM  

kesian dengaqn nasib enam beradik ini, mujur kita ada pemimpin muda yang prihatin dan dedikasi terhadap tugas dan tanggungjawab..syabas KJ!!!!
we all support u- jejakalantang

Suara Jejaka Lantang April 22, 2008 at 10:54 AM  

Sikap prihatin KJ dalam menangani belenggu kemiskinan enam beradik ini hanya Allah sahaja yang bisa membalas segala budi baik mu Khairy, semoga apa yang kamu kerjakan mendapat pujian darNYA.amin..

Anonymous,  April 22, 2008 at 10:55 AM  

Tahniah KJ, sikap beginilah yang kita mahu...bukan mcm pembangkang yang hanya tau berucap bagai guruh di langit tetapi kerjanya hampeh!!! Syabas Bro KJ...tahniah..

wong tau foo,  April 22, 2008 at 2:41 PM  

oii annnymous,

wa nasihat sama lu olang aaa...lu orang umat melayu tak payah bersatu padu.....hantam jangan tak hantam..... kasi lumat maa...sebab lu pun mukan melayu punya olang maaa....

lu orang manyak cakap, suma olang tarak betul punya.... apa lu ingat lu ada butut ka????...

tiap-tiap hali lepak, lagi mau minta gomen kasi luit sama lu ka..???? hidup lagi malas baik lu mampos maaaa.... lagi mau minta selekah...boloh punya olang...

mangla mali lu malah, indon mali pun lu malah, semua olang pun lu malah, olang kilija punya pun lu malah.... oii lu mampos lagi baik looo...........

Anonymous,  April 22, 2008 at 3:37 PM  

Melayu Celaka!!!

Anonymous,  April 22, 2008 at 3:44 PM  

Wa sokong sama lu baba wong ....

wa manyak sunang hati me... itu malayo... manyak malas... suka cakap manyak... keleja malas...

Kalau ini macam ahhh... wa tunggu 10 taun... wa tambah kaya...

Wa tatak takut sama itu malayu... malayu takut sama wa... kelena wa manyak duit...

Malayu ..malayu semua lu olang galo lagi... galo kasi musat punya... wa suka lu semua mati me...

Anonymous,  April 22, 2008 at 3:47 PM  

KAMI BENCI MELAYU! MELAYU BANGSA BODOH!

Anonymous,  April 22, 2008 at 3:48 PM  

serang MELAYU..BUDOH PUNYE KAUM..

budak Paroi,  April 22, 2008 at 4:21 PM  

kesian dgn nasib bebudak tu...tahniah KJ atas keprihatinan anda.Pedulik kanlah orang yang nk jatuhkan anda sbb mmg azali diorang tu iri hati...Teruskan perjuangan mu Khairy

Awie Tmn Sri Mawar,  April 22, 2008 at 4:23 PM  

Kalaulah semua pemimpin mcm keri ni...terbela nasib rakyat...bukan mcm 3 sekutu yang dok sibuk burukkan KJ ni....
Sabarlah Khairy, Allah bersama org yang sabar.

Anonymous,  April 22, 2008 at 7:13 PM  

apa ni tak sekolah kah?ni komen semua main tulis sendiri.siap benci orang melayu pula.memang sahlah sekarang kj ni agen yahudi.baru pegang pc ya?kamu para bembodek tau tak apa itu ip adress?buat malu bangsa ku saja.kj tak malu kah ada kaki bodek tak punya akal.gunalah otak jinggo.

gikiey pbtb,  April 22, 2008 at 8:09 PM  

kami sanjung tinggi keprihatinan KJ keatas keluarga cina ini.
saya percaya selepas ini akan lebih bnyk program KJ bersama rakyat akan diadakan dikawasan parlimen Rembau.
sekurang2nya ini akan turut sama membantu y.a.b Mentri Besar N9 dlm memulihkan kembali imej parti UMNO serta BN khususnya di Negeri Sembilan.
Terima Kasih KJ atas keprihatinan yg diberikan kpd rakyat tanpa mengira warna kulit dan kaum.
ini sedikit sebanyak boleh memberikan kesan yg positif kpd rakyat.
Ciri2 pemimpin muda sebegini lah yg mahu kita ada agar dpt mengambil alih kepimpinan negara pd masa akan dtg.
teruskan perjuangan mu KJ.

# kg sogo

Anonymous,  April 22, 2008 at 9:57 PM  

ya butul juga komen2 yang di buat sendiri ni.memang kj banyak sangat jasanya pada rakyat malasia dan malaysia pada amnya.
kj seorang diri telah menjahanamkan kerajaan bn.kj enkau benar benar berjasa.terima kasih kj.jasa mu dikenang.

cikgu bard,  April 23, 2008 at 9:59 AM  

tak kira r sapa pun jadi ketua ya ng penting pru13 nnt kita robek pembangkang, kita rampas kembali kuasa demi kemakmuran..

Anonymous,  April 23, 2008 at 10:07 AM  

Sedara Jinggo,

Indexs sokongan BSKL (Belia Sokong Khairy terLampau) turun sejajar dengan penurunan di Wall Street semalam. Apabila ditemuramah, seorang analis tempatan berpendapat sikap bersembunyi oleh YAB Rembau ini membawa tanda tanya - Di Mana dan Kenapa
Ahli BSKL

Anonymous,  April 23, 2008 at 1:24 PM  

sdr, Index sebenar BSKL tidaklah menurun seperti yang didakwa, kerana keahlian penyokong di BSKL ciptaan sdr itu, sedang sibuk bekerja dan membantu rakyat kerana tidak mahu dikatankan hanya pandai bagi ceramah dengan buang air liur kosong tanpa sebarang kerja.

Anonymous,  April 23, 2008 at 4:15 PM  

saya ni melayu...saya pun benci melayu.. sebab skrg semakin ramai melayu kurang ajar, tak hormat org tua, tak kenang budi dan jasa, memandai-mandai jenama semula
Islam, suka berzina, byk rasuah, tak amanah, menunjuk-nunjuk tolong org,........

Anonymous,  April 23, 2008 at 7:45 PM  

Sedara Jinggo dan ahli ahli BSKL (hak cipta terpelihara) sekalian,

Konsep Kayjay dan Implikasinya kepada masayarakt umum

Kita memnag terhutang budi kepada Sdr. Jinggo kerana mendirikan wadah blog ini. Walaupun, sesetengah orang mencaci dan mencarut, tetapi sebenarnya, orang ramai memerlukan konsep YB Kayjay ini. Yang peliknya, lebih 90% pelayar pelayar wadah ini tak pernah dan mungkin tidak akan dapat bertemu dengan YB Kayjay.

Jadi apa yang harus saya utarakan adalah berkenaan ’konsep Kayjay’. Ini adalah Kayjay dah menjadi jenama, dan harus dipasarkan sebagai jenama yang unggul. Misalnya, konsep Coca Cola adalah lebih mustahak dari isinya. Kalu tanpa jenamanya apakah mungkin orang akan membeli Ali Cola?


So akhir kata, saya berpendapat Sdr Jinggo harus memberi fokus kepada konsep Kayjay. Apakah dia Kayjay? Apakah maksud menjadi anggota proKayjay ataupun BSKL? Bagaimanakah kita harus berfikir dan berakhlak kalu kita mengaku proKayjay? Bagaimana pula kalau kita anti-Kayjay? Apa yang harus kita anti sangat tu? Dimana harus membeli pakaian? Bagaiman nak dapat jodoh ikut stail Kayjay.

Di harap sedara Jinggo dapat memberi sedikit pendekatan. Sekarang orang yg confuse. Jenama Kayjay dulu seperti Microsoft tetapi adakah orang suka Bill Gates ? Tetapi sekarang seperti Linux .

Ahli BSKL
”Index Pasaran Unggul di Dunia”

bro_jinggo April 23, 2008 at 8:17 PM  

Saudara...

Nasihat dan pandangan sdr, dihargai... bahkan kekeliruan berlaku dalam blog ini berlaku mengikut peredaran isu semasa.

Untuk pengatahuan sdr juga setelah meneliti dan memikirkan pandangan sdr... apa salahnya kita berubah demi untuk kebaikan YB KJ. Satu-satunya idola saya.

Salam perjuangan...

harimau maut,  April 24, 2008 at 8:35 AM  

ini lah sifat seorang pemimpin muda..perihatin terhadap rakyat..

bukan seperti pembangkang yang hanya tahu untuk berceramah sahaja tanpa bekerja..

lihat sahaja di selangor..hari hari pembangkang membuat ceramah dan himpunan bersama rakyat..

tapi hasil nya..kosong sahaja

Anonymous,  April 24, 2008 at 9:56 AM  

Kau peluk anak cino ke, anak india ke, yang penting selagi KJ dan Pak Lah ada dalam UMNO aku akan tetap undi pembangkang.

Anonymous,  April 24, 2008 at 10:47 AM  

Pemimpin prihatin mcm Khairy ni lah yang diperlukan rakyat..bukan setakat nk dtg ceramah pastu ckp maki2 tak tentu pasal.

Anonymous,  April 24, 2008 at 10:47 AM  

Pemimpin prihatin mcm Khairy ni lah yang diperlukan rakyat..bukan setakat nk dtg ceramah pastu ckp maki2 tak tentu pasal.

Anonymous,  April 24, 2008 at 1:30 PM  

KJ tidak akan bertahan setelah bapak mertua nya di-halau tak berapa lama lagi. Kalau nak bodek tu patut2lah ini tidak membodek ke-tahap yang terhina sekali.

Kau tahu tak sekarang ni pun KJ stress memikirkan nasib nya yang mahukan jawatan Ketua Pemuda.SEMAKIN pembodek2 nya mengharapkan satu keajaiban terhadap diri nya selagi itulah tekanan akan menghantui diri nya. Kesian kat Nori tu.

Kalau sayangkan KJ hentikanlah pembodekkan yang tidak bermakna.Doakan sahaja dia berjaya. Itu lebih berarti.

Biskut April 24, 2008 at 5:32 PM  

Teruskan usaha mu KJ!
Biasalah adat seorang pejuang, yang suka serta berhati mulia memuji dan yang dengki serta berhati bangsat mengeji. Tetapi percayalah, Allah swt berada bersama-sama orang yang benar. Hidup KJ!

Anonymous,  April 24, 2008 at 10:32 PM  

Eh...ingatkan dah tak ada orang miskin selama 50 tahun BN memerintah!
Baguslah tu KJ, tak luak pun duit awak kalau bantu orang. Cuma bimbang2kan diri tu macam mana nak jawab dengan Allah dari mana datang duit tu dan kemana di belanja kan. Susah tau nak jawab duit dari ECM Libra tau...berapa lama nak tunggu kat Masyar tuh! Pastu...bab ikhlas, bukan apa...takut kantoi.
Ainur68

Anonymous,  April 25, 2008 at 3:12 AM  

bodoh punya blog... baik aku melancap lagi bagus....

atau pun main dengan bini jinggo pun ok jugak...

blues untuk rakyat April 25, 2008 at 12:28 PM  

ekhhh..ekhhhh....

datang melawat dan pergi begitu saje....

takde ke gambar kj hulur wang EHSAN kat keluarga cina tu....

Anonymous,  April 25, 2008 at 8:46 PM  

blues untuk rakyat said...

"ekhhh..ekhhhh....

datang melawat dan pergi begitu saje....
takde ke gambar kj hulur wang EHSAN kat keluarga cina tu...."

Mungkin itulah kali pertama dalam hidup KJ berhadapan dengan manusia miskin dan bermasaalah.Satu pengalaman buat KJ supaya lebih prihatin kepada masyarakat yang tidak berkemampuan.Di-harap pengalaman begitu dapat menginsafkan beliau betapa baik nya nasib beliau....berpelajaran tinggi,terus dapat nikah dengan Nori. Macam kena loterilah gitu!

Anonymous,  April 29, 2008 at 2:36 PM  

heran aku.
kenapa la org benci sgt kat si kj ni ? kenapa ? ada yg ada jawapan kepada soklan simple aku ni ?

Anonymous,  April 30, 2008 at 9:37 AM  

mana ada org benci kat kj.. sume org sayang dia apa.. sapa baik dgn dia boleh jadi kaya raya beb.. dia ni lubuk mas, cuma satu jer masalah dia, mas tu dari duit titik peluh rakyat malaysia... itu yg seronok jer dia sapu, tak ingat dunia, termasuk ler kot bahagian saham enam beradik yg duduk bilik sempit ni.. go go kj.. you're the man !!

Anonymous,  May 3, 2008 at 9:46 PM  

KJ ni memang ada tokoh untuk jadi pemimpin no satu negara kelak..syabas KJ..buktikanlah kemampuanmu...satukan lah kembali semua pemuda2 umno dan bentuklah kembali umno...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP