Tuesday, February 5, 2008

Formula sudah siap -- Ramuan tiga dalam satu pulih ‘penyakit’ bola sepak Malaysia

PETALING JAYA – Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mendapat formula suntikan tambahan ‘tiga dalam satu’ untuk memulihkan mutu bola sepak negara apabila ditawarkan kepakaran daripada kelab terkemuka Belanda, Ajax Amsterdam.

Tidak cukup dengan itu, bekas bintang Liverpool yang juga bekas pemain antarabangsa Wales, Ian Rush akan mengasuh pemain posisi penyerang.

Malah, jurulatih kebangsaan, B. Sathianathan akan diberi pendedahan mengenai sistem latihan dan persediaan pasukan utama Manchester United selama dua minggu di Old Trafford.

Timbalan Presiden FAM, Khairy Jamaluddin pula dilantik sebagai pengurus pasukan kebangsaan.

Tawaran terbaru itu muncul selepas FAM memohon bantuan kepakaran Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) untuk meningkatkan bola sepak negara, kelmarin.

Timbalan Presiden FAM, Datuk Redzuan Sheikh Ahmad berkata, kepakaran dari kelab profesional Belanda itu merupakan tawaran daripada Gifted Group Limited (GGL), penganjur Kejohanan Piala Juara-Juara Kelab Belia (CYC) tahun lalu.

‘‘Selain kepakaran untuk bola sepak negara, FAM juga diberi keistimewaan mencadangkan pemain kita supaya ditempatkan untuk menjalani latihan bersama mereka,’’ katanya pada sidang akhbar selepas Mesyuarat Exco FAM di sini, semalam.

Mesyuarat tersebut dipengerusikan oleh Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah.

Bantuan

Mengenai bantuan FIFA, Redzuan berkata, Jawatankuasa Teknikal FAM akan mengadakan pertemuan dengan FIFA untuk mengkaji bentuk kepakaran yang amat diperlukan oleh Malaysia.

Selain FIFA dan Ajax Amsterdam, katanya, FAM juga mengundang bekas penyerang terkenal Liverpool dan Wales, Ian Rush khusus bagi melatih pemain di posisi penyerang.

Katanya, usaha itu bagi mengatasi masalah ketiadaan penyerang berbisa sama ada untuk skuad kebangsaan mahupun liga tempatan.

Jelasnya, ketiadaan penyerang berbisa sngat ketara apabila pasukan Malaysia gagal melakukan penyudah tajam pada Sukan SEA Korat, Disember lalu sehingga gagal ke separuh akhir.

‘‘Ian Rush akan mengadakan sesi klinik selama tiga hari dan FAM meminta setiap pasukan liga menghantar pemain penyerang mereka untuk menimba kepakaran daripada pemain itu.

‘‘Sathianathan pula akan melihat, memantau dan diberi taklimat mengenai sistem latihan pasukan Manchester United.

‘‘Pendedahan di peringkat tinggi itu diharap dapat membantu beliau meningkatkan persembahan skuad bimbingannya,’’ tegasnya.

Sementara itu, Khairy Jamaluddin berkata, pasukan bawah 23 tahun kebangsaan berpeluang menimba pengalaman berguna menentang pasukan handalan dunia seperti Brazil dan Itali pada Kejohanan Antara Benua di Kuala Lumpur pada 12 hingga 25 Mei ini.

‘‘Saya berterima kasih kepada Sultan Ahmad Shah melantik saya sebagai pengurus skuad kebangsaan.

‘‘Sementara itu, kejohanan itu akan disertai oleh pasukan Olimpik dari tujuh negara peserta iaitu Brazil, Itali, Afrika Selatan, Mexico, Emriah Arab Bersatu (UAE), Jepun dan China,’’ katanya.

Khairy turut mengumumkan kejohanan CYC akan kembali menemui peminat tanah air yang melibatkan pasukan Bawah 19 Tahun kebangsaan di Kuala Lumpur pada 16 hingga 29 Ogos.

6 comments:

Anonymous,  February 12, 2008 at 12:17 PM  

Better send him (santhia) to Wenger's right hand man, because Arsenal's final products are amazing. fantastic. and I am the same as you are mr khairy, we are the Manc Reds.

but even Rush cannot do anything about our poor ball players. really.

They (english/ europe national teams) play with a Number 9 and a Number 10. Old style Number 9, always play with his back facing the opposing goal and is the target man. Bring down the ball and hold it for the others to come foward.

The number 10 is everything opposite to Number 9, and he is not so big and tall as his sidekick, Mr 10 always small and blessed with quick feet. Likes to run with the ball and create openings, for the team and also for himself.

Where Rush to find those Number 10 and Number 9 in our national team members?

There is none.

Dont make Rush rushing to laugh on our stock, mate. produce those players first, and then we will see how to better things.

and ahh...goal keeper should be atleast 6 ft tall. Look at the existing ones? Syamsuri Mustapha? even Nantha Kumar is higher than him.
If I say height is good, do not forget about the built oso lah. Must be solid maa.

Produce the size and the players. Ingat my pesanan nih. and also, SPORT SCIENCE.

Anonymous,  February 12, 2008 at 3:28 PM  

So how much have you been paid...bro?

Anonymous,  February 12, 2008 at 3:59 PM  

Hey KJ why dont u use ur billions if not millions to buy Msian footbal into the world cup. I mean we can always use money to get what we wanted rite?

Anonymous,  February 13, 2008 at 12:38 AM  

Lol @ Kj's ghost writer.. who u trying to fool.. IMMA TAKE U DOWN IN REMBAU.

zorro February 13, 2008 at 1:52 AM  

We are in the pits because of Royalty and politicians. fAM never learn.

Anonymous,  February 13, 2008 at 4:24 PM  

hari ini adalah...

hari-hari terakhir abdullah badawi menjadi perdana menteri... dan hari2 terakhir umno dikapankan

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

About This Blog

Web blog ini bukanlah laman web rasmi YB Khairy Jamaluddin , web blog ini adalah tanda sokongan kami Pro Khairy yang membayangkan sokongan kami tidak pernah terhenti kepada beliau.

Apa juga badai , fitnah dan niat yang tidak baik bukanlah halangan kepada kami yang akan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin kerana nawaitu kami yang mahu melihat pemimpin ini terus gagah di persada politik tanah air.

Kami menulis bukan kerana nama harta atau wang berjuta , kami menulis kerana perjuangan dan kesetiaan yang lahir dari nawaitu yang ikhlas , Kami percaya Allah SWT sahaja yang maha kuasa yang akan menentukan yang boleh menghukum dan memberikan balasan setimpal kepada yang berniat jahat kepada kami dan pemimpin yang kami sayangi.

Kami akan teruskan perjuangkan dan terus menyokong YB Khairy Jamaluddin.

Kumpulan Pro Khairy.


PROKJ FAN CLUB CHAT ROLL

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP