Wednesday, April 9, 2008

Babi-pas dayus

By: jinggo

Projek ternakkan babi bernilai 100 juta yang telah diluluskan pada 30 Januari lalu oleh Kerajaan Campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP, PAS tetap diteruskan walaupun mendapat pelbagai bantahan dari rakyat Selangor dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Jika kerajaan campuran hendak sangat membina ladang ternakan babi takkanlah secara besar-besaran. Adakah ladang ternakan babi yang sedia ada masih tidak mencukupi atau pun Kerajaan campuran mahu menjadi pembekal babi terbesar diseluruh Negara sedangkan Cina, Hong Kong, Taiwan dan Singapura yang majoriti penduduknya berketurunan Cina telah lama menghentikan ternakan babi kerana ia membawa pencemaran teruk kepada sungai-sungai dan sumber air minuman.

Di manakah pendirian Parti PAS yang sebelum ini begitu lantang menolak projek ternakan babi dan menuduh Barisan Nasional (BN) menyokong projek tersebut semasa berkempen pilihan raya yang lalu. Hari ini lain pula ceritanya PAS diibaratkan seperti 'talam dua muka', mereka menyokong dan mempertahankan projek tersebut seratus peratus.

Di antara risalah yang diedarkan PAS sewaktu kempen pilihanraya yang lalu, PAS menyatakan : Teknologi terbesar dari Jerman, yang terbesar di Asia. Bersih, bau tak ada, katanya. Tapi 'babee' tetap najis! Buat apa ternak kat sini. Tempat lain tak ada? Yang tak ada orang duduk. Sementara ada peluang sekarang, gunakanlah. Jangan diperbodohkan lagi oleh mereka yang pentingkan perut sendiri!

Sekarang kita tahu siapa yang pentingkan perut sendiri…! Siapa yang menipu rakyat! Dan siapa yang tidak bersih!.

Rakyat sudah mula sedar sekarang memilih parti pembangkang adalah satu kesilapan besar dan diakui oleh masyarakat setempat yang banyak merasakan pemimpin Islam dalam parti PAS sudah hilang taringnya dan tunduk pada bangsa asing.

Apa sudah jadi kepada pemimpin Islam PAS dengan begitu mudah mereka menyokong projek ternakan haiwan yang diharamkan oleh agama kita.Di manakah laungan 'ALLAHU AKBAR','HASBI!!!' yang sering menjadi senjata peperangan PAS dimedan pertempuran politiknya ketika menentang UMNO.Kenapa tidak digunakan untuk menegakkan hak kaum melayu di Sepang.

Campakkan sahaja kopiah itu jika tidak mampu mempertahankan kaum Melayu dan menegakkan kebenaran dalam Islam. Sesungguhnya bersekongkol dengan orang kafir adalah satu dosa yang besar, sudah lupakan pemimpin PAS dengan perkataan tersebut.

Dimanakah perjuangan mereka selama ini yang kononnya memperjuangkan Islam dan mahu menjadikan Negara ini sebagai Negara islam. Apakah mereka sudah lupa projek ternabakan babi yang mereka sokong ini menjual maruah parti PAS yang dikenali sebagai sebuah parti Islam.

Oh… terlupa pula PAS kini sudah moden dan PAS bukan parti yang semata-mata memperjuangkan Islam, PAS sudah berubah arah dan rasa-rasanya tiada gunanya lagi PAS mengunakan nama Parti Islam Semalaysia, sebaiknya PAS harus mengunakan nama Parti Laknat Islam Semalaysia kerana pemimpin-pemimpinnya dayus.

86 comments:

Anonymous,  April 9, 2008 at 5:32 PM  

Makan duit babi, makan rasuah. Samo je. Semua untuk diri sendiri. Itulah UMNO. Orang lain buat semua salah, bila dia buat semua betul.

Macam Imam Besar Hadhari, boleh imamkan sembahyang, lepas tu boleh peluk perempuan bukan muhrim. Itu lagi besar DOSA. Pemimpin apo tu!!!Cakap tak serupa bikin.

Anonymous,  April 9, 2008 at 5:38 PM  

ahhh kepala hotak kau... sapa yang makan duit babi. dah terang lagi disuluh. daripada buat kandang babi lg baik buat rumah anak yatim. bangsat... sekongkol dengan yahudi.

sibabi,  April 9, 2008 at 5:40 PM  

babi,babi,babi,babi,babi,babi....
pas bacul, pas bacul, pas bacul

babi,babi,babi,babi,babi,babi....
pas bacul, pas bacul, pas bacul

babi,babi,babi,babi,babi,babi....
pas bacul, pas bacul, pas bacul

saravanan April 9, 2008 at 5:43 PM  

KJ~
please.
stand off against this bullshit.
my support is yours.
BN.
BN.
KJ.
KJ.

Anonymous,  April 9, 2008 at 5:53 PM  

Susah nk cari pemimpin ygn betul2 bersih sekarang ni. PAS "kononnya" (ayat TV3) dikatakan meluluskan kandang babi.
Yg BN pula meluluskan berbilion-lion kontrak utk kamaluddin Badawi.

pi mai pi mai yg untung nya si 'genius' Patrick Badawi dan kaum-kaumnya, dan lebihan belen sikit sbg duit saku utk kabelnya si KJ.

Anonymous,  April 9, 2008 at 6:05 PM  

khir toyo punye projek tu dulu..jadilah orang yang celik akal..6 bulan lagi insyaallah PR boleh berpeluang menerajui Kerajaan Malaysia..Sudahlah zalimi rakyat susah, lemah, daif dan hina macam kami ni..kami nak merasai nikmat keadilan, samarata, setiap orang akan merasai mati termasuklah orang yang memaki hamun dalam blog ni..mungkin nanti anda pulang dari kerja, maut menjemput..tak sempat nak minta maaf kat orang yang dimaki, seksa kubur amatlah pedih, saat mati dicabut nyawa..tak sempat bertaubat..takkan semua nak masuk neraka..malaikat mencatit apa yang kamu tulis ni..ya Allah..tak takut ke korang ni..

tapah oh tupah,  April 9, 2008 at 6:12 PM  

hidoooop BN..

khir,  April 9, 2008 at 6:50 PM  

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, mendakwa ladang ternakan babi berkelompok bernilai RM100 juta di Ladang Tumbuk, Kuala Langat diluluskan kerajaan negeri sebelum ini dan pihaknya hanya meneruskan projek itu.

Bagaimanapun, bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo menafikan kerajaan negeri pimpinannya pernah meluluskan projek ternakan babi moden sebesar itu.



Dr Khir menjelaskan, mesyuarat Exco yang dipengerusikannya pada 30 Januari lalu ada membincangkan perkara itu tetapi pada dasarnya meluluskan pembinaan ladang babi bersaiz kecil saja.

"Ketika itu, kita tidak bersetuju dengan saiz kawasan ladang kerana kita mahu kawasan yang lebih kecil untuk menempatkan ternakan babi. Lokasinya belum kita lulus kerana mahu mendengar pandangan penduduk kampung.

"Kita tidak mahu wujud ladang besar sehingga menjadi pengeksport babi. Sebab itu, kita minta (Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan Perindustrian dan Perdagangan) Datuk Tang See Hang, membuat kajian terperinci berhubung perkara ini," katanya ketika dihubungi semalam bagi mengulas keputusan kerajaan negeri meluluskan projek itu.

Anonymous,  April 9, 2008 at 9:39 PM  

Kalau mb dulu yang luluskan..ngape mb selangor skg plak yg laksanakan..kalau mcm tu..x payah jadi mb ler...MB dulu lagi berkuasa dr MB skg...DAP plak bangga le dpt buat kandang babi kat tempat melayu (cara cina DAP nak halau melayu)..kalau nak buat kandang babi buat ler kat pulau ketam (99% taucina)..PAS n PKR plak tunggu hangguk...

Mike Tyson Umno,  April 9, 2008 at 9:54 PM  

apa la nak bising pasal babi...

yang buat blog nie pun suka babi...
cerita pun letak cerita babi...
perangai pun macam babi....


sebab tu bila orang lain nak buat kandang babi UMNO marah....

potong line umno konon nya....


sebab tu ada pantun UMNO...


2 3 babi berlari
mana nak sama si babi tonyok
2 3 boleh ku cari
mana nak sama si babi UMNO..

Anonymous,  April 9, 2008 at 10:00 PM  

eh2 marah pulak kerajaan s'ngor nak buat kandang jingo n khairy ni??kenapa?give me one relevant point...ok ape buat tempat tinggal khairy...aku dulu luluskan projek tu,kerajaan pr baru s'ngor takdak visi, dia org xleh pikir pasal babi2 ni...aku yg buat tu dulu wei!!keisan la khairy sama jingo, mana mau tinggal???pikirlah wei!
-khir toyo-

muslim brothers,  April 9, 2008 at 10:36 PM  

Agaknye UMNO = BABI...projek ini Projek Khir Toyol yang buat k..
Dari: www.muslim-brothers.org

Anonymous,  April 10, 2008 at 1:25 AM  

Babi punya pasal jinggo nak heran.Yang pemimpin perangai RAKUS macam babi tak mau cakap.Apa jinggo ingat politik wang.rasuah,menipu,tipu daya bukan perlakuan HARAM.

Cuba lah buat "thread" pasal RASUAH boleh tak jinggo? Kenapa takut member2 kau terasa ke? bloody asshole!

Anonymous,  April 10, 2008 at 2:49 AM  

EH,,BABI2 YG BERSEPAH DALAM BANGUNAN UMNO XDE ORG KOMPLAIN PON...XPE,BABI NI DAPAT BAGI DUIT KAT JINGGO....HAHAHA

Anonymous,  April 10, 2008 at 3:07 AM  

umno ni suke cari kesalahan orang laen....rakyat pun dituduh sabotaj,,x reti nak brtanggungjawab lgsung...kalau kalah,,kalah la!!!!!

ummu,  April 10, 2008 at 10:53 AM  

Dulu isu ni kat Melaka, skrg berjangkit kat Selangor lak pasal isu ni. Isu ni kalau x settle maka PAS akan jadikan ini satu lagi agenda mereka dalam manifesto mereka iaitu menghalang ternakan babi. Yang kita pun satu, dah tahu babi banyak bawa masalah pun benarkan babi diternak secara besar-besaran. Lagi satu kita kena ingat, yang naya nanti orang kita yang duduk berhampiran kawasan tu. Akhirnya orang-orang BN yang terpaksa terima akibat kesan pembangkang memerintah Selangor. Ini la akibat kesilapan x undi BN lalu.

Anonymous,  April 10, 2008 at 11:40 AM  

Penyokong PAS menyokong membuta-tuli dah terang-terangan projok ini tak mendatang faedah, masih jugak nak sokong pemimpin mereka.

Kalau BN yang buat projek ni sure siap keluar dalil & fatwa lagi...

Pas gila kuasa!!!

Anonymous,  April 10, 2008 at 11:46 AM  

Waktu Pas kempen kat Sepang & Melaka kutuk BN tak ambik apa2 tindakan pasal kes babi nih...

Tapi bila Pas dapat kuasa BUKAN AMBIK TINDAKAN MENGURANGKAN KANDANG BABI MENAMBAHKAN LAGI KANDANG!!

Kesimpulan:
1) PAS tidak pegang pada janji - SIFAT MUNAFIK YANG TIDAK PATUT ADA PADA PEMIMPIM.
2) Rakyat tertipu dgn janji palsu PAS

Anonymous,  April 10, 2008 at 11:57 AM  

PAS (Pakatan Rakyat) baru sebulan pegang kuasa dan baru jadi exco dah approve projek babi 100 juta...

Kalau 25 tahun macam UMNO dah memerintah negara tak. Tak tahu laaa TRILLION2!! WANG NEGARA DIBAZIRKAN UNTUK PROJEK TAK BERFAEDAH!!!!

Anonymous,  April 10, 2008 at 12:00 PM  

kalu yer pun Projek Khir Toyo (Walaupun hakikat nyer masih dalam discussion)..

Apa peranan Pas?

samseng jelai,  April 10, 2008 at 12:25 PM  

untuk mendapatkan babi..perlu men"DAP"atkan "PAS" barulah "ADIL"

harimaut maut,  April 10, 2008 at 12:29 PM  

samseng jelai..u mmg kreatif dan kelakar la..

khalid ibrahim di lunch ngan babi..kalau die tak dapat babi..dia akan mendapat penyakit sawan babi yang gila babi kronik...

kakitidur April 10, 2008 at 2:06 PM  

UMNO kan dah lama memBABIkan orang.

kakitidur April 10, 2008 at 2:06 PM  

Dalam UMNO kan banyak babi.

kakitidur April 10, 2008 at 2:07 PM  

Pembetulan. Dalam UMNO kan banyak orang yang berperangai macam babi.

kakitidur April 10, 2008 at 2:07 PM  

UMNO sekarang pun kan dah macam babi.

kakitidur April 10, 2008 at 2:08 PM  

Dalam UMNO kan ada KJ yang berperangai macam babi.

kakitidur April 10, 2008 at 2:09 PM  

UMNO dan babi itu sinonim

Anonymous,  April 10, 2008 at 2:11 PM  

Mana lebih hina? BABI yang sememang nya BABI ataupun manusia tetapi berPERANGAI BABI??

Anonymous,  April 10, 2008 at 2:35 PM  

Mana lebih hina? BABI yang sememang nya BABI ataupun manusia tetapi berPERANGAI BABI??


mangkuk2 hayun dlm UMNO la,,espcially si jinggo....hahaha
manusia berkepala babi....

Anonymous,  April 10, 2008 at 2:44 PM  

ba-B-N
ba-B-N
ba-B-N
ba-B-N
ba-B-N
ba-B-N
ba-B-N
ba-B-N
ba-B-N........
sinonim betul la....

Anonymous,  April 10, 2008 at 3:08 PM  

Cina makan babi..
Kalau depa buka ladang babi besar besaran tu hak mereka... mereka juga rakyat malaysia...

Orang Islam tak makan babi...
Jadi kita bukalah ladang lembu ke..ladang kambing ke ...ladang ayam ke secara besar besaran....

Ini tak ladang ayam besar besaran cina punya ..
Ladang kambing besar besaran cina punya ...
Ladang lembu orang putih punya...
Apa yang kita punya di Malaysia ni semuanya dah depa ambil...yang tinggal kuasa politik yang kini semakin lemah...
Kita hanya tau melalak...tak tentu pasai... salah menyalahkan..PAS kata UMNO tak betul UMNO kata PAS tak betul...sapa betul pun kita tak tau...tak pernah nak maufakat bincang elok elok...

gadoh melayu lawan melayu... cina ketawakan kita ...Biar melayu bodoh tu bergaduh ...cina tambah kaya...


by,
Anak Melayu Jati

Anonymous,  April 10, 2008 at 3:22 PM  

Korang ni sudah2 sudahlah seksa rakyat..PR pilihan kami..macam budak2 bergaduh..umur korang ni berape ha? nak tanya skit?..matanglah..entah2 tak layak mengundi pun..sedahlah kutuk rakyat macam kami ni..korang wat mcam ni ko tau tak dosa kamu dengan rakyat selangor?BN ni asyik nak bangkang je..hati aku kecewa dan remuk dengar korang ni memaki sama islam..aku tak maafkan orang2 yang memaki kerajaan pilihan rakyat..tak takut pada Allah ke korang ni..!!!:(

Anonymous,  April 10, 2008 at 3:27 PM  

Babi pun nak jadi isu..kita orang Islam ni jangan makan atau sentuhjelah..apalah orang Melayu nak kecoh sangat..banyak lagi benda penting perlu ambik tahu..semua orang tahu babi hara,..tapi ada orang yang geli pada babi, tak geli pada zina, pada arak, pada dadah, pada judi..membunuh..banyak lagi isu2 besar tu kan..sudahlah jadi macam budak2..memalukan islam je..Melayu tak semestinya Islam, hendaklah perjuangkan Islam lebih daripada bangsa/puak/kabilah..ambik contoh zaman Quraisy dulu..tak sia2 gitu

Anonymous,  April 10, 2008 at 3:40 PM  

babi,babi,babi,babi alahai...babi

Melayu gadoh babi jadi mangsa...
Anak babi... gila babi...macam babi ... babi gila ....UMNO babi... PAS babi alahai nelayu.... melayu..

Orang melayu ni tak nak salahkan diri sendiri... asyik nak salahkan babi...

Babi tetap babi.... melayu tetap melayu...layu dan terus layu...
Pejuang melayu dulu bejuang agar melayu terus maju... sanggup korbankan diri untuk melayu... sekarang ni melayu mana nak bejuang untuk mealayu.... semua melayu berjuang untuk berkuasa dan untuk mendapatkan harta...
Dipilih sebagai pemimpin bukan kerana berkorban jasa membangunkan bangsa melayu ... tapi kerana mahirnya membodek dan mengampu...jadilah bangsaku kian lesu...UMNO parti kaum melayu kini sudah haru biru...ditakdbir pemimpin kaki korapsi dan melahap duit rakyat....

by,
Anak Melayu Jati

Anonymous,  April 10, 2008 at 6:05 PM  

Sekonyong-konyong babi mencuri perhatian ramai di Selangor. Belum pun sempat para Exco Kerajaan baru Pakatan Rakyat memanaskan kerusi-kerusi pejabat di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, di Shah Alam, sekumpulan penyokong Umno daripada Sepang sudah datang menunjuk perasaan kerana babi.

Sebenarnya babi bukanlah isu baru di Sepang. Sejak puluhan tahun penduduk Melayu di Sepang sudah pun hidup bersama makhluk Allah itu. Mereka sudah terbiasa dengan segala macam masalah yang timbul daripada ternakan babi tidak terkawal di kawasan yang diwakili BN itu.

Bagaimanapun, pengumuman kerajaan negeri untuk meluluskan projek ternakan babi secara moden di situ tiba-tiba mengundang protes. Alasannya, projek itu kononnya bersaiz mega dan boleh memburukkan lagi pencemaran alam sekitar.

Para penduduk di Kampung Tanjung Sepat, Sepang misalnya mendakwa aktiviti ternakan babi yang tidak terkawal di era pemerintahan BN mengakibatkan kemusnahan alam sekitar yang teruk hingga menyebabkan penduduk hilang mata pencarian.

Kegiatan itu menyebabkan perairan sekitar kawasan tersebut tercemar teruk hingga menjejaskan aktiviti nelayan di samping kerosakan harta benda.

Utusan Online memetik kenyataan Pengerusi Persatuan Nelayan Kampung Kundang, Shahamid Sanusi, bahawa aktiviti membuat belacan yang menjadi salah satu punca mata pencarian utama penduduk sukar diteruskan kerana kekurangan udang geragau yang menjadi sumber utama dalam pembuatan belacan.

Semuanya kerana pencemaran najis babi.

Menurut Shahamid, selain Tanjung Sepat, pantai sekitar kampung Tumbuk, kampung Gadong, pekan Tanjung Sepat dan Batu Laut juga terjejas teruk akibat pencemaran sisa buangan najis babi.

Kekurangan udang geragau juga menyebabkan kilang memproses belacan bernilai RM100,000 yang dibina oleh Jabatan Perikanan kini terbiar.

Utusan Online turut memetik kenyataan Ketua Kampung Batu Laut, Bajuri Pakeh yang mendakwa banyak kawasan paya bakau di situ telah musnah akibat pencemaran.

Beliau juga bimbang kemusnahan akan menjadi lebih teruk kerana ramai pengusaha ladang babi kini sedang membesarkan kandang masing-masing.

?Jika tidak dikawal, saya tidak boleh bayangkan apa akan terjadi pada alam sekitar di kawasan ini malah sektor pelancongan termasuk homestay juga akan terjejas,? katanya.

Seorang penduduk, Noridah Endut memberitahu, tanah tepi laut seluas satu hektar milik keluarganya juga telah musnah akibat pencemaran.

?Dahulu kawasan itu pernah digunakan untuk menanam sayur-sayuran selain menjadi tempat berehat sekeluarga. Kini semua kehidupan telah mati dan pasir menjadi hitam,? katanya.

Ketua Unit Peladang Kampung Tanjung Layang, Saharudin Mohd. Said pula berkata, ramai penduduk di kawasan itu terpaksa mencari kerja di luar kampung untuk terus menyara keluarga masing-masing.

??Tinggal di kampung pun tidak ada guna. Bukan boleh turun ke laut lagi,? katanya.

Itulah rungutan para penduduk di kawasan terbabit ekoran legasi penternakan babi tidak terkawal oleh bekas kerajaan BN Selangor.

Jadi apakah langkah penyelesaiannya? Adakah dengan hanya mengeluh dan menunjuk perasaan masalah itu boleh selesai? Apatah lagi ladang-ladang babi yang tumbuh bagai cendawan di daerah Sepang wujud sejak berpuluh tahun lalu di bawah 'perlindungan' kerajaan BN?

Pengumuman Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bahawa kerajaan negeri meluluskan cadangan membina ladang ternakan babi moden di Kampung Tumbuk, Kuala Langat perlu disambut baik penduduk jika mahu isu ini diselesaikan segera.

Kawasan yang dicadangkan juga terletak di kawasan Sepang yang telah pun menjadi tapak utama ladang babi.

Sehubungan itu, wakil-wakil penduduk sepatutnya mengambil inisiatif bertemu dan berbincang dengan kerajaan negeri untuk memberi cadangan dan input berguna bagi mempastikan usaha memusat dan menternak babi secara terkawal ini berhasil.

Para penduduk Melayu di kawasan terbabit perlu lebih berhati-hati dan tidak terikut-ikut dengan hasutan kumpulan desperado politik yang mahu menangguk di air keruh.

Ketika kumpulan desperado ini memerintah negeri, tiada sebarang langkah proaktif diambil bagi menyelesaikan masalah ternakan babi secara berleluasa ini. Malah ternakan babi secara tidak terkawal bukan sahaja berlaku di Sepang, Selangor, malah di Paya Mengkuang, Melaka dan Bukit Pelanduk, Negeri Sembilan - negeri kubu kuat Umno dan BN.

Sikap tidak bertanggung jawab BN ini diserlahkan lagi oleh kenyataan bekas MB Selangor, Dato' Seri Mohd Khir Toyo.

Ketika menjawab penjelasan Abdul Khalid bahawa projek itu telah diluluskan oleh kerajaan BN negeri, dan kerajaan Pakatan Rakyat hanya meneruskan apa yang dirancang; Mohd Khir yang kini dilanda sindrom mudah lupa memberi kenyatan berikut:

?Kerajaan negeri dahulu hanya bersetuju meluluskan projek untuk skala kecil, itu pun belum ditetapkan lokasinya.

?Kalau penduduk setempat membantah atau penternak tidak bersetuju, kita akan batalkan projek itu,? katanya dengan muka selamba.

Begitulah tahap kredibiliti beliau di mata umum sama seperti penafiannya terhadap perjanjian perbekalan air yang dimeterai dengan Puncak Niaga (yang didapati merugikan rakyat) sehari sebelum tarikh pilihan raya umum 2008!

Baru sebulan Kerajaan Pakatan Rakyat memerintah Selangor dan babi bukan satu-satunya masalah warisan kerajaan BN negeri yang perlu diselesaikan kerajaan baru. Banyak isu-isu lain yang perlu diberi perhatian utama seperti masalah perumahan rakyat dan pembangunan tidak terkawal yang mencemar alam sekitar.

Tidak seperti bekas kerajaan BN negeri yang angkuh dan sombong bila berhadapan rakyat, kerajaan negeri Pakatan Rakyat pastinya lebih mesra dan mengutamakan kebajikan rakyat.

Demonstrasi perlu bagi menghadapi kerajaan yang angkuh dan enggan menerima pandangan rakyat. Ia jalan penyelesaian akhir yang dibolehkan demokrasi walaupun dimomokkan sebagai 'haram' oleh BN dan media yang dikuasai mereka.

Tetapi sebelum berdemonstrasi dan terpengaruh dengan hasutan golongan desperado politik untuk berdemonstrasi, adalah lebih baik untuk para penduduk - rakyat Selangor - untuk berdialog dan menyatakan pandangan mereka kepada kerajaan rakyat yang memerintah.

Rasanya, Menteri Besar dan anggota Exco Kerajaan Negeri tidak keberatan untuk menerima kunjungan para pemimpin masyarakat Melayu Sepang bagi berbincang dan menyelsaikan masalah yang diwarisi daripada kerajaan BN negeri ini.

beruk,  April 10, 2008 at 7:14 PM  

kesian kau babi....dulu aku teruk kena kutuk...sekarang kau lak... kesian aku nengok...
aku takut pulak nanti kawan2 kita kena nasib yang sama kang. macam singa, ulat bulu, tapir, ikan tongkol, burung hantu....ish ish..apa la manusia ni...akal letak kat mane? lutut ke dei??..

Anonymous,  April 10, 2008 at 9:11 PM  

ko patut trima kaseh kat pas, sbb dia tak lawan la ko leh idup wahai jingo, dulu ko cakap ko suka makan babi...jgn jadi talam dua muka la jingo...tu tgh taip blog pun duk pekena babi!pastu lagi khairy pun nak jugak kerajaan selangor bina kandang untuk dia...tolong la terima kasih sikit!!

Anonymous,  April 10, 2008 at 9:18 PM  

Babi oh babi... kenapa lah hang ni babi....,

Babi haram disisi islam...dan kita berpegang kuat dengan ajaran tu.. dan itu akan kekal selamannya...Babi adalah haram..

judi adalah haram...
tapi kasino terbesar di asia terletak digenting
Orang islam dilarang kesana tapi ada yang pergi ga...tak kecoh pun BN

Arak adalah haram ....
kilang arak ,pusat hiburan tumbuh bak cendawan ...
Arak tetap haram.....
Ramai orang islam meminumnya tak gempak pun BN...

Zina adalah haram....
di merata tempat malaysia orang berzina...dapat anak buang tong sampah.... BN tak hairan pun

Rasuah, makan duit rakyat tak yah cerita lah....semuanya haram...haram dan diharamkan dalam islam... tapi itu yang dilakukan oleh pemimpin negara...dan kekal selamanya selagi pemimpin yang korapsi tu tak dilucutkan jawatannya... tapi apa yang berlaku bukan dilucutkan tapi diberi kepercayaan lagi menerajui kementerian Luar Bandar...

Kagum sungguh deangan orang melayu ANG BERAGAMA ISLAM melaksanakan hukum dan larangan agama...

Apa nak buat..
dah tanda akhira zaman....
Umat islam bertambah kufur dan melangar perintah agama..

By,
Pemuda kotaraya

menantu mail kengkang,  April 10, 2008 at 9:35 PM  

jinggo...

PR kat selangor nak bela babi engkau bising...
KJ dera badawi kat putrajaya kau tak heran

anwar ibrahim,  April 10, 2008 at 9:55 PM  

kan dah tau babi tue haram...yg pi wat gak apsal???..

Anonymous,  April 10, 2008 at 10:08 PM  

kelakar lah...yg pencemaran yg ditunjuk2 tu hasil drp sistem yg tidak teratur n terjadi bukan dlm masa yg singkat selepas 8 mac baru nie.msti amik masa jgk kan nak terbentuk pencemaran.so,mybe diorng tu nak cadangkan n buat satu sistem yg lebih teratur & moden.kita tunggu & lihat ada penambahbaikan ke tak..kalu x,baru lah kite hentam..kalu berjaya,ok ape,pencemaran pun x dak...kesian bumi kite nie..aku x kesah sape2 yg buat kerja,asalkan ada kebaikan n bumi ni dpt disejukkan drp pencemaran2..aku sayangkan bumi je..sape2 yg nak perintah ikut dioranglah...janji x buat kerosakan makin banyak..kalu x puas hati,kita tunggu la nex pru...kejap je 4 tahun beb...kesian babi2 di politikkan..

Anonymous,  April 10, 2008 at 11:05 PM  

Babi oh babi... kenapa lah hang ni babi....,BN dah marah kat hang pulak...kesihan hang..PKR bukan nak suruh orang islam makan babi pun..PKR nak kumpulkan ladang babi tu di satu tempat...supaya ladang ladang babi tak bersepah di selangor...tapi apa yang jadi...cemuhan orang orang BN...

Tapi mereka tak hirau pulak ... benda benda lain contohnya judi arak , zina..
judi juga adalah haram disisi islam...
Sama cam Babi...salah satu dosa dalam islam..
tapi kasino terbesar di asia terletak digenting...tak ada usaha pun nak haramkannya oleh BN .. Mereka tak kutuk pun BN..Inilah orang orang UMNO tak yah cakap dah lama kenal ....

Arak adalah haram ....
kilang arak ,pusat hiburan tumbuh bak cendawan ...
lesen pusat hiburan tetap ada...
kalau nak diharamkan dah lama dah... tapi BN tak buat pun...Penyokong penyokong BN tak bersuara pun untuk menutup pusat hiburan tu...ramai orang orang UMNO
meminum arak penyokong UMNO tak bersuara pun kerana bagi mereka semua yang BN buat semuanya betul kerana mereka sebab mereka beragama islam tapi taat setia pada UMNO dan pemimpin BN...

Zina adalah haram....
di merata tempat malaysia orang berzina...dapat anak buang tong sampah.... Apa usaha UMNO...
Melayu Murtatd disana sini..memalukan UMNO ...Apa tindakan UMNO...Last sekali Imam UMNO kata orang islam boleh tukar agama yang mereka suka...sedih sangat sedih...


tapi penyokong UMNO tetap mempertahankan perbuatan pemimpin mereka.. pemimpin mereka ....
Bertaubatlah penyokong UMNO ...


By,
Pemuda kotaraya

Anonymous,  April 10, 2008 at 11:47 PM  

Dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri pada 2 April 2008, Pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor yang baru merasakan wajar meneruskan projek tersebut dengan memantapkan lagi proses pelaksanaan memandangkan kawasan tersebut sememangnya sudah menjadi tapak ladang babi utama di negeri Selangor dan ia memenuhi piawaian kualiti yang tinggi selaras dengan kehendak Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan Kerajaan Negeri Selangor.




Sebarang bahan buangan dari ladang tersebut akan diguna semula dalam bentuk biogas untuk menjanakan elektrik, air untuk pembersihan ladang serta penanaman makanan untuk babi yang diternak. Justeru, tiada bahan buangan yang akan menjadi sisa dan keluar dari kawasan ladang tersebut. Pada masa yang sama, menerusi projek ini, tiada ladang-ladang khinzir baru akan diluluskan di negeri Selangor dan semua ladang babi di luar kawasan ini dikehendaki memindahkan operasi mereka ke Projek Modern Pig Farming. Ini sejajar dengan dasar Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani agar sebarang usaha penternakan babi dilakukan di satu tempat untuk memudahkan kawalan dan penyeliaan bagi pihak berkuasa.




Kerajaan Negeri juga berhasrat memperkenalkan dasar 'one stop' yang sama bagi penternakan yang lain bagi menjadikan industri penternakan lebih efisyen dan dapat diteruskan di sebalik kemajuan pesat Selangor. Kerajaan Negeri Selangor yang baru di bawah Pakatan Rakyat antara Keadilan, PAS dan DAP berhasrat menyelesaikan masalah perniagaan, sosial dan budaya masyarakat pelbagai kaum dengan meluluskan projek ini dan melaksanakan dengan adil dan saksama dengan mengambilkira keharmonian hidup berbilang kaum di Selangor.

Anonymous,  April 10, 2008 at 11:51 PM  

Kilang arak boleh, ternak babi kenapa tak boleh ?

SHAH ALAM 7 April - Semua tiga Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor dari parti Pas tidak menghalang pelaksanaan projek ladang penternakan babi bernilai RM100 juta di Sepang.Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan negeri, Dr. Halimah Ali berkata, Pas menyokong projek itu selagi ia tidak mencemarkan alam sekitar.
"Kita tidak ada masalah, kita sokong. Kita orang Islam hanya diharamkan daripada memakan daging babi tetapi orang bukan Islam pula mereka makan babi. Itu hak mereka. Kita sangat rasional untuk kegunaan mereka," katanya.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional Pas Pusat berkata demikian ketika ditemui sewaktu mengiringi pertemuan antara Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng di sini hari ini.

Dua lagi Exco Selangor dari Pas ialah Datuk Dr. Hassan Mohamed Ali yang memegang potfolio Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam manakala Iskandar Abdul Samad ialah Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan.

Menurut Dr. Halimah, pihaknya menyokong semua projek yang baik serta menepati piawaian antarabangsa dan keadaan itu berbeza dengan penternakan babi di Melaka yang mencemarkan alam sekitar.

"Masalahnya sentimen orang Melayu seolah-olah babi lebih besar dosanya daripada rasuah dan jenayah, pada hal kita tidak boleh makan sahaja, pegang pun boleh tetapi nak kena samak," katanya.

Selain ini perlu diingatkan bahawa babi adalah makanan bagi orang bukan Islam, Islam juga tidak boleh menganggu cara hidup , makan, minum dan agama bangsa lain.

Persoalannya di Selangor terletaknya kilang arak yang terbesar dirantau ini, itulah peninggalan kerajaan BN yang lalu. Arak juga haram bagi orang Islam tetapi orang Islam masih sanggup meminumnya. Namun begitu kita katakan bahawa haramnya babi tetapi orang melayu dan Islam tidak sanggup memakannya.

Jadi apalah salahnya selagi tidak ada pencemaran dan diselia dengan baik hasrat tersebut mesti diluluskan kerana itu hak bangsa lain yang wajib dihormat.

Termasuklah memelihara binatang yang dihalalkan dalam Islam seperti ayam, lembu dan kambing. kalaulah menyebabkan pencemaran kita pun bantah dan tidak akan menyokong.

Anonymous,  April 11, 2008 at 2:23 PM  

menjalankan ladang ternakan babi berkelompok bernilai RM100 juta ; lebih baik daripada RM100 juta ditelan oleh peminpin2 BN..

Anonymous,  April 11, 2008 at 4:22 PM  

AKU LEMPANG JUGAK BN NI KANG! NYAH KAU DARI BUMI MALAYSIA..BN PERLU DIMUSNAHKAH TERUS DARI BUMI MALAYSIA..TAK PAHAM APA YANG DIPERJUANGKANNYA..MENGARUT..

Anonymous,  April 11, 2008 at 4:27 PM  

LEBIH BAIK WUJUDKAN DARIPADA KASI RASUAH AMALAN BN , POLITIK WANG RM 100 JUTA, ADA HATI NAK BELI DAP RM 65 JUTA..CERMIN MUKA DULU LAH BN..KAPAL SELAM BERJUTA2 TAK KECOH..BANYAK CANTEKKK..AKU TERAJANG SAMPAI LUMPUH BN NI..

apanama April 11, 2008 at 5:42 PM  

Awat la hang khalid? hang nak popular sangat ka?tapi tak tahu cara. kalau cakap dalam press conference tergagap-gagap. Dah tahu projek babi yang 100j ni sensitif pada orang melayu dan islam hang nak buat jugak. Awat hang takut dengan tu DAP ka? atau hang takut pada Teresa tu? Baru sebulan jadi MB , ini kah hadiah yang hang bagi pada rakyat selangor? Apa jenis manusia hang ni? kalau nak buat jugak buat di Seputih (tempat Teresa laknatullah)
Lebih baik hang cancel saja projek babi ni. Kalautak hang akan menghadapi protes besabesaran dari seluruh rakyat selangor.Kau jgn lupa , lepas ni orang dah undi PKR.
PKR kena tukar pada PKB (PARTI KANDANG BABI)PAS memang BACUL. Hassan Ali boleh potong kote hang.

Anonymous,  April 11, 2008 at 10:11 PM  

umno la babi besar .. kj pun ada keturun babi skit kalo perati btul2 .. tak layak hidup kat bumi nih .. layak jadi babi tonyok jer kj tuh

Anonymous,  April 11, 2008 at 11:49 PM  

Hang pa tak fahamke...
Sebarang bahan buangan dari ladang tersebut akan diguna semula dalam bentuk biogas untuk menjanakan elektrik, air untuk pembersihan ladang serta penanaman makanan untuk babi yang diternak. Justeru, tiada bahan buangan yang akan menjadi sisa dan keluar dari kawasan ladang tersebut. Pada masa yang sama, menerusi projek ini, tiada ladang-ladang khinzir baru akan diluluskan di negeri Selangor dan semua ladang babi di luar kawasan ini dikehendaki memindahkan operasi mereka ke Projek Modern Pig Farming. Ini sejajar dengan dasar Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani agar sebarang usaha penternakan babi dilakukan di satu tempat untuk memudahkan kawalan dan penyeliaan bagi pihak berkuasa.

Anonymous,  April 12, 2008 at 12:49 AM  

"Anonymous said...
umno la babi besar .. kj pun ada keturun babi skit kalo perati btul2 .. tak layak hidup kat bumi nih .. layak jadi babi tonyok jer kj tuh"

Jangan cakap macam tu, tak bagus. Kononnya, babi yang terhina, kesian kat babi, hahahah.....

ahmad,  April 12, 2008 at 12:27 PM  

aku rakyat melayu sepang dan duduk disepang. aku menjemput korang pindahlah kemari sebab 'tak lama lagi kawasan ini akan aroma-free,taik babi-free, indah serta selamat'. PKR/PAS yg dulunya ingin membela rakyat melayu semuanya dah jadi penyokong projek babi DAP yg keras kepala dan tak mesra rakyat rupanya.Carilah tempat yg jauh dari penempatan orang.Buat kajian sendiri,jgn salahkan orang lain kalau x berjaya. Yg derita rakyat.MB tetap kaya raya.

ahmad,  April 12, 2008 at 1:03 PM  

Sekali lagi aku berharap, exco pas/mb pkr selangor yg menyokong projek babi ni sedarlah. Jgnlah berpolitik-mengampu utk kedudukan. Amanah lah dgn janji. Kalau tidak korang samalah juga spt pemimpin terdulu yg korang kutuk.Fikirlah kpd rakyat yg telah memilih kau org sbg pembela, bukan utk menjadi pemimpin ego yg tidak boleh mendengar suara rakyat. ALIHKANLAH ladang babi tu jauh dari penempatan orang.Rakyat2 pula fikirkanlah,adakah tempat kesusahan/bencana/sesak/projek berdekatan dgn rumah pemimpin (apa parti pun) yg dah sedia senang tu? Tidak kan....jadi kita fikirlah sbg rakyat biasa ni.Rakyat gaduh sama sendiri, pemimpin macam tu juga.Tak ada direct effect kat diorang pun. Salam.

Anonymous,  April 12, 2008 at 4:11 PM  

Hang pa tak fahamke...
atau sengaja nak besar besarkan isu babi tu.. untuk menunjukan PKR tu jahat...

"Sebarang bahan buangan dari ladang tersebut akan diguna semula dalam bentuk biogas untuk menjanakan elektrik, air untuk pembersihan ladang serta penanaman makanan untuk babi yang diternak. Justeru, tiada bahan buangan yang akan menjadi sisa dan keluar dari kawasan ladang tersebut. Pada masa yang sama, menerusi projek ini, tiada ladang-ladang khinzir baru akan diluluskan di negeri Selangor dan semua ladang babi di luar kawasan ini dikehendaki memindahkan operasi mereka ke Projek Modern Pig Farming. Ini sejajar dengan dasar Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani agar sebarang usaha penternakan babi dilakukan di satu tempat untuk memudahkan kawalan dan penyeliaan bagi pihak berkuasa."

Anonymous,  April 13, 2008 at 5:07 PM  

(salah satu cara berkempen UMNO semasa PRU12 yang lalu)

Biasanya, kalau orang marahkan sesuatu, ringan saja mulut tu nak cakap ‘babi’, sehinggakan kereta kancil pun dah jadi kereta babi. Sebabnya, dalam mencari tempat parking kereta, ternampak satu ruang kosong. Lalu meluru lah dia ke tempat kosong tersebut, tetapi bila hampir di tempat yang disangka kosong itu, ternampaklah dia akan sebuah kancil yang telah diparking di situ. Lalu ringan je mulut dia menyumpah “babi…”

Itulah kisah kereta kancil jadi kereta babi.Apa kaitan dengan ladang babi Mega di Selangor?
Tetapi dalam kes projek Ladang Ternakan Babi Mega di Selangor ni, siapa yang babi? Babi itu kah yang babi atau orang yang mempolitikkan isu ini yang ‘babi’, atau orang yang tak mengaku meluluskan projek ini yang babi? Lantaklah, tak kuasa nak menyumpah orang. Faktanya, kalau dilihat kepada enakmen penternakan babi sebagaimana terdapat dalam laman web Jabatan Haiwan Selangor, masih lagi mengguna pakai akta tahun 1991. Tak tahulah kalau sudah ada akta yang terkini. Kalau ada, bermakna JPH Selangor tak buat kerja untuk update laman web mereka.
PRINSIP PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG
________________________________________
5. Enakmen Pengawalan Penternakan Babi 1991
Objektif Operasi
Pewartaan Enakmen ini adalah bertujuan untuk menentukan supaya semua aktiviti penternakan babi di negeri ini dijalankan secara terkawal mengikut syarat-syarat pelesenan dan mengamalkan sepenuhnya konsep mesra-alam seta mengambilkira sensitiviti masyarakat sekitar.
Kawasan Penternakan Babi(Pig Farming Area)
Di negeri ini Kawasan Penternakan Babi belum dikenalpasti dan diwartakan. Bagaimana pun menjelang Julai 1998, lesen Penternakan Babi Sementara akan dikeluarkan kepada ladang-ladang babi yang mematuhi syarat-syarat Jabatan.
Hukuman
Hukuman denda sehingga RM 15,000.00 atau penjara 3 tahun atau kedua-duanya sekali boleh dikenakan terhadap penternak-penternak yang didapati menjalankan aktiviti penternakan babi tanpa lesen yang sah.
________________________________________
Akta ini jelas untuk mengawal penternakan babi di Selangor supaya mesra alam dan mengambil kira sensitivity masyarakat, terutama orang-orang Islam. Namun begitu kelemahan penguatkuasaan baik dari pihak PBT mahu pun JPH sendiri telah menyebabkan banyak berlaku pencemaran alam dan gangguan kepada masyarakat Islam sebagaimana laporan2 media. Contoh yang masih saya ingat ialah pencemaran Sungai Langat. Untuk maklumat lanjut, sila rujuk Karam Singh Walia.

Manakala mengikut kata Sdr Khir Toyo, matlamat pengeluaran babi di Selangor ialah untuk kegunaan tempatan saja iaitu sekitar 250,000 ekor. Dan jika dibanding dengan statistik ladang babi di Selangor, yang berjumlah 147 buah, purata satu ladang babi menternak 1700 ekor babi. Banyak tu!!!

Bayangkanlah, 1700 ekor babi dalam satu ladang. Satu Selangor ada 147 buah ladang, bermakna 147 buah kampong atau pekan dalam Selangor ada 1700 ekor babi di dalamnya (purata). Berapa banyak sungai yang tercemar? Berapa banyak kawasan yang udaranya tercemar? Bearapa banyak lalat2 yang singgah bagi salam kat penduduk Islam Selangor dengan membawa bersama sisa2 babi?

Bandingkan pula dengan hanya satu kawasan saja di Selangor ini yang dikhususkan untuk ternak babi. Tempat lain tak boleh, Hanya di kampong Tumbuk, Sepang sahaja yang boleh ternak babi. Tempat ini pula memang telah menjadi tapak utama penternakan babi di Selangor, bukan isu baru. Cuma yang digembar gemburkan ialah nilai 100 juta itu nampak seperti ‘mega’ dari segi saiznya. Walhal kalau dikaji kenyataan MB Selangor, ladang tersebut merupakan ladang moden yang akan ‘recycle’ balik segala hampeh2 babi untuk kegunaan babi juga tanpa keluar dari kawasan mereka. Bermakna satu bentuk system penternakan yang sofistikated. Itu yang membuat kosnya tinggi, bukan kawasannya yang mega. Penternakan babi ini lebih kepada ‘feedlot’ bukan jenis lepas bebas. Jadi, bagi saya yang tak makan babi ni, tak nampak pula apa masalahnya dengan cadangan ini. Lagi baik ada lah!

BROGA
Kita ni kalau nak membangkang tu, biarlah kena bendanya.Sebagai orang yang terlibat dan minat dengan industri binaan dan industri2 hilirannya, saya cukup terkilan apabila projek incinerator Broga dibatalkan. Bukannya saya ada syer, tapi dari segi praktikalnya saya amat bersetuju dengan cara pelupusan sampah melalui system incinerator. Tetapi orang kita ni memang kaki bangkang. Projek ini, tak silap saya semasa Khir Toyo jadi MB. Kena bantah, sampai court, dan akhirnya batal. Sudahnya, berapa tempat di Selangor ini yang jadi tempat buang sampah? Sampai satu tahap, tutup dengan tanah. Cukup haul, buat rumah. Bila dah siap rumah, baru padan muka. Bau busuk entah dari mana la, udara tercemar sampai besi2 pun berkarat, semut banyak, anai2 takyah cerita la, macam2 lah. Tempat sampah katakan!

Ha.. bangkang la lagi ikut sedap perut! Apa guna ada anak watan yang ada ilmu kalau tak mau guna ilmu? Bangkang ikut nafsu,sebab ada kepentingan, atau bangkang sebab saja suka bangkang, nama lagi NGO. Tak buat kerja, tak dapat peruntukan. (nota: kebanyakan NGO mendapat peruntukan dari kerajaan).Atau bangkang sebab tak tau, tapi dah orang lain bangkang, kena la bangkang, nanti orang kata apa pulak. Yang TV3 tunjuk dalam Dateline kul 12 tadi tu, takde orang lain dah tu. Orang UMNO lah tu yang protes depan pejabat MB pasal isu ladang babi mega ini.

Itu yang saya tertanya-tanya ni, faham ke dia orang ni? Entahlah, siapa yang babi ni? Walaupun babi ni makhluk haram, bila dia marah anak atau kawan,tak pernah disumpahnya anak atau kawannya itu “menatang babi!!”Percaya lah, dia tak sumpah cam tu!

Anonymous,  April 14, 2008 at 9:58 AM  

jangan kerana politik kita sbgai orang melayu yang beragama islam berpecah belah...

Anonymous,  April 14, 2008 at 10:54 AM  

ish....babi tu binatang....makhluk yg bernyawa. oleh itu marilah kita saling hormat menghormati tak kira la sesama manusia atau manusia - binatang kerana masing-masing punyai hak sendiri di muka bumi.

Jangan lah samakan kera dengan babi kerana secara fizikalnya tidak sama sekali sama, manakan babi boleh bergayut seperti kera.

Tetapi Kera Jantan (KJ) boleh la kita samakan dengan babi sebab mempunyai sifat dan perangai yg serupa..... hahahahaaaaa

Anonymous,  April 14, 2008 at 11:05 AM  

Kepada penyokong PKR & PAS..
korang ni memang sial laaa
orang melayu datangnya bukan dari politik menentang adanya kandang BABI dikawasan Melayu sendiri marila kita sama-sama menyokong bukan nnya nak menyalahkan sesiapa banggang..

saya setuju! setuju letakan kandang BABI tu di pulau Ketam tengok apa kata mereka. dan lebih setuju jika penternakan BABI diharamkan seluruh MALAYSIA.

Kalau nak BABI import saja. kenapa di singapore tiada penternakan BABI? comment sikit wahai kaum cina...
bukan di sana dipimpin oleh kaum cina yang makan BABI.

apa orang cina akan mati ke kalau Penternakan BABI diharamkan di MALAYSIA?

Kepada Tan Sri Khalid saya menasihatkan agar jangan lah kamu jadi Hero BABI.. Pemimpin melayu beragama ISLAM yang memperjuangkan penternakan BABI..
APa YB Tan Sri makan BABI ke??

Masalah Tapak Kubur dan Masjid kat selangor yang ada masalah dengan orang cina tu tolong lah selesaikan.

SC

Anonymous,  April 14, 2008 at 6:36 PM  

Isu babi Selangor: Syarikat bumiputera, bekas Adun Umno terlibat
Harakahdaily
Mon | Apr 14, 08 | 3:10:10 pm MYT

KUALA LUMPUR, 14 April (Hrkh) - Syarikat bumiputera turut terlibat dalam projek penternakan babi di Selangor yang menimbulkan kontroversi minggu lepas dan seorang wakil rakyat Umno "di belakangnya", kata seorang pemimpin MCA.

Menurut laporan Malaysikini, syarikat tersebut, yang terlibat dalam satu usahasama, bercadang menggunakan wang - dilaporkan menelan belanja RM100 juta - daripada sumber-sumber dana program alam sekitar Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Mendedahkan perkara itu kepada satu sidang media hujung minggu lalu, ketua biro pertanian tradisi MCA Dato' Dr Lee Chong Meng berkata syarikat bumiputera itu berhasrat membawa masuk teknologi Jerman untuk projek tersebut.

Akhbar The Sun hari ini yang mengutip laporan The Oriental Daily kelmarin menyebut, wakil rakyat BN-Umno bagi kerusi Tajung Sepat, Datuk Karim Mansor, bersama seorang ketua kampung di situ turut bersama dalam rombongan ke luar negara untuk melihat teknologi tersebut.

Karim antara pemimpin Umno yang lantang membantah isu itu di akhbar-akhbar berbahasa Melayu minggu lepas.

Sementara ketua kampung di Ladang Tumbuk - tempat projek itu diadakan - turut menyertai bantahan projek tersebut di depan bangunan kerajaan negeri Selangor di Shah Alam.

Rabu lalu, 200 penduduk kampung di sekitar Sepang mengadakan tunjuk perasaan di hadapan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor sebagai membantah projek berkenaan.

Dr Lee berkata beliau mengetahui segala-galanya tentang projek tersebut "seperti tapak tangannya sendiri" kerana terlibat sendiri dengan semua mesyuarat berhubung perkara tersebut.

Menteri Besar Selangor waktu itu Dato' Seri Dr Mohamad Khir Toyo sendiri telah meluluskan projek pemindahan 132 ladang babi ke projek tersebut, kata Dr Lee, melalui dua ahli exco kerajaan negeri Datuk Ch'ng Toh Eng dan Datuk Tang See Hang.

Dr Lee menambah, sebelum pembubaran parlimen, kerajaan Selangor bawah pentadbiran BN meluluskan projek tersebut dan Karim sendiri menyokong projek tersebut.

Ketua biro MCA itu kesal kerana Karim dan ketua kampung itu sanggup membantah projek tersebut semata-mata kerana kepentingan politik.

Karim, dihubungi Malaysiakini hari ini, menafikan beliau membantah projek tersebut.

Sementara itu sumber-sumber PKR memberitahu, risalah-risalah penerangan tentang isu tersebut - termasuk maklumat yang didedahkan oleh MCA ini - akan diedarkan kepada penduduk Selangor.

PAS sebelum ini dilaporkan akan menemui rakyat Selangor untuk menjelaskan isu tersebut yang mendapat liputan meluas - yang membawa kesan negatif kepada pentadbiran Pakatan Rakyat - di akhbar-akhbar berbahasa Melayu selama beberapa hari minggu lepas. - mks.

Anonymous,  April 15, 2008 at 8:55 AM  

ASSALAMUALAIKUM SAUDARA SEISLAMKU..

Nak tanya sikit la..
apa BEZA BN ngan PAS/PKR..

Tgk cam sama je.
memang betul lah PKR kena marah coz laksanakan kandang babi tu .
apa masuk bab ARAK, JUDI ,ZINA Plak.

keruntuhan moral tu bukan salah sesiapa..bukan melibatkan alam sekitar..

ianya terbentuk dari sikap dan peribadi seseorang maka terjadilan dosa-dosa seoerti itu. KENAPA NAK SALAHKAN BN plak??

pembangkang ni yang angkuh sebenarnya..
tau tak korang semua yang menganggap dirimu BERAGAMA..
Zina saper yang buat, anak org bn jer ke..
arak saper yang minum??
Anak org BN JE ke?
Judi saper yang main?
ORANG bn jE KER?
Orang PAS semua baik ker..
pikirlah beb.keruntuhan moral bukan salah sesiapa.
pusat JUDI.KEDAI EKOR,PUSAT HIBURAN..kalu kita tak pergi tak adanya gejala sosial tp yang dok ulang alik ke sana saper??orang melayu jgk kan> orng bn ada< pas ada>pkr ada>>>>>

Anonymous,  April 15, 2008 at 10:33 AM  

Dear Anonymous dated 15th April 8:55am

"keruntuhan moral tu bukan salah sesiapa..bukan melibatkan alam sekitar..ianya terbentuk dari sikap dan peribadi seseorang maka terjadilan dosa-dosa seoerti itu. KENAPA NAK SALAHKAN BN plak??"

Sebab kerajaan BN benarkan kilang arak,syarikat judi dan ladang babi pada asalnya.

Kalau tak nak eades, jangan buat sarang nya. Ada paham? Kau pegi cakap kat eades jgn lah datang... boleh camtu? Islam adalah agama amal makruf nahi mungkar.

Sememangnya tanggungjawab ibubapa untuk mendidik anak2. Tetapi jangan lupa kerajaan juga bertanggungjawab keatas rakyatnya. Pemimpin akan ditanya kalau dia membenarkan kan sarang2 maksiat berada dalam kerajaannya. Di mana nahi mungkar nya? So...BN tak salah lah ya???

Ainur68.

Anonymous,  April 15, 2008 at 11:50 AM  

untuk Ainur68.

saya sokong pandangan bodoh awak tu.

awak kata berkata memang pandai.

negara kita berbilang kaum dan agama PKR & PAS bersekutu dengan DAP parti yang benci dengan orang melayu dan beragama Islam awak setuju ke apa yang saya katakan ni? Awak sendiri tahukan DAP tidak sependapat dengan PAS mengenai pemerintahan Islam. Apa jadi jika mereka memerintah PAS tutup semua tempat hiburan (maksiat) persoalannya adakah DAP setuju?
Ainur68 awak jangan nak merepek la cakap tu biar matang, fikir baru cakap.
memang kalau tak ada tempat hiburan tidak mengundangkan maksiat tapi awak kena ingat diKelantan tak berlaku sumbang mahram, baru-baru ni kita digemparkan kes rogol dan bunuh di jeli adakah disebabkan di jeli ada tempat hiburan? kalau berlaku di bandar Kuala Lumpur awak akan cakap perkara tu tak menghairankan sebab disana tempat maksiat ialah banyak tempat hiburan.
Saya berdebat dengan Pak Cik saya sendiri..
Dia memarahi kerajaan kerana banyak tempat maksiat di Kuantan menyebabkan anak perempuan dia terlibat dengan dadah dan pernah ditangkap oleh Agama Islam kerana maksiat. semasa disekolah dok pakai tudung sampailah SPM. lepas SPM buat kerja sambilan di shopping complek. Colour rambut tudungpun simpan dalam stor. mak bapak hanya tegur itu saja yang boleh buat anak dah besar.
Kami sekeluarga duduk di Kuala Lumpur tempat yang lebih hapening dari Kuantan banyak tempat hiburan dan maksiat kalau nak pegi berseronok. disebabkan kami dah biasa dengan keadaan begini tak heran dengan tipu daya syaitan kami adik beradik berjaya tak ada yang menjadi penagih Dadah atau pelacur. semua ini atas kesedaran kita sendiri Ainur68, cukup pendidikan Agama dan kita tahu apa yang kita lakuan selamat lah kita dari godaan Syaitan. janganlah kita pegi tempat hiburan sampai lupa batasannya. Kalau kita rasa tempat tu makin melalaikan kita, ubah cara lain untuk berhibur. Islam tak menghalang kita untuk berhibur.
Jadi kita ada pilihan, pilihan ditangan kita matipun kita sorang saja yang akan menjawap semua persoalan didalam kubur. So tepuk dada tanya selera.
DSAI pun berjoget diatas pentas dengan kaum India untuk menghiburkan kaum India.
Beralih kepada cerita saya tadi. kalau nak dibandingkan dua keluarga yang kehidupannya berbeza tetapi mengamalkan kehidupan Melayu dan berpegang kepada Ajaran Islam salah siapa? sehingga rosaknya Anak Adam dibumi yang semakin tua dan penuh tipu daya dan dugaan.
Kembali kepada persoalan Politik adakah PAS boleh menutup semua tempat hiburan diseluruh malaysia jika dia menjadi kerajaan?
sekarangpun dia bersetuju dengan DAP untuk bersama menyokong adanya kandang BABI yang termoden yang menelan belanja RM 100,000,000.00
sedangkan banyak Masjid di selangor yang masih dalam perancangan saja tidak dapat di bina atas alasan tidak dapat peruntukan lagi (tidak ada duit) pegi MAMPUSLAH PAS korang semua pentingkan kuasa saja untuk membuktikan korang ada pengikut. tapi tak reti nak melaksanakan tanggungjawab.
Korang ingat korang ahli atau pemimpin PAS teror dalam agama? boleh memimpin rakyat masuk ke dalam syurga? ada ke dalam Hadis atau Quran mengatakan Ahli PAS akan dijanjikan Syurga?
Kalau kita tak masuk PAS atau mengundi PAS tetapi mengamalkan apa yang disuruh didalam Hadis dan Quran kita akan dijanjikan Syurga awak setuju tak?
So jangan berpolitik dengan menakutkan umat Nabi Muhammad dengan Ajaran SESAT (hanya Allah saja yang mengetahuinya)
Nak berpolitik nak kuasa nak kaya nak harta buat lah tapi jangan belit dengan kain kat kepala atau pakai kopiah putih lepas tu mengutuk dan memfitnah orang yang akan ditandinginya dalam pemilihan. Bogelkan orang tu punya keluarga tanpa bukti hanya berkata-kata saja untuk menyedapkan ceramah politik Islam konon.
Orang kita(Melayu) memang suka mendengar keburukan orang lain ada cerita jika dok kat kedai kopi tiap-tipa malam. tapi bila kita lihat semasa sembahyang jumaat ramai yang tidur sebab Imam cerita tentang kehidupan Islam bukan kehidupan pemimpin UMNO.
Ainur68....
Antuk kepala awak kedinding bior sedor sikit yang awak tu ego dan ada asatdengki dengan orang lain yang berjaya.

Awak baca dan fikir dulu untuk menjawab apa yang saya katakan diatas

...SC

Anonymous,  April 15, 2008 at 12:14 PM  

Kepada SC yang b o d o h dan b e n g a p...gelaran tu layak untuk anda...wakakkaka...,

Hang nak kata cam singapore import je babi tu... lucu hang ni...tak belajar kat sekolah ke... berapa besarlah singapore tu... jangan kata babi... sayur , ikan , sampai air pun kena import.... hang ni lucu sangatlah...janganlah bagi pendapat tak pakai otak... aku tak tau lah berapa umur hang ni... mungkin 3 tahun kot...

by,
pemuda kota raya.

Anonymous,  April 15, 2008 at 12:22 PM  

Kepada SC yang b o d o h dan b e n g a p...gelaran tu layak untuk anda...wakakkaka...,

Hang ni cakap tak pakai otak...
adakah nak paksa orang cina lak...

Hang sangka hang siapa.... setakat cakap je tak guna... berapa duit hang ada... kalau tak ada duit hang tu rakyat malaysia yang tak berguna....

Cina menguasai ekonomi Malaysia... hang menguasai apa?

Setakat cakap je tak boleh pakai..

Aku bukan sokong cina... tapi akubercakap guna otak...

Hang tau ke kalau semua cina tu hang buang ke ttengah laut... tak ada cina diMalaysia negara akan bingkrap.... aku rasa hang tak kan faham ... kerana ini tahap berfikir peringkat tinggi....tahap hang berfikir cuma ikut perasaan je...

by,
pemuda kota raya

Anonymous,  April 15, 2008 at 12:26 PM  

Kepada SC yang b o d o h dan b e n g a p...gelaran tu layak untuk anda...wakakkaka...,

Hang tak yah nak nasihatkan MB Selangor...kerana siapa MB selangor tu...orang yang terpelajar..

Kalau otak hang tu boleh pakai tak pa lah... sekolah pun tak tau UPSR lulus ke tak...

Hang ni memalukan bangsa le SC...

by,
pemuda kota raya.

Anonymous,  April 15, 2008 at 12:39 PM  

Kepada SC yang b o d o h dan b e n g a p...gelaran tu layak untuk anda...wakakkaka...,

Meyangkal pendapat hang yang bengap..
"Awak sendiri tahukan DAP tidak sependapat dengan PAS mengenai pemerintahan Islam. Apa jadi jika mereka memerintah PAS tutup semua tempat hiburan (maksiat) persoalannya adakah DAP setuju?"

PAS sekarang ni dah bersikap terbuka.... Kalau DAP nak buka pusat hiburan tu tak pe lah tu untuk orang DAP...yang hang dah tau islam melarang umat islam masuk tempat cam tu...yang hang nak gi sana buat apa... yang salahnya kerajaan sekarang ni undang undang tak dikuat kuasakan... kata mereka tak apalah orang islam pun nak berhibur....
tu yang jadi masalah tu...

Betul lah dikelantan ada maksiat tapi kerajaan dah melarang umat islam untuk melakukan maksiat .. dulu kerajaan kelantan nak buat undang undang islam ...semua orang bantah... termasuk umat islam seperti awak... kerana awak takut ...sebab awak adalah raja maksiat.... PAS terpaksa cari pendakatan yang boleh diterima semua orang... tapi apa je yang PAS buat semuanya salah...bagi BN...

Kes di Jeli... tu kalau awak nak bangkitkan... aku nak tanya... parti mana yang menang pelihan raya perlemant di kawasan Jeli tu ooooii... ????

by
pemuda kota raya

Anonymous,  April 15, 2008 at 1:16 PM  

To SC..,

"kalau nak dibandingkan dua keluarga yang kehidupannya berbeza tetapi mengamalkan kehidupan Melayu dan berpegang kepada Ajaran Islam salah siapa?"

Sebenarnya semuanya salah sebilangan melayu dan pemerintah negara....melayu sekarang tak peduli nasib melayu... tak peduli ajaran islam... yang penting perut mereka kenyang dapat kumpul duit untuk keluarga mereka itu yang penting... Banyak melayu pandai bercakap tapi tak tau nak buat..
banyak melayu suka sokong pemimpin dengan membabi buta....banyak melayu yang kaki bodek untuk mengenyangkan perut sendiri.... sedikit sangat melayu yang sanggup berjuang untuk islam... kalau ada pun akan dicerca dihina oleh kaum melayu sendiri.... banyyak melayu sanggup rosakkan agama sendiri....
siapa melayu yang sangup berjuang untuk musibah MURTAD ... kes Lina Joy...dan bbanyak kes lagi...

Pemimpin melayu hanya dok bercakap dan menyalahkan orang lain...
Kita tengok lah cara kehidupan mereka.... rumah besar... kereta besar... dan bermacam macam besar ... keislaman mereka hanya sebagi iklan politik je...bahawa mereka itu islam... sepatutnya mereka lah yangg berjuang untuk bangsa melayu dan agama islam... nak berjuang untuk islam cam mana... kewajiban yang kecil je tak sanggup buat... contohnya pakai tudung bagi wanita islam adalah wajib..... kita lihat siapa memimpin yang ada dipuncak tu yang keluarga mereka ..isteri mereka yang bertudung... itu hanya pengorbanan kecil untuk islam dah tak mampu buat... apa lagi kewajiban besar....

Jangan sokong membabi buta.... fikirkanlah...

by,
budak kampung..

Anonymous,  April 15, 2008 at 1:35 PM  

SC said...,

"Korang ingat korang ahli atau pemimpin PAS teror dalam agama? boleh memimpin rakyat masuk ke dalam syurga? ada ke dalam Hadis atau Quran mengatakan Ahli PAS akan dijanjikan Syurga?
Kalau kita tak masuk PAS atau mengundi PAS tetapi mengamalkan apa yang disuruh didalam Hadis dan Quran kita akan dijanjikan Syurga awak setuju tak?"

................................

Bukan soal PAS teror dalam agama...
bukan mengundi PAS masuk syurga...
hang ni salah faham...
Sebagai orang islam kita ikut hukum agama...yang terdapat dalam suci AlQuran... dn sebagai orang islam kita tidak boleh mengingkari apa yang larangan dan kewajiban yang kita kena ikut dalam Al-Quran .. Senang cerita... Hidup seorang islam berpandukan Al-Quran...

Apa yang bertentangan dengan Al-Quran kita kena bagi tau tanpa takut walaupun pedang nak pancung kita... itulah yang PAS perjuangkan... jadi kalau kita kata cara berpakaian wanita islam wajiblah pakai tudung itu yang diterangkan dalam Al-Quran... jadi siapa yang menentang tu bukan menentang PAS tapi menentang ajaran Al-Quran... PAS hanya memberi tahu je...

Kesimpulannya... layak ke orang yang menentang Al-Quran tu masuk syurga? fikirkanlah wahai saudara ku SC...

Hang tak perlu undi PAS... kalau hang ikut ajaran yang terdapat dalam Al-Quran...sebab jika itu yang hang lakukan secara langsung hang akan menolak kepimpinan orang orang yang tak ikut ajaran Al-Quraan dan bersetuju dengan perjuangan PAS...

BY...

Anuar Musa

Anonymous,  April 15, 2008 at 1:46 PM  

SC Said...,
"So jangan berpolitik dengan menakutkan umat Nabi Muhammad dengan Ajaran SESAT (hanya Allah saja yang mengetahuinya)"

Hanya Allah yang maha mengetahui...
perjuangan PAS... awak hhanya dipengaruhi oleh pemimpin yang tak bersungguh sungguh memperjuang kan islam... pendapat mereka sebenarnya yang awak kemukakan tu... Aku minta awak berfikirlah guna otak sendiri tanpa dipengaruhi oleh pendapat mereka yang hanya bercakap mengenai islam tapi terang terang tak ikut ajaran islam...

Kalau PAS ajaran sesat dah lama PAS dah diharamkan...kerana negara kita ada undang undang...

Bagi umat Muhammad yang beriman mereka tak takut memperjuangkan dan mengamalkan ajaran islam ....tapi tak taulah pemimpin yang awak sokong yang kata nak perjuangkan islam... tapi suruh bini pakai tudung pun amat payah.... "ingat memakai tudung itu wajib bagi wanita islam"...itu ajaran yang terdapat dalam Al-Quran..


by

budak kampung

Anonymous,  April 15, 2008 at 8:31 PM  

inilah yang dikatakan parti tak berkauman . setiap bangsa kepentingan di jaga..hak melayu tetap di pertahankan...umno mana ada..cakap la pandai..hidup anwar hidup pkr..BN-umno mca, mic..pergi lah main layang layang di chow kit road..Anwar is watching.

Anonymous,  April 15, 2008 at 8:32 PM  

dalam umno pukimak pukimak macam KJ pun babi jugak..dia ni babi hitam .sama la

rukia kuchiki,  April 15, 2008 at 9:20 PM  

em. korang orang BN suke sangat babi ni yee.. Balik2 isu babi. hehe~~

Peliklah ngan UMNO ni..kalo tak silap aku ade 2 orang mufti bagi penjelasan doh pasal isu ni. Mufti Selangor ngan Perlis.

nasihat saye, KJ dan rakan2 nye harap mendalami ilmu agama dlu seblum bercakap. Orang bukan islam pun ada hak jugak. Atas kesedaran kesihatan tu pikir2 sendirilah.

Dah la....seblum ni babi yg berlambak merata2 dgn taik buang dalam sungai sume. apelah salahnye kerajaan baru selangor ni nak pusatkan penternakan ni. takde ladang baru akan dibukak dah. lagipun projek ni kan gune sistem biogas dimane bahan buangan sisa babi tu akan diprocess dan dijanakan semula menjadi tenaga ntuk keperluan kilang tu balik.

ade ke BN pikior dan buat mase diorang perintah dulu?

100 juta tu bukan duit negeri selangor. tapi duit tokey2 babi tu.

dah la. aku dak skolah ni pun ko takleh tipu laa...insaflah. kalo tak alamatnye BN jadi pembangkang ler PRU 13 nnt.

Anonymous,  April 16, 2008 at 1:27 AM  

Anwar??????
Apa anwar boleh buat untuk rakyat malaysia?????

Anonymous,  April 16, 2008 at 6:13 PM  

Apa cerita umno? sapa yg dayus skrg?


Karim had agreed to pig farm project, says exco
SHAH ALAM: The Selangor government has warned Tanjung Sepat assemblyman Datuk Dr Karim Mansor that it will make public the Barisan Nasional man’s involvement in the centralised modern pig farm project if he continues to politicise it.

State Agriculture, Modernisation, Natural Resources Management and Entrepreneur Development Committee chairman Yaakob Sapari said that Dr Karim should stop inciting the people against the RM100mil project as he was among those who agreed to the project.

“We have the list of the Barisan members who went on the study tour to Germany in connection with modern pig farming and we can disclose this if the issue is not put to rest,” he told a press conference after briefing MPs and assemblymen from PKR, DAP and PAS on the project.

Yaakob said he had photographs of Dr Karim standing inside a pigpen in Germany and countless other pictures of him in Amsterdam and also at the Eiffel Tower in France that could be made public.

“I will question the reason and activities of the delegation (to Germany) and Karim during the state assembly sitting which begins next Tuesday,” he said.

He said the project would proceed to be set up at the site in Ladang Tumbuk in Sepang as two environment engineering experts from Universiti Teknologi Petronas found it suitable and the project would be completed in one year.

The farm, he said, would only be allowed to have 250,000 animals and meant just to serve the demand for the meat within the state.

gagak hitam,  April 16, 2008 at 6:42 PM  

Penyokong PAS menyokong membuta-tuli dah terang-terangan projok ini tak mendatang faedah, masih jugak nak sokong pemimpin mereka.

Kalau BN yang buat projek ni sure siap keluar dalil & fatwa lagi...

Pas gila kuasa!!!

Anonymous,  April 17, 2008 at 7:18 AM  

gagak hitam...

hang tu yana buta...
hang tu yang tuli...

Ada otak pun otak tolol ....
Hang tak ada bukti yang kuat untuk menentang keburukan projek tu...

Sampah yang bersepah sepah pun kita kena kutip dan kumpulkan dalam tong sampah... agar kelihatan kebersihan
tempat tinggal kita...

Inikan lagi ladang ladang babi yang bersepah merata tempat di selangor tu...dah terang mencemarkan banyak kampung... dan merimaskan ramai orang islam....

Jangan tau membantah dan mengutuk je ....
bagilah cadangan yang boleh diterima akal....

Saya nak ingatkan awak ... Malaysia negara berbilang bangsa..
dan semua bangsa ada hak....
jangan nak pertikai hak bangsa lain...


by,

Taring

shamsadis April 17, 2008 at 4:54 PM  

Waktu Pas kempen kat Sepang & Melaka kutuk BN tak ambik apa2 tindakan pasal kes babi nih...

Tapi bila Pas dapat kuasa BUKAN AMBIK TINDAKAN MENGURANGKAN KANDANG BABI MENAMBAHKAN LAGI KANDANG!!

Kesimpulan:
1) PAS tidak pegang pada janji - SIFAT MUNAFIK YANG TIDAK PATUT ADA PADA PEMIMPIM.
2) Rakyat tertipu dgn janji palsu PAS

Anonymous,  April 17, 2008 at 5:27 PM  

Hang ni takn guna otak hang berfikir..

Ambik riisalah yang kerajaan negeri selangor edarkan tu .......
baca..jangan tak baca...
bila dah baca ... baru datang kat blog ni dan komen....

Anonymous,  April 17, 2008 at 5:29 PM  

Apa pulak tak menapati janji...

hang fikirkan lah.... dari beratus ...beribu ladanag babi di selangor dikurangkan jadi satu..

Aku tak faham macam mana hang berfikir... mungkin hang tak lulus matematik kat sekolah tak?

Anonymous,  April 18, 2008 at 10:52 PM  

wahai penyokong melayu pkr/pas/dap, kerajaan bn dulu memang kantoi.

so kita dah gantikan dengan k'jaan gabungan yg lebih baik,orait......

korang ingat bila agak2 kerajaan campuran ni nak menghapuskan maksiat2 yg ada skrg?

Kan mereka dah ada kuasa...apalagi batalkanlah lesen judi, ekor,
loteri,kilang arak, rumah
pelacuran, bar, disko, along, dsbnya ni. dakwalah orang2 yg rasuah dulu tu, jgn asyik nak cakap je....

Korang agak diorang tu berani ke? Aku boleh agak jawapan yg akan keluar dari mulut pemimpin melayu campuran tu......'itu hak org bukan islam. kami amat menghormati hak mereka dan kalau tak bagi benda2 tu maka hilanglah sokongan kpd kami kelak' hahaha..... 'orang2 islam jgn pi tempat2 tu walaupun tempat2 tu bersepah serata negeri.....hatta belakang rumah kamu sekali pun'......

piiiiilah aku menyampah tengok muka pemimpin melayu pkr/pas tu... menjual hak2 melayu sebab nak dpt sokongan bukan melayu (bertopengkan adil utk semua). tak lama lagi aku agak dapatlah kita pasar babi terbuka,pasar malam babi hahaha... masa tu barulah liberal mcm singapore.....hahaha.

muslimah,  June 24, 2009 at 2:54 PM  

ASSALAMUALAIKUM..
MAAF LAH MENCELAH.... Bukan ape rasa de tggjwb la plak utk suare kn kte ati ni.... korg2 sume duk tunjuk menunjuk, salah menyalah,main tarik tali, tolak-tolak...sesama umat muslim lak 2.. xsedar ke e2 la salh satunye keruntuhan Empayar Islam.. kite sndiri bole brfikir.. Setiap kejadian e2 ade hikmahNya.. klu kite bole brfikir..ins'allah kite bole nmpak hikmah y ALLH nk tunjukn...( *kejatuhan BN - nk sedarkan org2 BN jgn duk leka/bermegah2/pecah amanah/bersuka2/bersenang2... * Kenaikan PAS/PKR - Mungkin bnyk rungutn coz x menang2 da brtahun2 x merasa pon memrintah, dll y anda mungkn sndiri dpt fikirkn, ALLAH 2 kan MAHA ADIL..so die nk bg sama rata..masing2 merasa.. & mybe nk bukak mata2 y slama ini tertutup... )--> insallah klu rezeki kite x kemana..mybe BN dpt memerinth smula..

Anonymous,  June 24, 2009 at 3:14 PM  

salam...

helo2 korg..
jgn sedap mulut,senang ati je nk berkata..
skrg ni lepas kes H1N1 ni korg sanggp lg ke nk biarkn dioerg wt mega kandang kt kg tumbuk,sepang 2. di ibarat kn seumpana "negara malaysia telah membina sebuah mega kilang pengeluaran KHINZIR" nk ke cm2..da la tempt nk bina 2 betol2 kt kg melayu...xpon pekate korg offer ar tanah kt area2 tempt korg tuk wt kandang mega khinzir ni..bru ko suke kn--- lg 1 korg 2 sape..ade hak ke nk samakan Khinzir ngn org...sampai cm2 skali korg samakan umat rasulallah, cicit nabi adam.. x rse terhina ke..

PLEZ AR JGN HINA DIRI SENDIRI SETERUK ITU.. MENANGIS NABI MUHAMMAD...UMATNYA SEDEMIKIAN RUPE.

...TERGADAI LA MARUAH EMPAYAR ISLAM ...

Anonymous,  October 15, 2009 at 8:20 PM  

JGN SAMPPAI ALLAH SAMA DAN HAPUS KITA NIE SPT BINATANG BERAT TU. MANUSIA NI BULEH TERUK DARI BINATANG KALAU KITA TU SAMA DAH OK KIRA TU SAPA YG NAK KE LAH....
MENYAMAKAN MANUSIA ITU DGN BINATANG ADALAH KEWAJARAN UTK MEMPERINGATI DAN MENGGINGATI SUPAYA KITA CERIA BERJUMPA ALLAH

prokJ October 19, 2009 at 1:03 PM  

jangan hina babi. Sedar diri dulu jangan berperangai babi yang makan nyodok. tak tahu halal dan haram. Yang tahu halam.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP